    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Płytka z MOS6502 niestabilna do czasu dotknięcia masy
    Date: Thu, 9 Aug 2018 14:06:58 +0200

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    Ech, przypomniales mi dawne czasy.
    Plytka nie dziala, a na oscyloskopie wszytko w porzadku.
    Z oscyloskopem dziala, a bez oscyloskopu nie dziala.
    Doszedlem do tego, ze wystarczylo podlaczyc mase od oscyloskopu i
    dziala :-)

    Zeby bylo smieszniej - to byl interfejs magnetofonu do Atari, ktory
    jak wiadomo 6502 mial :-)

    >Wytrawiłem i złożyłem płytkę zawierającą CPU, pamięci i parę innych
    >układów. W dekoderze adresów i układzie przełączania banków pracują
    >układy z serii HCT i LS. Szyna adresowa jest podłączona bezpośrednio
    >do
    >pamięci i wejść dekodera - bufory (74HCT245) dałem dopiero przed
    >złączem, do którego w przyszłości zamierzam podłączyć inne moduły.

    Tak w ogolnosci - o ile dobrze pamietam, to 6502 byl elektrycznie
    "slaby" i obciazanie wieloma ukladami LS nie jest wskazane.

    >Płytka jest jednostronna, więc sporo sygnałów musiałem puścić
    >mostkami,
    >gdzieniegdzie masa i zasilanie zostały puszczone w ten sam sposób.

    Tez sie moze mscic.
    Kondensatorowo nie zalowales przy tym ?

    >Odpaliłem prosty program migający dwiema diodami podłączonymi do
    >74LS373. Działał on jako tako w momencie, gdy program był prostą
    >pętlą,
    >niekorzystającą z żadnych wywołań funkcji (taka zmiana skutkowała
    >zupełnie chaotycznym zachowaniem LED-ów).

    Sugeruje problemy z RAM. Adres powrotu na stosie jest w RAM.

    >Jedyne co zaobserwowałem, to
    >zauważalne zwalnianie tempa migani po położeniu palca na jednym z
    >układów 74HCT00 (układ generujący sygnały WR i RD + jedna bramka w
    >roli
    >inwertera wykorzystywanego w dekoderze adresów).

    Na HCT uwazaj - one maja obnizone progi napiec na wejsciu, dostosowane
    to standardu wyjsc TTL.
    Z 6502 tez powinny dzialac, ale jesli on jakis przeciazony i w
    standardzie sie nie miesci ...

    >Ktoś orientuje się co może odpowiadać za takie zachowanie? Jak to
    >zdebugować?

    W pierwszej kolejnosci - przejdz na nizsza czestotliwosc.
    Moze problemy ustapia.

    >Próbowałem już poprawić "podejrzane" mostki masy, zastępując je
    >izolowanymi przewodami, podłączonymi bliżej gniazdka zasilana.

    To tez niekoniecznie pomoze.

    >Może mieć znaczenie fakt, że pole masy tworzy "pierścień na obrzeżu
    >płytki?

    Raczej nie.
    Ja bym raczej dodal troche polaczen, zeby ta masa byla "kratką".
    Ale czy to pomoze ... nie obiecuje.

    J.