-
X-Received: by 2002:a81:23d3:: with SMTP id j202mr119730ywj.7.1549628563142; Fri, 08
Feb 2019 04:22:43 -0800 (PST)
X-Received: by 2002:a81:23d3:: with SMTP id j202mr119730ywj.7.1549628563142; Fri, 08
Feb 2019 04:22:43 -0800 (PST)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!feeder.erje.net
!2.eu.feeder.erje.net!feeder.usenetexpress.com!feeder-in1.iad1.usenetexpress.co
m!border1.nntp.dca1.giganews.com!nntp.giganews.com!m21no688619qta.0!news-out.go
ogle.com!f18ni679qto.0!nntp.google.com!m21no688618qta.0!postnews.google.com!gle
groupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Fri, 8 Feb 2019 04:22:42 -0800 (PST)
In-Reply-To: <5c5d3a28$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=185.43.138.193;
posting-account=2sVJ3goAAADI7JMBtCuzKj54-2bcrr9B
NNTP-Posting-Host: 185.43.138.193
References: <a...@t...no1>
<L_p4E.207957$iL2.50987@usenetxs.com>
<a...@g...com>
<g845E.291392$RE1.283860@usenetxs.com>
<f...@g...com>
<1bZ5E.146795$UF1.124168@usenetxs.com>
<5...@g...com>
<5u3l8afebum4.1tf9z6xfov9cd$.dlg@40tude.net>
<b...@g...com>
<5c59a787$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
<c...@g...com>
<5c5aaba0$0$489$65785112@news.neostrada.pl>
<6...@g...com>
<5c5b3e06$0$496$65785112@news.neostrada.pl>
<f...@g...com>
<5c5c2295$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
<d...@g...com>
<5c5c3fc2$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
<2...@g...com>
<5c5d3a28$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <0...@g...com>
Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
From: Tomalo <r...@g...com>
Injection-Date: Fri, 08 Feb 2019 12:22:43 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Lines: 116
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740858
[ ukryj nagłówki ]> >Teraz, głównie produkuje się ładowarki elektroniczne, które nie dają
> >wyższego napięcia niż 14,5-14,7 V.
> >Wynika to z faktu, że kiedyś nie było akumulatorów AGM VRLA, gdzie
> >napięcie ich ładowania nie może przekraczać 14,5 V dla pracy
> >cyklicznej.
>
> IMO - glownie wynika to z faktu, ze tranzystory zrobily sie tansze od
> miedzi :-)
Pewnie też, ale także wygoda obsługi, automatyka wyłączenia, gabaryty, itd..
>
>
> >Prostownik klasyczny, ładując akumulator VRLA wysuszy go po jednej
> >dobie. W nim jest mało elektrolitu, jak napięcie wzrośnie i nastąpi
> >ewolucja H to akumulator straci swoje własności.
>
> Szczegolnie jak żelowy i nie ma jak odgazowac.
> Tych AGM tez jestem pewien.
VRLA - valve regulated lead acid. To wszystkie GEL - z żelowanym elektrolitem i AGM z
elektrolitem ciekłym, uwięzionym w macie szklanej. Wszystkie mają zawory
jednokierunkowe, do upustu gazu, jak ciśnienie nadmiernie wzrośnie.
Jednak tak naprawdę, to większość akumulatorów szczelnych na rynku to AGM a nie Gel.
Ludzie po prostu błędnie nazywają AGM'y żelówkami, podczas gdy akumulator GEL stanowi
jakiś może 1% sprzedawanych VRLA.
> >> Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
> >> Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
> >> jeszcze dlugo.
> >Bo te zbyt wysokie napięcie przez godzinę czy dwie wygotuje trochę
> >wody i tyle. To za krótki czas aby się duża bateria zdążyła ugotować
> >na twardo.
> >To wyżej tylko potwierdza teorię producentów, iż końcowe napięcie
> >ładowania 2,7 a nawet 2,75 V na celę nie stanowi problemu.
>
> Przez godzine czy dwie. Bo przez jakis dluzszy czas to jednak szkodzi.
>
> A jak sie doładowuje akumulator co miesiac i przez cala noc ... to sie
> troche tych godzin uzbiera :-)
No, ale czego się uzbiera? Akumulator czasu nie liczy. Dla niego jest ważne tylko,
aby jak najmniej pozostawało siarczanu na elektrodach w okresach kiedy jest ładowany.
>
> >Inni podają, że końcowe napięcie dla stratyfikacji elektrolitu to 15
> >V +10% - co na jedno wychodzi.
>
> Ciekaw jestem ile w tym prawdy ... z ta stratyfikacja.
> Z chemii pamietam, ze to sie z biegiem czasu raczej wyrowna.
Prawda jest taka, że takie zjawisko występuje i można o nim poczytać.
>
> A na pewno nie grozi w samochodowym akumulatorze.
Nie grozi, ale występuję. Zmniejsza użyteczną pojemność baterii.
>
> Moze byc istotne do wymieszania po dolaniu wody ... ale pare km po
> wroclawskich dziurach zrobi to chyba lepiej :-)
Elektrolit ciasno umieszczony między płytami z trudem się miesza, ale na pewno
mieszanie w skutek fizycznego wstrząsania obudową występuje.
>
> >> Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na
> >> szczescie
> >> nie byl to model 230A, ani 130A :-)
>
> >W praktyce nie jest konieczne, gdyż nadmierny prąd płynie, góra kilka
> >minut. Potem spada, spada, w miarę jak napięcie na baterii zbliża się
> >do napięcia odcięcia >regulatora. Gdyby była taka konieczność, to
> >producenci z pewnością taki układ ogranicznika prądu by zabudowali.
>
> Bo przy 14 czy 14.5V potrzebny nie jest.
> A ja mialem uszkodzony regulator i alternator pracowal na maksa.
Przydałby się, bo jak uruchomisz pojazd z rozładowanym akumulatorem (np. pozostawioną
na week lampką wnętrza) to przez baterię będzie płyną prąd kilkadziesiąt A, co nie
jest dobre dla akumulatora. Producenci zalecają ładować baterie prądem 0,1Q a nie 1Q.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.02.19 12:37 gienek
- 10.02.19 11:13 Paweł Pawłowicz
- 11.02.19 15:12 Tomalo
- 11.02.19 15:16 Tomalo
- 11.02.19 15:44 J.F.
- 11.02.19 16:27 Paweł Pawłowicz
- 11.02.19 16:59 RoMan Mandziejewicz
- 12.02.19 09:41 Tomalo
- 12.02.19 09:47 Tomalo
- 12.02.19 09:50 Tomalo
Najnowsze wątki z tej grupy
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
- rozklejanie obudowy
- Prośba o identyfikację komponentu
- Smart gniazdko straciło na zasięgu wifi?
- Smart gniazdko straciło zasięg wifi?
- nurtuje mnie
- dziwna sprawa...
- Laptop MSI się nie uruchamia.
- Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
- masowe programowanie AVR
- Fajny pomysł na monitor z klawiaturą
- Sprzedawanie zaszyfrowanych filmów na płytach Blu-Ray bez kluczy deszyfrujących
Najnowsze wątki
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-31 Dziady kręcące się koło szkoły
- 2024-10-31 Jak to robia w Nowym Jorku piesi
- 2024-10-31 Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- 2024-10-31 czyste powietrze
- 2024-10-31 (Dwaj) "Starzy" sędziowie SN niedopuszczalne skargi piszą [tako orzekł WSA]
- 2024-10-31 Planeta płonie
- 2024-10-31 zginął podczas zmiany kól
- 2024-10-30 Diesel spłonął :-)
- 2024-10-30 Re: Diesel spłonął :-)
- 2024-10-30 Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- 2024-10-29 Dzień jak codzień
- 2024-10-29 Holowanie
- 2024-10-30 soft dla detekcji stanu DMA (on,czy off)
- 2024-10-30 Kraków => Senior SAP HANA Developer <=