  • 1. Data: 2014-11-12 20:27:41
    Temat: ParaSail - nowy język
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    Polecam uwadze, pojawił się niedawno http://parasail-lang.org/.
    Jest dość unikalny, bo stawia na automatyczne zrównoleglanie.
    Do tego nie ma klasycznego odśmiecania, ani wyjątków, żadnych
    zmiennych globalnych, czy wskaźników.

    W składni widać wpływ Ady. :)

    w.

  • 2. Data: 2014-11-13 06:54:53
    Temat: Re: ParaSail - nowy język
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-11-12 o 20:27, Wojciech Muła pisze:
> [...]
    > Jest dość unikalny, bo stawia na automatyczne zrównoleglanie.
    > Do tego nie ma klasycznego odśmiecania, ani wyjątków, żadnych

    A na jakim równoległym sprzęcie działa? Na wielordzeniowych procesorach,
    gdzie każdy rdzeń to wątek czy też na kartach graficznych z OpenCL a
    może superkomputerach?

  • 3. Data: 2014-11-13 19:02:09
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Thursday, November 13, 2014 6:55:00 AM UTC+1, Borneq wrote:
    > A na jakim równoległym sprzęcie działa? Na wielordzeniowych procesorach,
    > gdzie każdy rdzeń to wątek czy też na kartach graficznych z OpenCL a
    > może superkomputerach?

    Nie znam szczegółów, ale raczej głównym targetem są wielordzeniowe
    procesory. Karty graficzne są zbyt ograniczone.

    w.

  • 4. Data: 2014-11-13 20:01:08
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-11-13 o 19:02, Wojciech Muła pisze:
    > Nie znam szczegółów, ale raczej głównym targetem są wielordzeniowe
    > procesory. Karty graficzne są zbyt ograniczone.

    Czy na procesory wielordzeniowe da się napisać procedurę równoległą, czy
    tylko wspólnie działające wątki?

  • 5. Data: 2014-11-13 22:28:36
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 13.11.2014 20:01, Borneq wrote:
> [...]

    Najnowsze potrafią odpalić kernel z kernela. Prawie rekurencja;-)

    > Czy na procesory wielordzeniowe da się napisać procedurę równoległą, czy
    > tylko wspólnie działające wątki?

    Oczywiście, przecież to robisz używając choćby openmp
    do równoletnia fora.

    Bardzo ciekawy od strony piszącego jest cilk plus.
    https://software.intel.com/en-us/intel-cilk-plus

    Z grubsza, poza standardowymi rzeczami jak par for
    umożliwia 'ównoelgle odpalanie funkcji (algo bloków).
    Ale nowy wątek (czy pobranie nowego z puli) jest tworzony,
    tylko, gdy jest możliwość jego wykorzystania (są wolne rdzenie),
    w przeciwmyn wpadku każdy wątek odkład sobie te wywołania na
    stos i po kolie wykonuje.
    Twierdzą, że wywołanie funkcji równolegle (jeśli nie następuje
    przenieienie na inny rdzeń) jest tylko kilka razy droższe niż
    zwykłe wywołanie. To niezły wynik.

    Niestety, wymaga chwilowo własnego kompilatora.

    Bibliotek jest więcej. Wspomniany openmp (niestety, nie ma tak
    przydatnej opcji jak 'nie rób wątku jeśli nie masz go na czym
    odpalić') czy też intelowski Threading Bulding Blocks (TBB).

    Wychodzi na to, że std::async, które tak ładnie się uśmiechało,
    nie używa puli wątków, tylko tworzy zawsze nowy:(

    Tu jest przykład ładnej funkcji równoległej. Oddziaływanie n ciał.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ej97699t-G0
    Na kanale gość ma drugi filmik, też w temacie. Akurat do
    puszczenia pod kotleta.

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2014-11-14 07:11:05
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Thursday, November 13, 2014 10:28:37 PM UTC+1, bartekltg wrote:

    > Najnowsze potrafią odpalić kernel z kernela. Prawie rekurencja;-)

    Chodziło mi o model obliczeniowy (SIMT), który dobrze radzi sobie
    jedynie z równoległymi danymi i równomiernym obciążeniem wątków.
    Później zaczyna się zakładanie majtek przez głowę, a do tego dochodzi
    konieczność transferów danych z/do pamięci głównej oraz brak cache.

    w.

  • 7. Data: 2014-11-14 12:28:45
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Wednesday, November 12, 2014 8:27:42 PM UTC+1, Wojciech Muła wrote:
    > Polecam uwadze, pojawił się niedawno http://parasail-lang.org/.

    Jeszcze taki papier: Benchmarking Usability and Performance of Multicore
    Languages (http://arxiv.org/abs/1302.2837). Nie uwzględnia parasaila,
    ale i tak ciekawe.

    w.

  • 8. Data: 2014-11-14 14:04:26
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu środa, 12 listopada 2014 20:27:42 UTC+1 użytkownik Wojciech Muła napisał:

    > Polecam uwadze, pojawił się niedawno http://parasail-lang.org/.

    Tak "niedawno" to nie, jest już parę lat.

    > W składni widać wpływ Ady. :)

    Autor był głównym redaktorem standardu Ady od wersji '95 i zdaje się, że na stałe
    pracuje dla AdaCore. Więc jaki ma być wpływ, przecież nie Pythona. :-)

    --
    Maciej Sobczak * http://www.inspirel.com * http://www.msobczak.com

  • 9. Data: 2014-11-14 17:19:01
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Friday, November 14, 2014 2:04:27 PM UTC+1, Maciej Sobczak wrote:

    > Tak "niedawno" to nie, jest już parę lat.

    Faktycznie. Po prostu wcześniej nie słyszałem o nim, wygląda, że się
    nie chwalili w internetach.

    :)

    w.