    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <1bZ5E.146795$UF1.124168@usenetxs.com>
    <5...@g...com>
    <5u3l8afebum4.1tf9z6xfov9cd$.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    Date: Tue, 5 Feb 2019 08:42:04 +0100

    Dnia Mon, 4 Feb 2019 13:33:08 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):

    > Akumulator w samochodzie pracuje cyklicznie a nie buforowo.

    To chyba w Melexie.

    Jesli ja mrozna zima potrzebuje powiedzmy 50A*5s na grzanie swiec i
    400A*3s na uruchomienie diesla, czyli razem 0.4Ah, to to zdecydowanie
    nie jest praca cykliczna.
    A na pewno nie taka, po ktorej mozna ladowac 14h nawet malym pradem.

    Wiecej zuzyje autoalarm przez noc.

    > Nie wiem co w tym rozsądnego. To tylko zwykła elektrochemia. Brak
    > możliwości uzyskania odpowiedniej przewodności elektrolitu
    > powoduje, że napięcie wyżej nie wzrośnie.

    Ale prad znacznie mniejszy niz przy 16V, to i zniszczenie w
    akumulatorze mniejsze :-)

    napięcie akumulator do nieskończoności? No dobra, chociażby nawet do 18 V ?

    > Zapomniałeś, odjąć spadki napięcia na uzwojeniu oraz na diodach
    > prostowniczych i przewodach łączących prostownik z baterią. Zatem
    > już jesteś przynajmniej o 2 V niżej. :)

    To juz napiecie zmierzone po diodach.

    Owszem, bez obciazenia, wiec jak akumulator bedzie ciagnal prad, to
    napiecie bedzie mniejsze ... no ale wlasnie to ciagniecie pradu w
    stanie naladowanym jest problemem.
    Przy stabilizowanym 14.5V ustaliby sie prad jakis maly, tu ciagle
    prostownik bedzie wpychal wiecej.

    > W rozładowanym w 100% jest czysta H2O.

    https://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/uk
    lad-elektryczny/318511,Pomiar-gestosci-elektrolitu-o
    cena-stanu-akumulatora.html

    czysta woda ma gestosc 1.1 g/cm^3 ?

    > Rozładowany zamarza kilku st poniżej zera. :)

    A czysta woda zamarza w 0C, a nie klka stopni ponizej - to jest ta
    roznica :-)

    > Rożnica taka, że ja nie wierzę w bajki a ty tak :)

    Ale co tu bajki, ja widuje podobnie.
    tzn 10.5V bez obciazenia to istotnie za malo,
    ale jak duzy diesel startuje, to napiecie siada mocno nawet na
    naladowanym aku.

    http://www.dobreakumulatory.com.pl/mynews.php?newsId
    =10

    EN (Norma europejska EN50342.1 2006, poprzednio EN 60095-1)

    Test wykonywany jest również w temperaturze -18°C. Wymagania EN
    podzielone są jednak na dwa poziomy EN1 i EN2. EN1 ? Akumulator musi
    zapewnić napięcie 7,5 V po 10 sekundach, następnie po 10 sekundach
    przerwy akumulator jest dalej rozładowywany prądem o wartości 0,6 x
    prąd początkowy i musi wytrzymać na tym etapie 73 sekundy, co daje
    całkowity czas rozładowania 90 sekund (przy założeniu, że początkowy
    etap rozładowania równy jest 16,7 sekundy (10s/0,6). EN2 ? podobnie
    jak w EN1, z tym, że drugi etap rozładowania do 6,0 V akumulator musi
    wytrzymać przez 133 sekundy, co daje całkowity czas rozładowywania 150
    sekund. Stosunek prądów rozładowania w obu metodach zależy znacznie od
    konstrukcji akumulatora i producenta.

    DIN (standard niemiecki przy -18°C)
    Całkowicie naładowany akumulator jest rozładowywany do napięcia 6 V
    przy znamionowym prądzie probierczym. Napięcie musi wynosić minimum 9
    V po 30 sekundach, a czas do osiągnięcia napięcia 6 V musi wynosić
    przynajmniej 150 sekund.

    SAE (standard amerykański ? powszechnie stosowany w Wielkiej Brytanii)

    Jest to test rozruchu według wymagań SAE (Zrzeszenie Inżynierów
    Samochodowych). Test określa, że akumulator w temperaturze -18°C
    będzie dostarczać przez 30 sekund prąd równy prądowi rozruchowemu przy
    zimnym silniku, przy napięciu powyżej 7,2 V dla akumulatorów 12V oraz
    3,6 V dla akumulatorów 6 V.

    I widac ktos liczy, ze przy tych 6V auto jeszcze zapali - po 2
    minutach krecenia rozrusznikiem :-)

    J.