  • 11. Data: 2015-12-09 15:02:03
    Temat: Re: Postarzanie cd.
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-12-09 o 12:39, Piotr Wyderski pisze:

    > We Wrocławiu mieszka 700 tyś., a nigdy nie widziałem nikogo,
    > kto by spacerował z uszkodzoną płytką po mieście. :-)

    Jakbyś był pracownikiem jedynego sklepu z częściami elektronicznymi to
    może być jednak kilku dziennie zobaczył. Ja czasami przyjeżdżałem do
    Robotronika (Wrocek) z płytką. Ale nie spaceruję po mieście tylko
    dojeżdżam autem.

    > Zdecydowanie, ale ja się elektroniką zajmuję amatorsko już trzecią
    > dekadę i bym wiedział, co odkręcić i w jaki sposób. A tam widać jakieś
    > gospodynie domowe z przetwornicami. :-)))

    Widocznie są na wyższym poziomie cywilizacyjnym. Każda gospodyni potrafi
    tam wykręcić przetwornice z telewizora :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2015-12-09 15:21:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-12-09 o 14:57, J.F. pisze:

    > Wyjasnienie jakby jest ... czy te stare elektrolity wcale takie dobre
    > nie byly - tzn jak przyszlo do porzadnych pradow i zasilaczy impulsowych
    > i wysokich temperatur, to przestaly wystarczac ?
    > Stad nowe elektrolity, kiepsko skopiowane ?

    Jak patrzę na stare konstrukcje, to zwyczajnie inaczej się je
    projektowało. Elektrolity (pomimo tego, że tanie nie były) sporo się
    przewymiarowywało gdzie się tylko dało, więc jak traciły połowę
    pojemności, to układ dalej działał. Teraz robi się tak, żeby pojemności
    było tyle ile trzeba, ewentualnie z minimalnym zapasem. No bo i miejsca
    na płytce to mniej zajmuje... No i jest skutek.

    Pozdrawiam

    DD

  • 13. Data: 2015-12-09 15:49:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >We Wrocławiu mieszka 700 tyś., a nigdy nie widziałem nikogo,

    590, i spis wyborcow spada. 700 to z przyleglosciami

    >kto by spacerował z uszkodzoną płytką po mieście. :-)

    Bo maja ja w pudelku i w torbie ?
    Naprawianie plyt glownych bylo w kraju popularne.

    We Wroclawiu byl taki RGB-Service, ktory naprawial zasilacze pecetowe
    za 20zl+VAT. Ale widac przestalo sie oplacac.

    >Zdecydowanie, ale ja się elektroniką zajmuję amatorsko już trzecią
    >dekadę i bym wiedział, co odkręcić i w jaki sposób. A tam widać
    >jakieś
    >gospodynie domowe z przetwornicami. :-)))

    No wiesz - mialem na studiach pare kobiet, w EZN tez chyba troche w
    kazdej klasie jest ... ewentualnie maz im dal, bo maja blisko :-)

    J.

  • 14. Data: 2015-12-09 16:15:12
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Wed, 9 Dec 2015 15:21:15 +0100, Dariusz Dorochowicz pisze:
> [...]
    > było tyle ile trzeba, ewentualnie z minimalnym zapasem. No bo i miejsca
    > na płytce to mniej zajmuje... No i jest skutek.

    Żeby jednoznacznie stwierdzić, że kiedyś było lepiej, przydałby się
    szerszy kontekst statystyczny z podziałem na kategorie sprzętu, może
    wtedy dałoby się coś wywnioskować.

    Z oskarżeniami i przedwczesnym wyciąganiem wniosków byłbym ostrożny.
    Znany mi jest np. przypadek syntezatora (i to nie byle jakiego) Korga z
    1990, w którym masowo padało zasilanie i to zaledwie paru latach
    użytkowania. Oczywiście serwis modułów nie naprawiał, tylko wstawiał
    nowe, kasując za to słono, bo psuło się to niedługo po gwarancji.
    Problemem były kiepskie elektrolity, ale też jakość lutowania (a nie
    było jeszcze ROHS) i ogólnie fatalny projekt całości, bez zapasów etc.

    Wygląda na modelowy przypadek celowego postarzania. Rzeczywistość była
    jednak inna. Był to dla firmy ważny produkt, spieszono się z
    ukończeniem prototypów na targi NAMM, zaraz potem -- ze względu na duże
    zapotrzebowanie -- uruchomiono produkcję. Zlecono więc projekt układu
    zasilania firmie zewnętrznej, która zrobiła to, jak zrobiła, jednak nie
    było już czasu na zmianę dostawcy, bo poprawić tego się nie dało. Tak
    więc pośpiech, terminy, zły dobór podwykonawców, ale celowości w tym nie
    było. Bez wiedzy na temat kulisów całej sprawy -- postarzanie jak nic!

    k.
    PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D

  • 15. Data: 2015-12-09 16:21:35
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > 590, i spis wyborcow spada. 700 to z przyleglosciami

    Student może i niższa forma życia, ale jednak też człowiek. ;-)
    A 5 dużych uczelni państwowych mamy, choć studentów nikt
    w spisach nie liczy.

