  • 11. Data: 2012-12-07 09:11:04
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > przed oczyma diodowy, jak o mostkach mosfet, to układ H, ale tam
    > napięcia malutkie i warunki pracy ślicznie dobrane, więc nijak do
    > przemysłowej instalacji jednofazowej się mają.

    > Wiem, wiem, są jeszcze wszelkiej maści falowniki
    Dokładnie tak. W falowniku masz mostek.
    Przemysł nie ma tu znaczenia.
    Przecież są falowniki i na 15kW.
    Mało tego, były nawet 30 lat temu.
    Wielka kasta 6 płytek, wzmacniacze operacyjne, transformatory, układy DTL!
    Dzisiaj to tylko trzeba dobrze zaprojektować. Elementy w sklepie są.
    Przeróźne małe rozwiązania.
    Jak się spali - trudno - znaleźć przyczynę i polepszyć.
    Teraz to jak się idzie do sklepu z takim MOSFETEM TO220,
    to gość mówi, że takiego typu nie ma, ale tylko się o prąd i napięcie pyta.
    Prąd dla MOSFETÓW to żaden problem.
    Przypominam, że MOSFETY można łączyć równolegle, bez żadnych elementów
    dodatkowych.
    Potrzebujesz 100A - łączysz 8 szt. po Imax 16A. Po prostu:
    DREN do Drenu, Żródło do źródła, Bramka do bramki.

    > Rozumiem i nie dyskutuję. Ale przyjmij też mój punkt widzenia.
    O.K.
    Ja znam ten punkt widzenia i doceniam.
    To jest bezpieczeństwo. Ja rozumiem, że chcemy być bezpieczni.
    Problem w tym, że często jest tak, że polisa kosztuje majątek, a
    ubezpieczyciel tylko kombinuje, żeby nie wypłacić odszkodowania.
    Tak samo jest z przekaźnikami.
    Naczyściłem się takich Siemensów całą szafę. Jeden kosztował chyba 120-150
    zł.
    Było tego z 50 szt. w szafie.
    Załączanie maszyny przez lata to był totolotek. Raz jeden nie zadziałał,
    raz inny.

    > Elektronika czasem pada, w takim zastosowaniu jest "prawie pewne", że
    > coś kiedyś padnie - problemem będzie jak wiecznie coś, gdzieś, będzie
    Wszystko się psuje, nawet przekaźniki.
    Zauważ tylko jedno:
    Diagnoza uszkodzonego MOSFETA to łatwizna i tanio.
    Diagnoza uszkodzonego przekaźnika to kilkakrotnie dłuższy proces i drogo.
    Czasem działa, a czasem nie.
    Oba będziesz musiał prędzej, czy później naprawić.
    Co łatwiej?

    > Sorki, ale takie mam doświadczenie.
    > Miłego.
    > Irek.N.

    Nie będziemy się tu zbytnio przepraszać, bo tak po prawdzie, to nie
    wiadomo, kto bardziej powinien :-)
    S.

  • 12. Data: 2012-12-07 09:39:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" napisał w wiadomości grup
    >Dokładnie tak. W falowniku masz mostek.
    >Przemysł nie ma tu znaczenia.
    >Przecież są falowniki i na 15kW.

    Sa i takie na 15MW i na 150MW.

    >Mało tego, były nawet 30 lat temu.

    I zarzucasz stosowanie przestarzalych rozwiazan, a sam proponujesz
    takie sprzed 30 lat ?

    Ale z tym bym sie troche spieral, czy 30 lat temu (1982) byly juz
    takie falowniki na 15kW.

> [...]
    >Przeróźne małe rozwiązania.
    >Jak się spali - trudno - znaleźć przyczynę i polepszyć.

    I skonczyc z wiadrem spalonych tranzystorow i nigdy nie dzialajaca
    instalacja, podczas gdy przekazniki dzialaja naprawde sprawnie :-)

    >Prąd dla MOSFETÓW to żaden problem.
    >Przypominam, że MOSFETY można łączyć równolegle, bez żadnych
    >elementów dodatkowych.

    A to nie calkiem jest prawda.

    >Potrzebujesz 100A - łączysz 8 szt. po Imax 16A. Po prostu:
    >DREN do Drenu, Żródło do źródła, Bramka do bramki.

    o 8 driverach nie zapomnij, bo pojemnosc bramki wzrosla tez 8 razy :-)

> [...]
    >120-150 zł.
    >Było tego z 50 szt. w szafie.
    >Załączanie maszyny przez lata to był totolotek. Raz jeden nie

    No, ja na ten przyklad pamietam stary czeski ploter. Tak jak pisales -
    szafa pelna elektroniki DTL i nawet TTL.
    Wszystko nowoczesne, silniki tranzystorami sterowane, przekaznik
    sluzyl chyba tylko do sterowania calosci.
    Niestety - sredni czas miedzyawaryjnej pracy wynosil godzine, a czas
    rysowania bardziej skomplikowanej plytki dwie godziny.

    I nie trzeba bylo tranzystorow wymieniac - niby wszystko dobre, a
    pisak sie po prostu przestawial o losowy wektor i rysowal dalej ..

    >Wszystko się psuje, nawet przekaźniki.

