    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Date: Fri, 1 Feb 2019 20:58:32 +0100
    <5c51f62e$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <5...@g...com>
    <7...@g...com>
    <1pmblnhub10i3$.8zqwk6lbawcu$.dlg@40tude.net>
    <e...@g...com>
    <lefc8as8nwac$.eiu9zpv0d487.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    <5c545ca8$0$510$65785112@news.neostrada.pl>

    news:5c545ca8$0$510$65785112@news.neostrada.pl...

    > Silniki w odkurzaczach kreca sie szybko, a komutator maja.

    Do ok. 15 krpm. Ale np. młynki do kawy, przynajmniej mój w instrukcji miał,
    że nominalnie 22 krpm. A jałowo wyciągał chyba nawet do 30 krpm, jak
    wskazywał dźwięk. Ale już nie próbowałem go tak przeciążać mechanicznie.

    > Hm, czy to zaleta ?

    Zależy od okoliczności.

    > A z tym to roznie. Samowzbudna moze miec taka zalete.
    > Tylko po co - syrenka co prawda potrafila odpalic do tylu, ale jechac

    Cecha dwusuwów, kierunek obrotów, jaki im się nada przyz starcie. Podobno
    częste w Wartburgach.

    > tak sie raczej nie dalo.

    Myślę, że dało by się, problem raczej w dużym opóźnieniu zapłonu, co by
    chyba dawało bardzo niską wydajność, a spalanie szło by w ciepło. Poza tym
    młoteczek przerywacza, podbity od drugiej strony, to nie wiem, jak by się na
    dłuższą metę zachował.

    > ale autobusy nie maja wysokich obrotow silnika :)

    W ogóle, mają niewielką krotność, jeśli chodzi o zakres, od ok. 600, do
    powiedzmy 2400 (na obrotomierzu Solarisa widziałem kiedyś 2600, jak jakiś
    jebany złotówa zahamował przed autobusem, kierownik mikrosekundę później by
    zareagował, jebnął by taksiarza na miazgę, CUDEM wyhamował, ale skutkiem
    było spuszczenie całego powietrza ze zbiornika, musiał szybko dopompować,
    aby jechać dalej. Cichutkie było wbrew pozorom te 2600), czyli ok.
    4-krotnie. Małe auta hmm... gdzieś 5-krotnie. Benzyniaki nawet 7-krotnie.
    (tak 800-5600, "plas-majnes")

    > Ciekawe, jakby to dzis wygladalo ..

    A mnie zawsze w takich momentach ciekawi - jakim kosztem to osiagamy?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.