    Subject: Re: Ożywiony NiMh?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Pawel 'Jarod' <P...@s...xx>
    Date: Wed, 10 Oct 2018 17:08:06 +0200

    On 2018-10-10 15:18, Marek wrote:
    > Miałem 3szt Aku nimh AAA marki Lidl/Tronic w lampce LED, która ma fizyczny
    wyłącznik i była wyłączona. Lampa byłaś nieużywana przez jakiś czas (że dwa miesiące,
    może ciut dużej). Nie chcę się zapalić, sprawdzam napięcie na aku, każdy ok 0.05V,
    kaplica. Ale wrzuciłem je do ładowarki wcześniej kopiąc je troszkę prądem rozruchowym
    z zasilacza by ładowarka uznała je za sprawne . Naładowała je, ale nie mając zaufania
    do takiej "regeneracji" na szybko wystrugalem sobie miernik mAh. Rozladowowywalem
    każdy przez rezystor 15?  do 1V mierząc mAh w trakcie. Na kazdym aku wyszło ok 70mAh,
    rozładowały się w kilkanaście minut. Czyli szmelc. Ale coś mnie tknęło i ponownie je
    naładowałem i powtórzyłem test, teraz rozladowaywały się przez długie godziny a
    miernik doliczył do 760 mAh (900mAh deklarowane przez producenta). Ki diabeł?
    Odżyły??

    Trochę słabo, że się rozładowały praktycznie do zera. Miałem kiedyś takie akku i
    potem nawet jak wstały to już nie było to przed. W każdym bądź razie ja jak mam
    wątpliwe sztuki to wrzucam je do ładowarki, która ma program zgodny z IEC. Możesz
    sobie go zasymulować wygląda on tak: ładowanie 16h 0.1C, przerwa 1h, rozładowanie
    0.2C, przerwa 1h i ponownie 16h ładownia 0.1C. Nie omiń przerw 1h. Jeśli po trzech
    takich cyklach jest dalej lipa to śmietnik. Warto było by jeszcze po tym rozładować
    je
    większym prądem bo na 0.2C może być ładnie a jak dasz więcej to nagle dętka i ogniwa
    zdycha momentalnie. Miernik impedancji też jest pomocny w takiej sytuacji, który
    po jednym pomiarze potrafi rozstrzygnąć sytuacje.