    From: MF <n...@n...noproblem.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Płyta GA-7VA - sens?
    Date: Fri, 15 May 2020 10:50:58 +0100

    On 15/05/2020 10:11, Roman Tyczka wrote:
    > Witam,
    >
    > Dostałem płytę Gigabyte GA-7VA:
    >
    > http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-7va_1x#kf
    >
    > jest na niej jakieś CPU i ram, nie sprawdziłem jeszcze jakie dokładnie.
    >
    > Mam pytanie ogólne: czy tego typu komp nada się jeszcze na NASa? W sensie
    > posadzić tam jakiś FreeNAS, wpakować na strych i żeby kopie robił? Czy nie
    > warto?
    >
    > No i jeśli warto to jak podłączyć dyski SATA? Na płycie złącza tylko
    > PATA.

    Płytę podobnej generacji, tylko z pamięciami SDR, miałem w blaszaku
    złożonym ze 20 lat temu. Mój wewnętrzny Szkot mówi, że jak dają za
    darmo, to brać i używać. Ale mimo wszystko bym się mocno zastanowił nad
    tym, ile ta płyta jeszcze pochodzi, a jak wreszcie padnie, to czy nie
    pociągnie za sobą dysków. Poza tym najpierw sprawdź, czy możesz w ogóle
    dostać i ile zabulisz za zabytkowe dodatki do tej płyty: kartę graficzną
    na AGP (albo jeszcze bardziej zabytkową na PCI), kartę sieciową na PCI,
    w tym czy dostaniesz kartę z obsługą 1 Gbps, a co do dysków, to
    najlepsza byłaby karta RAID na PCI z portami SATA (czy takie w ogóle
    istniały?), druga możliwość to karta i dyski SCSI. Przejściówki
    PATA-SATA istnieją, ale dają prędkość PATA, słabiutko.

    Czuję przez skórę, że to średnio się opłaca.

    --
    MF