    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <b...@g...com>
    <5c59a787$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <5c5aaba0$0$489$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <5c5b3e06$0$496$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5c5c2295$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Date: Thu, 7 Feb 2019 15:23:47 +0100

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Na Kulonie wyjdzie dokładnie 16.4 V, bo on na tym poziomie ma
    >stabilizację - to jest ładowarka impulsowa i ma inną całkiem
    >charakterystkę niźli zwykły prostownik trafo + dioda.

    Ciezki ten Kulon ?
    Podejrzewam, ze Rosjanie zrobili to na sieciowym trafie i tyrystorach,
    wiec z jednej strony ma ogranicznik napiecia i moze ciekawa ch-ke
    ladowania, ale z drugiej - ciagle impulsy 100Hz.

    >Mogę sprawdzić na zwykłym prostowniku.
    >Niemniej jednak weź pod uwagę, że akumulator to nie jest dobry
    >kondensator. On ma "upływ" i pobiera najmniej kilkaset mA, przez co
    >powstaje spadek napięcia i to że masz na kondensatorze 19 V oznacza,
    >że nie będzie tyle na akumulatorze, tylko o wiele mnie.

    Ja tylko o tym, ze to nie jest tak, ze "prostownik wiecej nie da",
    tylko jak napiecie chwilowe przekracza te 14-16V, to z trafa prad
    przed diody plynie.

    Owszem, jest ograniczony przez rezystancje i indukcyjnosc, jest w
    krotkich impulsach, i z uwagi na uplyw/gazowanie akumulatora ustala
    sie jakies napiecie.
    I tak jak pisales - na jednym moze 16V, na innym auku 15.3V ... mnie
    chyba jeszcze mniej.

    >Prostownik od wózka widłowego jest najczęściej obecnie przetwornicą
    >impulsową i zwykle ma ograniczenie górnego napięcia do 15-16V.

    No to starego typu, na zwyklym transformatorze :-)

    Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
    Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
    jeszcze dlugo.

    Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na szczescie
    nie byl to model 230A, ani 130A :-)

    J.