eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaO ładowaniu w samochodzieRe: O ładowaniu w samochodzie
  • X-Received: by 2002:a25:ab82:: with SMTP id v2mr199287ybi.3.1549612590003; Thu, 07
    Feb 2019 23:56:30 -0800 (PST)
    X-Received: by 2002:a25:ab82:: with SMTP id v2mr199287ybi.3.1549612590003; Thu, 07
    Feb 2019 23:56:30 -0800 (PST)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin1!goblin.
    stu.neva.ru!m21no349322qta.0!news-out.google.com!f18ni523qto.0!nntp.google.com!
    m21no349320qta.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for
    -mail
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 7 Feb 2019 23:56:29 -0800 (PST)
    In-Reply-To: <5c5c3fc2$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=185.43.138.193;
    posting-account=2sVJ3goAAADI7JMBtCuzKj54-2bcrr9B
    NNTP-Posting-Host: 185.43.138.193
    References: <a...@t...no1>
    <4...@g...com>
    <f...@g...com>
    <L_p4E.207957$iL2.50987@usenetxs.com>
    <a...@g...com>
    <g845E.291392$RE1.283860@usenetxs.com>
    <f...@g...com>
    <1bZ5E.146795$UF1.124168@usenetxs.com>
    <5...@g...com>
    <5u3l8afebum4.1tf9z6xfov9cd$.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    <5c59a787$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <5c5aaba0$0$489$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <5c5b3e06$0$496$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5c5c2295$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <5c5c3fc2$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <2...@g...com>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    From: Tomalo <r...@g...com>
    Injection-Date: Fri, 08 Feb 2019 07:56:30 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740855
    [ ukryj nagłówki ]


    > >Na Kulonie wyjdzie dokładnie 16.4 V, bo on na tym poziomie ma
    > >stabilizację - to jest ładowarka impulsowa i ma inną całkiem
    > >charakterystkę niźli zwykły prostownik trafo + dioda.
    >
    > Ciezki ten Kulon ?
    > Podejrzewam, ze Rosjanie zrobili to na sieciowym trafie i tyrystorach,
    > wiec z jednej strony ma ogranicznik napiecia i moze ciekawa ch-ke
    > ladowania, ale z drugiej - ciagle impulsy 100Hz.

    Taaa,
    http://balsat.ru/kulon_912.php

    >
    > >Mogę sprawdzić na zwykłym prostowniku.
    > >Niemniej jednak weź pod uwagę, że akumulator to nie jest dobry
    > >kondensator. On ma "upływ" i pobiera najmniej kilkaset mA, przez co
    > >powstaje spadek napięcia i to że masz na kondensatorze 19 V oznacza,
    > >że nie będzie tyle na akumulatorze, tylko o wiele mnie.
    >
    > Ja tylko o tym, ze to nie jest tak, ze "prostownik wiecej nie da",
    > tylko jak napiecie chwilowe przekracza te 14-16V, to z trafa prad
    > przed diody plynie.
    >
    > Owszem, jest ograniczony przez rezystancje i indukcyjnosc, jest w
    > krotkich impulsach, i z uwagi na uplyw/gazowanie akumulatora ustala
    > sie jakies napiecie.
    > I tak jak pisales - na jednym moze 16V, na innym auku 15.3V ... mnie
    > chyba jeszcze mniej.

    Dziś już wszystko się skomplikowało. Kiedyś były produkowane klasyczne prostowniki
    transformatorowe w oparciu o diody krzemowe zarówno krajowej produkcji jak i w krajów
    WNP i wszystko było jasne. Napięcie po naładowaniu akumulatora oscylowało a granicach
    15-16 V po naładowaniu. Teraz, głównie produkuje się ładowarki elektroniczne, które
    nie dają wyższego napięcia niż 14,5-14,7 V. Wynika to z faktu, że kiedyś nie było
    akumulatorów AGM VRLA, gdzie napięcie ich ładowania nie może przekraczać 14,5 V dla
    pracy cyklicznej.
    Przeciętny kowalski nie ma o tym pojęcia. Kupi prostownik i chce nim ładować
    akumulatorek w samochodziku dziecka ale też akumulator w samochodzie. Prostownik
    klasyczny, ładując akumulator VRLA wysuszy go po jednej dobie. W nim jest mało
    elektrolitu, jak napięcie wzrośnie i nastąpi ewolucja H to akumulator straci swoje
    własności. Stąd producenci robią ładowarki mikroprocesorowe, które mają limiter
    napięcia i nie przekraczają napięcia bezpiecznego dla akumulatorów AGM VRLA.
    Oczywiście nadal są produkowane klasyczne prostowniki transformatorowe: Stefpol,
    Kukla, itp. Ale one się nadają do ładowania szczelnych akumulatorów. Jednak o tym
    drobiazgu trzeba wiedzieć.


    >
    > >Prostownik od wózka widłowego jest najczęściej obecnie przetwornicą
    > >impulsową i zwykle ma ograniczenie górnego napięcia do 15-16V.
    >
    > No to starego typu, na zwyklym transformatorze :-)
    >
    > Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
    > Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
    > jeszcze dlugo.

    Bo te zbyt wysokie napięcie przez godzinę czy dwie wygotuje trochę wody i tyle. To za
    krótki czas aby się duża bateria zdążyła ugotować na twardo.
    To wyżej tylko potwierdza teorię producentów, iż końcowe napięcie ładowania 2,7 a
    nawet 2,75 V na celę nie stanowi problemu. Inni podają, że końcowe napięcie dla
    stratyfikacji elektrolitu to 15 V +10% - co na jedno wychodzi.


    >
    > Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na szczescie
    > nie byl to model 230A, ani 130A :-)

    W praktyce nie jest konieczne, gdyż nadmierny prąd płynie, góra kilka minut. Potem
    spada, spada, w miarę jak napięcie na baterii zbliża się do napięcia odcięcia
    regulatora. Gdyby była taka konieczność, to producenci z pewnością taki układ
    ogranicznika prądu by zabudowali.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: