-
X-Received: by 2002:a25:ab82:: with SMTP id v2mr199287ybi.3.1549612590003; Thu, 07
Feb 2019 23:56:30 -0800 (PST)
X-Received: by 2002:a25:ab82:: with SMTP id v2mr199287ybi.3.1549612590003; Thu, 07
Feb 2019 23:56:30 -0800 (PST)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin1!goblin.
stu.neva.ru!m21no349322qta.0!news-out.google.com!f18ni523qto.0!nntp.google.com!
m21no349320qta.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for
-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Thu, 7 Feb 2019 23:56:29 -0800 (PST)
In-Reply-To: <5c5c3fc2$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=185.43.138.193;
posting-account=2sVJ3goAAADI7JMBtCuzKj54-2bcrr9B
NNTP-Posting-Host: 185.43.138.193
References: <a...@t...no1>
<4...@g...com>
<f...@g...com>
<L_p4E.207957$iL2.50987@usenetxs.com>
<a...@g...com>
<g845E.291392$RE1.283860@usenetxs.com>
<f...@g...com>
<1bZ5E.146795$UF1.124168@usenetxs.com>
<5...@g...com>
<5u3l8afebum4.1tf9z6xfov9cd$.dlg@40tude.net>
<b...@g...com>
<5c59a787$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
<c...@g...com>
<5c5aaba0$0$489$65785112@news.neostrada.pl>
<6...@g...com>
<5c5b3e06$0$496$65785112@news.neostrada.pl>
<f...@g...com>
<5c5c2295$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
<d...@g...com>
<5c5c3fc2$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <2...@g...com>
Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
From: Tomalo <r...@g...com>
Injection-Date: Fri, 08 Feb 2019 07:56:30 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740855
[ ukryj nagłówki ]
> >Na Kulonie wyjdzie dokładnie 16.4 V, bo on na tym poziomie ma
> >stabilizację - to jest ładowarka impulsowa i ma inną całkiem
> >charakterystkę niźli zwykły prostownik trafo + dioda.
>
> Ciezki ten Kulon ?
> Podejrzewam, ze Rosjanie zrobili to na sieciowym trafie i tyrystorach,
> wiec z jednej strony ma ogranicznik napiecia i moze ciekawa ch-ke
> ladowania, ale z drugiej - ciagle impulsy 100Hz.
Taaa,
http://balsat.ru/kulon_912.php
>
> >Mogę sprawdzić na zwykłym prostowniku.
> >Niemniej jednak weź pod uwagę, że akumulator to nie jest dobry
> >kondensator. On ma "upływ" i pobiera najmniej kilkaset mA, przez co
> >powstaje spadek napięcia i to że masz na kondensatorze 19 V oznacza,
> >że nie będzie tyle na akumulatorze, tylko o wiele mnie.
>
> Ja tylko o tym, ze to nie jest tak, ze "prostownik wiecej nie da",
> tylko jak napiecie chwilowe przekracza te 14-16V, to z trafa prad
> przed diody plynie.
>
> Owszem, jest ograniczony przez rezystancje i indukcyjnosc, jest w
> krotkich impulsach, i z uwagi na uplyw/gazowanie akumulatora ustala
> sie jakies napiecie.
> I tak jak pisales - na jednym moze 16V, na innym auku 15.3V ... mnie
> chyba jeszcze mniej.
Dziś już wszystko się skomplikowało. Kiedyś były produkowane klasyczne prostowniki
transformatorowe w oparciu o diody krzemowe zarówno krajowej produkcji jak i w krajów
WNP i wszystko było jasne. Napięcie po naładowaniu akumulatora oscylowało a granicach
15-16 V po naładowaniu. Teraz, głównie produkuje się ładowarki elektroniczne, które
nie dają wyższego napięcia niż 14,5-14,7 V. Wynika to z faktu, że kiedyś nie było
akumulatorów AGM VRLA, gdzie napięcie ich ładowania nie może przekraczać 14,5 V dla
pracy cyklicznej.