    > No wiesz - mialem na studiach pare kobiet, w EZN tez chyba troche w
    > kazdej klasie jest ... ewentualnie maz im dal, bo maja blisko :-)

    Fakt, męża nie wziąłem pod uwagę... ;-P

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2015-12-09 16:25:27
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-12-09 o 15:21, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > było tyle ile trzeba, ewentualnie z minimalnym zapasem. No bo i miejsca
    > na płytce to mniej zajmuje... No i jest skutek.

    Znam takie dawne konstrukcje (automatyka przemysłowa), że projektowanie
    było na styk. Kondensator w zasilaczu transformatorowym był 220uF, za
    nim 7805 i gdy kondensator tracił połowę pojemności to tętnienia
    przechodziły przez 7805 na 5 V. Albo transformator był na 8 W i mocno
    się grzał, a po kilku latach przepalał się. Ludki z utrzymania ruchu
    uważali, że to wina niektórych z nich, bo nie wyłączali zasilania po 2
    zmianie :) Na płytce w miejsce na trafo 8W pasowały też identyczne trafa
    na 12W.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2015-12-09 16:36:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    [...]

    > Widocznie są na wyższym poziomie cywilizacyjnym. Każda gospodyni potrafi
    > tam wykręcić przetwornice z telewizora :)

    Moja matka, 50 prawie lat temu, mniej więcej raz na pół roku brała
    śrubokręty w rękę i wyciągała bebechy Szmaragda 901, żeby wyczyścić go
    z kurzu oraz umyć kineskop i szybę zewnętrzną od wewnątrz.

    Wtedy telewizory i radia były zbudowane tak, że po odkręceniu gałek
    wystarczało z dołu wykręcić 4 śruby, żeby całe chassis wyjeżdżało. W
    przypadku telewizorów jeszcze trzeba było odkręcić dwie śruby mocujące
    kineskop od góry do obudowy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2015-12-09 16:37:00
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-12-09 o 16:25, Mario pisze:

> [...]
    > uważali, że to wina niektórych z nich, bo nie wyłączali zasilania po 2
    > zmianie :) Na płytce w miejsce na trafo 8W pasowały też identyczne trafa

    Ale spoko, nie mówię, że takich urządzeń nie było. Ale generalnie
    praktyka była taka, że robiło się duży zapas parametrów na elektrolitach
    i nikogo to nie dziwiło. Na trafie to już raczej nie, bo niby po co?
    Tak sobie myślę, że w automatyce to może nawet tym za bardzo się nie
    przejmowano, bo po układach przekaźnikowo/stycznikowych wszystko
    wydawało się bardziej niezawodne, a i wymiana elementów/modułów nikogo
    raczej nie dziwiła (tzn automatyków).

    Pozdrawiam

    DD

  • 19. Data: 2015-12-09 16:51:35
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-12-09 o 16:37, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Ale spoko, nie mówię, że takich urządzeń nie było. Ale generalnie
    > praktyka była taka, że robiło się duży zapas parametrów na elektrolitach
    > i nikogo to nie dziwiło. Na trafie to już raczej nie, bo niby po co?

    Po to żeby się nie psuły. Jak się pisze, że urządzenie (zamknięte w
    plastikowym pudełku bez otworów wentylacyjnych) może pracować do 55C to
    wypadałoby potestować w tej temperaturze. A tak się u klienta okazuje,
    że w 40 - 45 stopniach trafo robi się gorące i notorycznie pada trafo.

> [...]
    > przejmowano, bo po układach przekaźnikowo/stycznikowych wszystko
    > wydawało się bardziej niezawodne, a i wymiana elementów/modułów nikogo

    Owszem jakiś stycznik, czy zabezpieczenie silnika to bierzesz i
    wymieniasz. Ale już układ do transmisji po linii zasilającej za kwotę
    rzędu 1kUe to przydałoby się żeby działał bezawaryjnie. Tym bardziej, że
    dostawca nie ma z reguły tego na półce i suwnica ma przez to stać przez
    tydzień.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2015-12-09 16:53:52
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > wystarczało z dołu wykręcić 4 śruby, żeby całe chassis wyjeżdżało. W
    > przypadku telewizorów jeszcze trzeba było odkręcić dwie śruby mocujące

    Pamiętam takie wysuwane. Zdaje się, że zepsułem dziadkowi jako
    kilkulatek :) W ogóle dużo sprzętu wtedy psułem.

    --
    pozdrawiam
    MD