    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: OR na diodach
    Date: Sat, 7 Jul 2018 11:36:06 +0200

    W dniu 2018-07-07 o 06:57, Atlantis pisze:
    > Mam szybkie pytanie. Sytuacja wygląda w ten sposób, że mam dekoder
    > 74139, który dzieli fragment przestrzeni adresowej na cztery części (tak
    > jest to najprościej to zrobić z punktu widzenia PCB). Problem w tym, że
    > dwie z tych ćwiartek odnoszą się do tego samego urządzenia. Trzeba je
    > więc jakoś zsumować. Suma na kablu odpada, bo 74139 nie ma wyjść z
    > otwartym kolektorem.

    Otwarte kolektory pozwalają zrobić AND a nie OR.

    > Można by tak wstawić pojedynczą bramkę OR w wersji
    > SMD, ale to dodatkowo wymaga podprowadzenia zasilania i masy.

    Masę ma się wszędzie (przynajmniej ja tak płytki projektuję) a jak
    robisz ten OR tuż przy 74139 to tam przecież zasilanie jest.

    > Czy jest szansa, że sprawdzi się rozwiązanie pośrednie, czyli OR na
    > diodach, np. na diodach schotky'ego, aby zminimalizować spadki napięcia?
    > Są jakieś przeciwwskazania? Szybkość przełączania?

    Najpierw - w jakiej technologii jest 74139.
    Wiem, że bawisz się w retro - może to zwykły ttl - warto wiedzieć jakie
    ma się napięcia (i siłę) na wyjściu.
    Diody stan 1 będą przenosiły bardzo szybko. Gorzej z wyłączaniem. Aby
    napięcie szybko opadło musi być odpowiednio mały rezystor, a to może być
    problemem dla wyjść.
    Aby oszacować jak szybko napięcie będzie opadało trzeba by wiedzieć jaka
    jest pojemność wejścia (wejść) które tym sygnałem będą sterowane (+
    pojemność ścieżek) i jak się policzy 4RC i wyjdzie, że jest dość szybko
    (tu trzeba wiedzieć do kiedy sygnał już musi mieć stan 0) to można próbować.
    P.G.