Przeciętny kowalski nie ma o tym pojęcia. Kupi prostownik i chce nim ładować
akumulatorek w samochodziku dziecka ale też akumulator w samochodzie. Prostownik
klasyczny, ładując akumulator VRLA wysuszy go po jednej dobie. W nim jest mało
elektrolitu, jak napięcie wzrośnie i nastąpi ewolucja H to akumulator straci swoje
własności. Stąd producenci robią ładowarki mikroprocesorowe, które mają limiter
napięcia i nie przekraczają napięcia bezpiecznego dla akumulatorów AGM VRLA.
Oczywiście nadal są produkowane klasyczne prostowniki transformatorowe: Stefpol,
Kukla, itp. Ale one się nadają do ładowania szczelnych akumulatorów. Jednak o tym
drobiazgu trzeba wiedzieć.
>
> >Prostownik od wózka widłowego jest najczęściej obecnie przetwornicą
> >impulsową i zwykle ma ograniczenie górnego napięcia do 15-16V.
>
> No to starego typu, na zwyklym transformatorze :-)
>
> Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
> Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
> jeszcze dlugo.
Bo te zbyt wysokie napięcie przez godzinę czy dwie wygotuje trochę wody i tyle. To za
krótki czas aby się duża bateria zdążyła ugotować na twardo.
To wyżej tylko potwierdza teorię producentów, iż końcowe napięcie ładowania 2,7 a
nawet 2,75 V na celę nie stanowi problemu. Inni podają, że końcowe napięcie dla
stratyfikacji elektrolitu to 15 V +10% - co na jedno wychodzi.
>
> Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na szczescie
> nie byl to model 230A, ani 130A :-)
W praktyce nie jest konieczne, gdyż nadmierny prąd płynie, góra kilka minut. Potem
spada, spada, w miarę jak napięcie na baterii zbliża się do napięcia odcięcia
regulatora. Gdyby była taka konieczność, to producenci z pewnością taki układ
ogranicznika prądu by zabudowali.
Następne wpisy z tego wątku
- 08.02.19 09:12 J.F.
- 08.02.19 13:22 Tomalo
- 09.02.19 12:37 gienek
- 10.02.19 11:13 Paweł Pawłowicz
- 11.02.19 15:12 Tomalo
- 11.02.19 15:16 Tomalo
- 11.02.19 15:44 J.F.
- 11.02.19 16:27 Paweł Pawłowicz
- 11.02.19 16:59 RoMan Mandziejewicz
- 12.02.19 09:41 Tomalo
- 12.02.19 09:47 Tomalo
- 12.02.19 09:50 Tomalo
Najnowsze wątki z tej grupy
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
- rozklejanie obudowy
- Prośba o identyfikację komponentu
- Smart gniazdko straciło na zasięgu wifi?
- Smart gniazdko straciło zasięg wifi?
- nurtuje mnie
- dziwna sprawa...
- Laptop MSI się nie uruchamia.
- Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
- masowe programowanie AVR
- Fajny pomysł na monitor z klawiaturą
- Sprzedawanie zaszyfrowanych filmów na płytach Blu-Ray bez kluczy deszyfrujących
Najnowsze wątki
- 2024-10-31 Dziady kręcące się koło szkoły
- 2024-10-31 Jak to robia w Nowym Jorku piesi
- 2024-10-31 Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- 2024-10-31 czyste powietrze
- 2024-10-31 (Dwaj) "Starzy" sędziowie SN niedopuszczalne skargi piszą [tako orzekł WSA]
- 2024-10-31 Planeta płonie
- 2024-10-31 zginął podczas zmiany kól
- 2024-10-30 Diesel spłonął :-)
- 2024-10-30 Re: Diesel spłonął :-)
- 2024-10-30 Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- 2024-10-29 Dzień jak codzień
- 2024-10-29 Holowanie
- 2024-10-30 soft dla detekcji stanu DMA (on,czy off)
- 2024-10-30 Kraków => Senior SAP HANA Developer <=
- 2024-10-30 Wrocław => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=