eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOdbiornik GPS SUPERSTAR II NovAtel, napięcie zasilania, wyjście 1pps › Re: Odbiornik GPS SUPERSTAR II NovAtel, napięcie zasilania, wyjście 1pps
    From: "Miro" <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Odbiornik GPS SUPERSTAR II NovAtel, napięcie zasilania, wyjście 1pps
    Date: Fri, 20 Mar 2009 07:54:34 +0100

    Użytkownik "Andrzej Litewka" <a...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gpuc4f.1b4.1@and.krakow...
    > Bawił się ktoś odbiornikiem GPS Superstar II NovAtel?
    > http://www.allegro.pl/item584301258_modul_gps_12_kan
    alow_manual_dla_elektronika.html

    jakiś czas temu kupiłem moduł SSII u tego sprzedawcy.

    > Jak ustalić na jakie napięcie pracy jest ten moduł? Ma to współpracować z
    > anteną aktywną z tego zestawu.
    > 3v3 czy 5? Czy po prostu bez znaczenia zarówno działać będzie przy 3v3 jak
    > 5V bo moduł ma jakąś impulsówkę na zasilaniu?

    napięcie zasilania 3V3. Na PCB znajduje się miejsce na LDO - wtedy można
    zasilić 5V.
    Zresztą można pobrać sobie data sheet GP4020 Zarlinka. Operating voltage
    range 3.0-3.6V (absolute max ratings - 5.0V).
    Ja zasilam moduł 3.3V, antenę też - wszystko działa ok.

    > Nie wiem ile podać na pin 1 złącza, do zasilania anteny. Piszą coś że max
    > 12V. A może optymalnie na nóżki 1 i 2 puścić 5V?
    > Piszą coś o limitowaniu prądu do 40mA dla aktywnej anteny? Na pierona?
    > Co jak nie ograniczę w zasilaczu wydajności prądowej to co antena pobierze
    > prąd 10A przy 12V??? Niejasne te opisy.
    > Tu obywatel: http://www.mikroprocesory.za.pl/GPS.htm podłącza pin 1 przez
    > rezystor ograniczający do 40mA. Co to jakaś LED że trzeba limitować
    > płynący
    > prąd? Bo sam wzmacniacz w antenie nie umie sobie pobrać tyle ile potrzeba?

    Napięcie do anteny ustawiasz jak każe antena. U mnie aktywna antena chce
    3.0-5V.
    Dałem 3.3V i jest dobrze. Z tym ograniczeniem prądowym to chodzi pewnie o
    to, że na PCB w obwodzie zasil. antenę jest cewka, której prąd max. jest
    rzędu dziesiątek mA. Więc z poborem prądu nie należy przesadzać. Możesz dać
    rezystor lub nie. Ja nie dałem, bo uważam, że nic złego się nie powinno
    wydarzyć. Chyba że w kablu antenowym zrobi się zwarcie żył;)

    > Pin 3 do baterii? Potrzymanie zegarka? Potrzebne mi to w praktyce?
    > Zapewnia
    > krótszy czas pełnej aktywacji po włączeniu modułu? Ile tam podać 3V z
    > baterii? 5V przez diodę? Zauważyłem, że moduł nie ma goldcapa jak w
    > instrukcji na zdjęciu.

    Ja zamontowałem supercap 0,22F z TME. W sumie potrzymanie nie jest
    konieczne, ale moduł startuje szybciej po włączeniu zasilania. Zamiast
    kilkunastu zajmuje mu to koło 2-3 minut. Napięcie VBAT min. 2,7V - leci do
    procka GPS i chyba jeszcze do RTC. U mnie VBAT jest brane z VCC. Ale można
    też dołączyć baterię litową 3V.

    > Poproszę dokładny schemat podłączenia modułu tak aby wyciągnąć z niego
    > wzorcowy takt 1PPS (1Hz) na pinie 19 złączki. Nie wiem czy 19 pin to
    > wyjście
    > z gatunku otwarty kolektor? Jakiś inwerter z gatunku Cmos? Jakich amplitud
    > mam się tam spodziewać? Typowe TTL? Ten 1Hz uzyskam bez dodatkowej
    > konfiguracji przez RS-a? Po prostu włączam, odczekują czas potrzebny na
    > inicjalizację ustrojstwa i po tych np. 166 sekundach pojawia się takt 1Hz?

    Z tym PPS to jest tak: wyjście typowe CMOS, push pull. Zbocze aktywne rising
    edge. Czas trwania impulsu dokładnie 1ms. Nie da się regulować długości
    impulsu - choć w sofcie jest taka opcja. Ten firmware, który ja mam wgrany
    na to nie pozwala. PPS pojawia się dopiero jak GPS złapie widoczność min. 4
    satelitów. Po zimnym starcie czas po pojawienia się PPS może być bardzo
    długi - 10-30 min.
    U mnie wgrany firmware w GPS - zauważyłem takie bugi:
    - błędnie generowane ramki RMC, jeśli GPS widzi <3 satelit (utraci
    "synchronizację" z satelitami).
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=801
    943&highlight=superstar&sid=
    - czas UTC jest przesunięty o prawie sekundę, tj: (+1.0s - 3.0us).
    Porównywałem z Garmin 16HVS i SirfStarIII (między sobą mają różnicę w czasie
    <1us).

    Polecam poczytać wątki na elektrodzie o SSII.

    Na płytce jest miejsce na wlutowanie konwertera RS232-TTL, LDO oraz
    SuperCap.

    Co uważam o SSII: mocno przestarzała konstrukcja (staroć, kilka generacji do
    tyłu, model sprzed kilku lat). Archaiczny chipset, duże (za duże!) PCB, duży
    pobór mocy, dłuuuugi zimny start, bugi w firmware, 1PPS błednie wystawiany,
    itp. itd. Zaletą (chyba jedyną) jest cena.

    Implmentowałem w projektach kilka modułów OEM GPS (w pracy i jako hobby).
    Uważam, że nie warto brać się za SSII (kilka lat temu owszem). Polecam
    moduły OEM z chipsetem SirfStarIII (lub inne MediaTek, Antaris), są dostępne
    modele z anteną pasywną lub z wejściem antenowym. Zaletą ich jest wysoka
    czułość, niski pobór mocy, niewielkie gabaryty (30x30mm), szybki start. Na
    rynku dostępnych jest mnóstwo modeli OEM GPS z chipsetem SSIII. Trudno
    znaleźć coś innego. Zdominowały rynek tanich GPSów, tak jak ARM rynek
    mikrokontrolerów.
    Oczywiście nie narzucam się. Są również dostępne inne chipsety (np.
    MediaTek), ale na ich temat się nie wypowiadam - nie miałem z nimi jeszcze
    do czynienia.