    Z tym ze one z reguly dopiero po dluzszym czasie.

    >Zauważ tylko jedno:
    >Diagnoza uszkodzonego MOSFETA to łatwizna i tanio.
    >Diagnoza uszkodzonego przekaźnika to kilkakrotnie dłuższy proces i
    >drogo.

    Hm, rzeklbym ze wrecz odwrotnie..

    >Czasem działa, a czasem nie.
    >Oba będziesz musiał prędzej, czy później naprawić.
    >Co łatwiej?

    Przekaznik, jesli w gniezdzie :-P

    J.

  • 13. Data: 2012-12-07 10:21:43
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > jakos ten film pominalem - moge prosic o namiar ?
    http://www.alpro.pl/s202/grzejnik4W.mpg
    http://www.alpro.pl/s202/lampaLED220V-1W.mpg

    Przegrałem specjalnie dla Ciebie jeszcze raz:-)
    S.

  • 14. Data: 2012-12-07 10:27:46
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > o 8 driverach nie zapomnij, bo pojemnosc bramki wzrosla tez 8 razy :-)
    Żartujesz?
    W tym zastosowaniu?
    50pFx8=400nF.
    f<1Hz
    Możesz sobie wprost z pinu (20mA) 10F202 -SOT-23 sterować :-)
    S.

  • 15. Data: 2012-12-07 10:38:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Friday, December 7, 2012, 10:27:46 AM, you wrote:

    > Żartujesz?
    > W tym zastosowaniu?
    > 50pFx8=400nF.

    Zabijasta arytmetyka. Powalająca. I te 50pF z sufitu...

    > f<1Hz
    > Możesz sobie wprost z pinu (20mA) 10F202 -SOT-23 sterować :-)

    Żebyś się nie zdziwił mocno. Właśnie przez takie podejście do
    konstruowania elektronika impulsowa nie może się przebić w swiadomosci
    uzytkowników jako niezawodna :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2012-12-07 11:57:46
    Temat: Odp: Sterowanie oświetleniem
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Zabijasta arytmetyka. Powalająca. I te 50pF z sufitu...
    Faktycznie. Przepraszam.
    Powinno być 500pF*8= 4000pF=4 nF

    > Żebyś się nie zdziwił mocno. Właśnie przez takie podejście do
    > konstruowania elektronika impulsowa nie może się przebić w swiadomosci
    > uzytkowników jako niezawodna :(

    Roman, ale czujesz różnicę w sensie częstotliwości?
    a) zapalanie światła w pomieszczeniu 2 x na dzień
    b) przetwornica imulsowa f=1MHz

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 17. Data: 2012-12-07 12:41:53
    Temat: Re: Odp: Sterowanie oświetleniem
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Friday, December 7, 2012, 11:57:46 AM, you wrote:

    > Faktycznie. Przepraszam.
    > Powinno być 500pF*8= 4000pF=4 nF
    > Roman, ale czujesz różnicę w sensie częstotliwości?

    A Ty czujesz pojęcia "energia" i "pojemność cieplna"?

    > a) zapalanie światła w pomieszczeniu 2 x na dzień
    > b) przetwornica imulsowa f=1MHz

    Wystarczy raz a dobrze, żeby wydymić półprzewodnik nadmiarem energii
    wpakowanym do zbyt małej objętości. Co z tego, że średnia dobowa moc
    strat na przełączanie jest niepoliczalnie niska, skoro jednorazowo
    energia jednego przełaczania może zagotować złącze z powodu zbyt małej
    pojemnosci cieplnej tego Twojego SOT-23. Nawet przy większych
    obudowach w takich przypadkach trzeba brać pod uwagę impedancję
    termiczną a nie tylko rezystancję.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2012-12-07 12:47:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Roman, ale czujesz różnicę w sensie częstotliwości?
    >a) zapalanie światła w pomieszczeniu 2 x na dzień
    >b) przetwornica imulsowa f=1MHz

    No i ktos kto robi przetwornice lub falowniki spali "wiadro
    tranzystorow", ale zrobi w koncu (po N latach) w miare niezawodny
    uklad.
    Kto inny bedzie zapalal swiatlo ... i narzekal ze raz na rok trzeba
    wymieniac.

    A potem przyjdzie burza ... kto ma doswiadczenie w przemysle - jak
    automatyka przezywa bliskie uderzenie pioruna. Nie bezposrednie, bo
    tego to i przekazniki przezyc nie musza :-)

    J.

  • 19. Data: 2012-12-07 12:57:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Faktycznie. Przepraszam.
    > Powinno być 500pF*8= 4000pF=4 nF

    Tak nawiasem mówiąc, te 500pF też z sufitu. Prędzej uwierzę w 5000pF.
    A to już razem 40nF.

    Miłego dnia,
    Paweł

  • 20. Data: 2012-12-07 13:20:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości
    >Tak nawiasem mówiąc, te 500pF też z sufitu. Prędzej uwierzę w 5000pF.
    >A to już razem 40nF.

    Tak czy inaczej - "zwykle wyjscie" okazalo sie za malo, i trzeba bylo
    drivery wymyslec.
    A tak zasadniczo jeden typowy driver jest do jednego tranzystora
    dopasowany, no moze do dwoch ...

    J.