    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 8 Feb 2019 04:22:42 -0800 (PST)
    <c...@g...com>
    <5c5aaba0$0$489$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <5c5b3e06$0$496$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5c5c2295$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <5c5c3fc2$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    <5c5d3a28$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    From: Tomalo <r...@g...com>

    > IMO - glownie wynika to z faktu, ze tranzystory zrobily sie tansze od
    > miedzi :-)

    Pewnie też, ale także wygoda obsługi, automatyka wyłączenia, gabaryty, itd..

    > Szczegolnie jak żelowy i nie ma jak odgazowac.
    > Tych AGM tez jestem pewien.

    VRLA - valve regulated lead acid. To wszystkie GEL - z żelowanym elektrolitem i AGM z
    elektrolitem ciekłym, uwięzionym w macie szklanej. Wszystkie mają zawory
    jednokierunkowe, do upustu gazu, jak ciśnienie nadmiernie wzrośnie.
    Jednak tak naprawdę, to większość akumulatorów szczelnych na rynku to AGM a nie Gel.
    Ludzie po prostu błędnie nazywają AGM'y żelówkami, podczas gdy akumulator GEL stanowi
    jakiś może 1% sprzedawanych VRLA.

    > Przez godzine czy dwie. Bo przez jakis dluzszy czas to jednak szkodzi.
    >
    > A jak sie doładowuje akumulator co miesiac i przez cala noc ... to sie
    > troche tych godzin uzbiera :-)

    No, ale czego się uzbiera? Akumulator czasu nie liczy. Dla niego jest ważne tylko,
    aby jak najmniej pozostawało siarczanu na elektrodach w okresach kiedy jest ładowany.

    > Ciekaw jestem ile w tym prawdy ... z ta stratyfikacja.
    > Z chemii pamietam, ze to sie z biegiem czasu raczej wyrowna.

    Prawda jest taka, że takie zjawisko występuje i można o nim poczytać.

    > A na pewno nie grozi w samochodowym akumulatorze.

    Nie grozi, ale występuję. Zmniejsza użyteczną pojemność baterii.

    > Moze byc istotne do wymieszania po dolaniu wody ... ale pare km po
    > wroclawskich dziurach zrobi to chyba lepiej :-)

    Elektrolit ciasno umieszczony między płytami z trudem się miesza, ale na pewno
    mieszanie w skutek fizycznego wstrząsania obudową występuje.

    > Bo przy 14 czy 14.5V potrzebny nie jest.
    > A ja mialem uszkodzony regulator i alternator pracowal na maksa.

    Przydałby się, bo jak uruchomisz pojazd z rozładowanym akumulatorem (np. pozostawioną
    na week lampką wnętrza) to przez baterię będzie płyną prąd kilkadziesiąt A, co nie
    jest dobre dla akumulatora. Producenci zalecają ładować baterie prądem 0,1Q a nie 1Q.