  • 11. Data: 2009-10-06 16:40:38
    Temat: Re: Obliczenia cewki do przetwornicy buck
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    news:1098793388.20091006181532@pik-net.pl...

    > Oczywiście, że stosuję. I bardzo dobrze się zachowują.

    bardzo dobrze, stosuj dalej :) "bardzo dobrze się zachowują" chyba masz na
    myśli, że po prostu mają indukcyjność i magazynują energię jak każdy inny
    dławik. Tak samo, jak np. rdzenie szpulkowe i inne podobne. Osobiście bym
    ich unikał, ale widocznie czegoś innego oczekujemy od swoich urządzeń.
    BTW, nawijasz uzwojenie również na szczelinę?

    > "Trzmiele nie mogą latać - to fizycznie niemożliwe"

    Tu nie chodziło o możliwość lub niemożliwość. Możliwe jest również
    zrobienie rdzenia kubkowego ze szczeliną na zewnątrz. Prawie dokładnie
    czymś takim jest ten toroid.

    e.

  • 12. Data: 2009-10-06 18:17:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello entroper,

    Tuesday, October 6, 2009, 6:40:38 PM, you wrote:

> [...]
    > ich unikał, ale widocznie czegoś innego oczekujemy od swoich urządzeń.
    > BTW, nawijasz uzwojenie również na szczelinę?

    Staram się przeskakiwać nad nią ale nie zauważyłem jakiś złych
    efektów. Natomiast odradzam ustawiania szczeliny nad płaszczyzną
    miedzi na druku czy blisko kondensatorów elektrolitycznych. Ale to już
    przy większych rdzeniach i mocach.

    > Tu nie chodziło o możliwość lub niemożliwość. Możliwe jest również
    > zrobienie rdzenia kubkowego ze szczeliną na zewnątrz. Prawie dokładnie
    > czymś takim jest ten toroid.

    Teogderyzujesz teraz. Rdzeń kubkowy ze szczeniną na zewnątrz to nic
    innego, jak rdzeń bębnowy z ekranem. Pole rozproszenia toroid ze
    szczeliną ma mniejsze a warunki chłodzenia uzwojenia lepsze. Rdzenie
    bębnowe z ekranem i zewnątrzną szczeliną stosuje się masowo i jest to
    rozwiązanie uważane za wzorcowe pod względem EMC.

    Ale dla Ciebie "te winogrona i tak są kwaśne".

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2009-10-06 19:33:41
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > efektów. Natomiast odradzam ustawiania szczeliny nad płaszczyzną
    > miedzi na druku czy blisko kondensatorów elektrolitycznych. Ale to już

    a widzisz :)

    > Teogderyzujesz teraz. Rdzeń kubkowy ze szczeniną na zewnątrz to nic
    > innego, jak rdzeń bębnowy z ekranem. Pole rozproszenia toroid ze
    > szczeliną ma mniejsze a warunki chłodzenia uzwojenia lepsze.

    od czego lepsze? Zgodzę się, że od rdzenia bębnowego, co do innych
    konfiguracji geometrycznych - wcale nie byłbym taki pewien - przecież to
    tak, jakbyś wziął jakiś EE czy ETD i nawinął uzwojenie na zewnętrznych
    kolumnach albo na środkowej, ale szczelinę dał na zewnątrz (były patenty
    ze szczeliną na wszystkich kolumnach, zgadnij co tam robił wielki
    miedziany zwój na całym trafie). Na dodatek musisz walczyć z tą szczeliną.
    Nawinąć uzwojenia na to nie możesz a umieścić na płytce musisz tak, żeby
    nie skierować pola wychodzącego na cokolwiek przewodzącego.

    > Rdzenie
    > bębnowe z ekranem i zewnątrzną szczeliną stosuje się masowo i jest to
    > rozwiązanie uważane za wzorcowe pod względem EMC.

    Rdzenie bębnowe mają się tak do rdzeni bębnowych ekranowanych jak muzyka
    strażacka do muzyki :) Rdzenie ekranowane przypominają nieco rdzeń kubkowy
    ze szczeliną na zewnątrz, ale tylko dlatego, że nie da się jej zrobić
    wewnątrz, więc są pewnym kompromisem (biją na głowę bębnowe pod względem
    EMC, ale kubkowe są jeszcze sporo lepsze, zależy, co do czego
    porównujemy). Poza tym pole wychodzące jest bardziej sensownie skierowane
    (góra-dół, od dołu nawet jest pewien celowy margines wysokości) a
    szczelina jest węższa, bo są dwie. Natomiast w porównaniu z toroidem to
    zupełnie inna geometria.

    > Ale dla Ciebie "te winogrona i tak są kwaśne".

    nie, po prostu wyobraź sobie, że masz mało miejsca, układ mixed-signal i
    musisz wstawić np. 5 takich dławików. Może przez to mam skrzywioną optykę.

    e.

