  • 1. Data: 2018-08-07 11:35:14
    Temat: Re: Podsluch
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-08-06 o 17:36, J.F. pisze:
    > W lampie nad stolikiem ?
    > Gdzies w scianach/meblach/akcesoriach ?
    > Owczesne mikrofony chyba takie sobie byly ...

    W jakimś kościele (może na Wawelu) przewodnik opowiada, że jak królowa
    szła do spowiedzi to król siadał dość daleko w jakiejś tylko dla niego
    ławce gdzie dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu ścian słyszał każde
    słowo (sam oczywiście nie mógł kichnąć, ani nic).
    Kiedyś na jakiejś wystawie edukacyjnej podobały mi się dwa talerze (jak
    anteny satelitarne) ustawione na dwu krańcach pomieszczenia - szepcząc
    do jednej można było w drugiej wszystko słyszeć mimo, że w pomieszczeniu
    dużo ludzi wcale nie cicho się zachowujących.
    Na tej samej wystawie była ze 100m rura (typu 'od odkurzacza') - mówiło
    się do jednego końca, a w drugim słyszało się się samego siebie z
    opóźnieniem (jak mostek - maszynownia na okrętach/statkach).
    Może połączenie takiego talerza z taką rurą w formie odpowiedniego
    klosza nad stolikiem pozwala wynieść aparaturę daleko poza obszar
    podsłuchiwany co oznacza brak konieczności miniaturyzacji. Takie
    nietypowe lampy mogły by być uznane za stwarzające nietypowy klimat
    danego miejsca :)
    P.G.

  • 2. Data: 2018-08-07 11:42:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >szepcząc do jednej można było w drugiej wszystko słyszeć mimo, że w
    >pomieszczeniu dużo ludzi wcale nie cicho się zachowujących.

    No fakt, to tez dziala
    https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_mirror

> [...]
    >podsłuchiwany co oznacza brak konieczności miniaturyzacji. Takie
    >nietypowe lampy mogły by być uznane za stwarzające nietypowy klimat

    Mikrofony juz byly, wiec rury mozna sobie raczej darowac.
    I to juz chyba nieduze.
    Ale klimatyczna lampa czy inna dekoracja moze byc potrzebna.

    J.

  • 3. Data: 2018-08-07 12:56:35
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale klimatyczna lampa czy inna dekoracja moze byc potrzebna.

    W sumie jak można pociągnąć kabel, to i mikrofon w lampie mógł być. Plus
    jakiś preamp lub symetryzator, żeby sygnał nie zginął w brumie od kabla
    sieciowego do żarówki (choć prostowniki też były, więc może zasilenie
    żarówki po DC, żeby nie brumiło?).

  • 4. Data: 2018-08-07 15:08:48
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-08-07 o 11:35, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > ławce gdzie dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu ścian słyszał każde
    > słowo (sam oczywiście nie mógł kichnąć, ani nic).

    Nie tylko tam
    https://www.mamawlublinie.pl/czas-wolny/tylko-szepte
    m-poznaj-lublin/

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2018-08-11 13:05:32
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.08.2018 o 11:42, J.F. pisze:

    > Mikrofony juz byly, wiec rury mozna sobie raczej darowac.
    > I to juz chyba nieduze.
    > Ale klimatyczna lampa czy inna dekoracja moze byc potrzebna.
    >
    > J.

    Parę lat wcześniej mój kolega zastępował mikrofon węglowy w telefonie
    takim pojemnościowym od radiomagnetofonu RM222. To malutki mikrofon,
    taki jak współczesne pojemnościowe się spotyka.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 6. Data: 2018-08-11 13:44:53
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-08-11 o 13:05, Cezary Grądys pisze:
> [...]
    W latach 70. ale już nie pomnę kiedy dokładniej, kolega mi zmajstrował
    urządzonko wielkości piórnika, gdzie mikrofon pojemnościowy miał chyba
    ze 3 raptem milimetry średnicy, walec o długości też coś 3 mm. Był
    wewnątrz tego "piórnika", ale przecież nic nie stoi na przeszkodzie
    pociągnąć cieniutki kabelek tam-gdzie-trzeba.
    Czułość mnie powaliła, mikrofon w pokoju łapał rozmowy prowadzone
    niezbyt głośno w kuchni, a po drodze był dość długi przedpokój.

    > Parę lat wcześniej mój kolega zastępował mikrofon węglowy w telefonie
    > takim pojemnościowym od radiomagnetofonu RM222. To malutki mikrofon,
    > taki jak współczesne pojemnościowe się spotyka.

    A ja piszę o czasach odległych o lat circa 40, a może i czterdzieści kilka!

  • 7. Data: 2018-08-11 15:50:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Aug 2018 13:44:53 +0200, JaNus napisał(a):

    > W latach 70. ale już nie pomnę kiedy dokładniej, kolega mi zmajstrował

    No wlasnie kiedy - bo w 79 to juz elekretowe byly powszechne, ale w 69
    chyba jeszcze nie.