  • 11. Data: 2013-09-27 21:04:39
    Temat: Re: Ogniwa Ni-CD do wkrętarki na prąd ładowania 2C
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 09/27/2013 08:06 PM, Tmek wrote:
    > Użytkownik "Marek Wodzinski" <m...@O...mamy.to> napisał w wiadomości
    > napawa trwałością niż Ni-Cd z jego 1A.

    > A mozesz pokazac czym to ladujesz i dynkska zeby wiedzeic jak to ugryzc?

    Ładowarkę mam Turnnigy Accucel-6
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Tu
    rnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessorie
    s.html
    ) ale można kupić podobną jeszcze trochę taniej. Potrzeba do niej
    zasilacza 12V, ale to każdy ma w komputerze, albo można kupić za
    niewielkie pieniądze.
    Dynks to
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4176__HX
    T_Lipo_Monitor_4S_A_must_have_for_all_lipo_users_.ht
    ml
    Są jeszcze z alarmem dźwiękowym, ale normalnie używając wkrętarki przy
    dużym obciążeniu napięcie czasem spada poniżej tych 3.3V i piszczenie
    nie jest przyjemne. Mi wystarcza bez dźwięku: jak częściej świecą się
    czerwone niż zielone, to czas na ładowanie.
    No i jak to z li-ion - trzeba bezwzględnie pilnować, żeby nie rozładować
    do zera, bo później to już tylko kubeł/recykling.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 12. Data: 2013-09-27 21:17:07
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 09/27/2013 08:43 PM, Irokez wrote:

    > 18V na 3,6 daje 5 ogniw
    > Podejrzewam że to tak:
    > - trzeba wsadzić 5 ogniw w pudełko

    Ja mam wkrętarkę na 12V i używam 6 ogniw, po dwa równolegle, 3 sekcje w
    szereg. Lepiej dawać pary równoległe, bo laptopowe mają taką sobie
    wydajność prądową. Chociaż zawsze można dać ogniwa modelarskie :-)

    > - następnie płytkę zabezpieczeń na odpowiedni amperaż, tylko na 5 sztuk
    > to znaleźć nie mogę:
    > http://www.ebay.com/itm/4S-Li-ion-Lithium-Battery-In
    put-Ouput-Protection-Board-PCB-14-4V-14-8V-16-8V-12A
    -/321186098541?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac82e
    ed6d

    Płytkę można sobie darować jeżeli pilnuje się napięcia.
    Moja wkrętarka zablokowana bierze ok. 15-18A, więc to zabezpieczenie
    będzie większym problemem niż same ogniwa. I lepiej się nie sugerować
    obecnym poborem prądu, bo z ni-cd mogłem wyciągnąć tylko 10A.
    Chyba, że obcy ludzie będą nią się posługiwać, to wtedy niestety trzeba
    ją zabezpieczyć.

  • 13. Data: 2013-09-28 18:50:27
    Od: Marvin <n...@s...com>

> [...]
    > No i jak to z li-ion - trzeba bezwzględnie pilnować, żeby nie rozładować
    > do zera, bo później to już tylko kubeł/recykling.

    Potwierdzam, że to ma sens chociaż wydaje się że jest bez głowy zrobione.

    Do swojej wiertarko-wkretarki Boscha zielonej po padzie akumulatorów
    NiCd włożyłem pakiet ogniw laptopowych, 9 sztuk, 3 sekcje po 3
    równolegle. Od 1,5 roku działa pięknie i nic się nie dzieje. Ładuje ze
    zwykłego zasilacza z ograniczeniem prądu na 400mA i końcowym napięciem
    12,6V. Ładuje sie cholernie długo, ale darowałem sobie balansery itp.

    Szkoda czasu i atłasu, jak ogniwa padną, zmienię na nowe. A paść nie
    chcą mimo rozładowania dużym prądem, połączeniem równoległym po 3 ogniwa
    w sekcji, braku balansera itd, itp. Nie grzeją się przy wierceniu także.

    Marvin

  • 14. Data: 2013-09-28 21:14:10
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2013-09-28 18:50, Marvin pisze:

> [...]
    > chcą mimo rozładowania dużym prądem, połączeniem równoległym po 3
    > ogniwa w sekcji, braku balansera itd, itp. Nie grzeją się przy

    Wątpię, żebym zmieścił 15 ogniw Li-Ion (po 3 równolegle) zamiast 15 Ni-Mn.
    Ta wkrętarka jednak trochę ciągnie prądu (AEG BSB 18 STX).

    --
    Irokez

  • 15. Data: 2013-09-28 21:42:02
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > Wątpię, żebym zmieścił 15 ogniw Li-Ion (po 3 równolegle) zamiast 15 Ni-Mn.
    > Ta wkrętarka jednak trochę ciągnie prądu (AEG BSB 18 STX).

    Do mojej też te 9 sztuk nie weszło od razu :)
    Pojemnik składa się z dwóch części zostały one rozsunięte na ok 20mm
    (śruby i dystanse), ogniwa weszły w pionie, a szczelina między połówkami
    pojemnika na ogniwa została zamaskowana.

  • 16. Data: 2013-11-11 13:10:12
    Od: Marcin Perliński <f...@a...pl>

    k...@g...com schrieb:

    > Rosjanie mieli patent na akumulatorki łączone szeregowo. Akademik Kadmow
    wykombinował że równolegle do każdego akumulatorka trzeba dać dwie diody połączone
    szeregowo. Jak napiecie na akumulatorze zaczynało przekraczać ok 1,4V to diody
    przepuszczały przez siebie nadwyżkę prądu. Miałem tak zrobioną ładowarkę made in
    ZSRR. Akumulatorki w niej ładowane były praktycznie niezniszczalne. Jak się
    mechanicznie uszkodziła to się okazało że ładowarka made in Kitaj zabiła akumulatorki
    prawie od razu. To dolutowałem po dwie diody do zacisków i znowu nowe akumulatorki
    zrobiły się wieczne. Przy dużych prądach może być problem z ciepłem jakie się
    wydzieli w diodach. Napisałem tylko dlatego ze może ktoś kiedyś skorzysta z pomysłu
    akademika Kadmowa.

    Krótkie pytanie co do sposobu podłączenia tych diodek wg patentu
    "Akademika Kadmowa". Czy po połączniu w szereg obu diodek należy to
    spolaryzować tak, jak typową zenerkę w klasycznym stabilizatorze, czyli
    katoda do plusa, a anoda do minusa (bo tak mi się na chłopski rozum
    wydaje) czy może jednak odwrotnie. Elektroniką param się tylko amatorsko
    i okazyjnie (i w dodatku mam sporo braków z matmy/szkolnej teorii), więc
    wolę zapytać.

  • 17. Data: 2013-11-11 13:38:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Nov 2013 13:10:12 +0100, Marcin Perliński napisał(a):

> [...]
    > spolaryzować tak, jak typową zenerkę w klasycznym stabilizatorze, czyli
    > katoda do plusa, a anoda do minusa (bo tak mi się na chłopski rozum

    Odwrotnie.
    --
    Jacek

  • 18. Data: 2013-11-11 13:49:21
    Od: Marcin Perliński <f...@a...pl>

    Jacek Maciejewski schrieb:

    > Odwrotnie.

    Wielkie dzięki za błyskawiczną odpowiedź. Pozdrowionka.