  • 14. Data: 2009-10-06 20:25:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello entroper,

    Tuesday, October 6, 2009, 9:33:41 PM, you wrote:

    [...]

    > nie, po prostu wyobraź sobie, że masz mało miejsca, układ mixed-signal i
    > musisz wstawić np. 5 takich dławików. Może przez to mam skrzywioną optykę.

    Nie, robaczku - po prostu nie miałeś pojęcia o tym, że takie rdzenie
    istnieją i teraz za wszelką cenę usiłujesz je zdeprecjonować. A ja
    sobie pewnych rzeczy wmówić nie dam.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2009-10-06 20:47:19
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Nie, robaczku - po prostu nie miałeś pojęcia o tym, że takie rdzenie
    > istnieją i teraz za wszelką cenę usiłujesz je zdeprecjonować. A ja
    > sobie pewnych rzeczy wmówić nie dam.

    Nie miałem pojęcia że istnieją, bo nie wierzyłem, że ktoś będzie odwalał
    kaszankę na rdzeniach o takiej geometrii. Okazuje się, że byłem w błędzie.

    EOT.

    e.

  • 16. Data: 2009-10-06 20:47:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello entroper,

    Tuesday, October 6, 2009, 10:47:19 PM, you wrote:

    > Nie miałem pojęcia że istnieją, bo nie wierzyłem, że ktoś będzie odwalał
    > kaszankę na rdzeniach o takiej geometrii. Okazuje się, że byłem w błędzie.

    Czyli nie masz pojęcia o rzeczywistym zachowaniu się tych rdzeni ale
    radykalnie wypowiadasz się o rzekomej kaszanie. Trochę dziwne, jak na
    człowieka, który przegapił istnienie takiego produktu przez 5 lat...
    Tym bardziej, że o tym tu pisano nie raz.

    > EOT.

    Nie zamkniesz mnie tak łatwo.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2009-10-06 20:59:07
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    entroper wrote:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości
    > http://www.ferroxcube.com/prod/assets/gaptor.htm
    >
    > Widziałeś gdzieś zastosowanie takich rdzeni? Może sam je stosujesz w
    > swoich projektach? Nie musiałeś mnie uświadamiać, że technicznie jest
    > możliwe przecięcie toroida i wsadzenie takiego wyrobu do oferty. Jestem
    > ciekaw, gdzie się takie coś stosuje, szczególnie w konfiguracji "winding
    > equally distributed", dla której jest podawany Al.

    Wygodne do PFC o troche wiekszych pradach. Oczywiscie potem zasilacz
    ekranowany stalowa blacha.

    --
    Jerry1111

  • 18. Data: 2009-10-06 21:22:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jerry1111,

    Tuesday, October 6, 2009, 10:59:07 PM, you wrote:

    > Wygodne do PFC o troche wiekszych pradach.

    Nie bardzo - największy ma średnicę 26 mm i prąd początku nasycenia
    rzędu 160 A*zw - to nie daje zbyt wielu możliwości, niestety.
    Raczej do wzmacniaczy klasy D i właśnie do step-down, gdzie składowa
    szybkozmienna jest niewielka.

    > Oczywiscie potem zasilacz ekranowany stalowa blacha.

    Bez przesady - "ekranowane" bębnowe sieją porównywalnie lub bardziej
    (zależy, kto badania przeprowadza). W typowych zastosowaniach - czyli
    ze sporą składową stałą lub wolnozmienną - EMC nie jest problemem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2009-10-06 21:47:59
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie bardzo - największy ma średnicę 26 mm i prąd początku nasycenia
    > rzędu 160 A*zw - to nie daje zbyt wielu możliwości, niestety.

    Znowu niedopowiedzialem - nie pisalem o Ferroxcube, tylko (bodajze)
    Amontec, sample mam w robocie. Ladne pokrojone i zalane epoxy toroidy
    8cm srednicy ;-)

    > Bez przesady - "ekranowane" bębnowe sieją porównywalnie lub bardziej
    > (zależy, kto badania przeprowadza). W typowych zastosowaniach - czyli
    > ze sporą składową stałą lub wolnozmienną - EMC nie jest problemem.

    Problemem nie jest, tylko jak juz wszyscy napisali trzeba uwazac gdzie
    szczelina jest.

    --
    Jerry1111

  • 20. Data: 2009-10-07 04:14:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jerry1111,

    Tuesday, October 6, 2009, 11:47:59 PM, you wrote:

    [...]

    > Problemem nie jest, tylko jak juz wszyscy napisali trzeba uwazac gdzie
    > szczelina jest.

    Wiele elementów jest bardziej wrażliwych na orientację w przestrzeni i
    jakoś nikt nie narzeka, że trzeba uważać, jak wlutowuje się diody czy
    układy scalone...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl