    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: [OT] Czy obecne odnawialne źródła energii nie mają sensu?
    Date: Mon, 01 Dec 2014 18:45:14 +0100
    <m58d0f$npk$1@dont-email.me> <4cb5bjcxf1vi$.mjnmlm3kf0tr$.dlg@40tude.net>
    <m5a23d$hqn$1@node2.news.atman.pl>
    <54789242$0$21560$65785112@news.neostrada.pl>
    <m5a553$b74$1@node1.news.atman.pl>
    <5478a12b$0$21547$65785112@news.neostrada.pl>
    <m5a8kd$f37$1@node1.news.atman.pl>
    <5478ad13$0$2146$65785112@news.neostrada.pl>
    <m5aj4c$rg8$1@node1.news.atman.pl>
    <547c7af6$0$2653$65785112@news.neostrada.pl>

    On 2014-12-01 14:08, J.F. wrote:

    > Tylko ze lodowki wszystkie sa na prad, to i tak samo sie liczy.

    A skąd - moga być na prąd z eletrownii odnawialnej, z węglowej, z
    gazowej, atomu, a nawet z własnego źródła odnawialnego, czy też zwykłego
    disla.

    > A jednak nie calkiem :-)

    Znaczy, że co - że jeśli minister w rozporządzeniu ogłosi, że 1GW z
    biomasy (a w zasadzie z tabliczki znamionowej kominka, bo nikt nie
    sprawdza czy ktoś w nim pali i czym) jest równy 15 GW z energii
    elektrycznej, to coś jest na rzeczy? Dobrze, że nie zapisał, że każdy ma
    zarabiać dwie średnie krajowe. Zrobiłby szach-mat mat-fizom;)

    > A to juz kwestia doboru wspolczynnikow przez ministra.

    No weź mnie nie załamuj - znaczy, że jak minister dobrze dobierze
    współczynniki, to smog jest ekologiczny, a elektrownia z filtrami nie???
    Bez jaj!

    > U nas akurat sprawa jest prosta - GJ pradu znacznie wiecej wegla wymaga,
    > niz GJ ciepla z pieca.

    To akurat 3 prawda - elektrownia rzeczywiście ma koło 30, natomiast
    piece węglowe o 9X% sprawności to znajdziesz tylko w broszurkach
    marketingowych. A i tak jak tą definicją policzysz piec kondensacyjny to
    ci wyjdzie sprawność 107-109 procent. Bo taka sprytna jest definicja dla
    sprawności pieca;)

    > no i spalilismy wiekszosc dostepnych paliw :-)

    A takiej ropy i gazu z każdym rokiem... starcza na dłużej. Spaliliśmy
    większość uranu, gazu też chyba nie? Nawet węglem palimy już 3 stulecie
    i nie chce się skubany skończyć:P Ba, stawiam na to, że ropy też sporo
    powyżej połowy zostało.

    > No wlasnie, ograniczyc. A wiec nie grzac pradem, chyba ze przez pompe
    > ciepla.

    Przecież i tak prawie nikt, kto ma wybór nie grzeje prądem. Ale nie ze
    względu na ekologię, tylko na koszty.

    > Ale myslisz ze naj jak dlugo starczy - 100 lat, 200, 1000 ?

    Ostatnio coś pisali o 200 latach. Biorąc pod uwagę, że już się miała
    skończyć to naprawdę nieźle. 200 lat dla ludzkości na obecnym etapie
    rozwoju, to cała epoka (albo ze dwie).

    Shrek.