  • 51. Data: 2022-11-30 17:27:00
    Temat: Re: Powerbank vs akumulator motocyklowy
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 30 Nov 2022 16:56:58 +0100, m4rkiz napisał(a):

    > niespecjalnie, po prostu można mu dać cokolwiek od 90-250V AC i zwykle ma te 65-90W
    i w
    > miarę płaskie napięcie

    Zasilacz na wejściu tak, ale kolega chciał łańcuszek ogniw wpiąć
    bezpośrednio w wejście zasilania laptopa.

    > nic nie 'gada', rezystorek jest, i tyle
    > https://www.youtube.com/watch?v=qJZUP18k3UM
    >
    > a zasilanie mu można podać najróżniejsze, 95% modeli zadziała jak dostanie
    cokolwiek
    > między 14,4V a 22V

    Moje doświadczenia przeczą temu.
    Tak, jak pisałem obok - Dell nominalnie ma 19.5, natomiast już przy 18
    zgłasza niemożność ładowania akumulatora.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 52. Data: 2022-11-30 17:43:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > NiMH, miałem też NiCD i jeszcze starsze.
    > Pierwszy laptop, jaki pamiętam, to nie wiem, co miał, ale pamiętam rok:
    > 1991.

    Moja Toshiba T-1200 z 1989 roku miała NiCD:

    https://www.manualslib.com/manual/490089/Toshiba-T12
    00xe.html

    Compaq Portable (z 1982 bodajże) miał ołowiowe, coś jak w motocyklu.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2022-11-30 18:01:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Nov 2022 17:27:00 +0100, Adam wrote:

    > Zasilacz na wejściu tak, ale kolega chciał łańcuszek ogniw wpiąć
    > bezpośrednio w wejście zasilania laptopa.

    Tak jest.

    > Moje doświadczenia przeczą temu.
    > Tak, jak pisałem obok - Dell nominalnie ma 19.5, natomiast już przy 18
    > zgłasza niemożność ładowania akumulatora.

    No to trzeba dac ogniw na 21V :-)

    Przy czym ja wiem, ze jak sie do Della podepnie zbyt slaby zasilacz
    ale tez Della, to wyswietla, ze mocy mu brakuje i ze moze ograniczyc
    wydajnosc laptopa ..

    J.

  • 54. Data: 2022-11-30 18:08:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Nov 2022 17:23:49 +0100, Adam wrote:

    > Mam u siebie jeszcze kilka laptopów do zrobienia.
    > Każdy z nich ma zasilanie 3-pinowe.

    To jeszcze sprawdzic, jak sobie radzą, gdy trzeci pin nie podłaczony.

    > A niedawno robiłem trochę różnych dla pewnej firmy (troszkę ponad 10 sztuk)
    > i chyba tylko jakiś Acer miał 2-pinowe zasilanie.

    No ba - moda na "inteligentne" urządzenia.

    > Dwupinowe pamiętam, że się skończyły co najmniej kilka lat temu.
    > Tutaj zastrzeżenie: robię z reguły sprzęt klasy biznesowej, więc nie
    > orientuję się, jak jest w sprzęcie marketowym.

    > O tych dodatkowych, podpinanych szeregowo wprost pod wejście zasilania.

    > Można osobno, i tak zresztą powinno się ładować nie mając balansera.
    > Ale i tak przy rozładowaniu mogą się rozjechać, przy szeregowym połączeniu.

    moga, ale balancer przy ladowaniu sprawe zalatwi.

    > NiMH, miałem też NiCD i jeszcze starsze.

    Te niby nie potrzebowaly balancera.

    Ale pisze juz o li-ion - jest w baterii uklad zabezpieczajacy ...
    i nie wszystkie one mają balancer.

    > Piszę z doświadczenia.
    > Mając zasilacze serwisowe do laptopów, czasem sprawdzałem.
    > Dell jeśli ma mieć 19.5V, to przy 18 wstanie, ale wrzeszczy, że baterii nie
    > naładuje. Lenovo podobnie.

    A przy 20, 21, 22, 24 V?

    > Sporo aut ma na zapalniczkach tylko 15A lub mniej.
    > Owszem, coraz też częściej spotykam auta z dodatkowymi gniazdami 20A.

    Trzeba wiedziec co sie ma, ewentualnie poprawic.
    No ale jak slabszy laptop, to mu i 10A wystarczy.

    > Mam przetwornicę 2kW ciągłej mocy.
    > Ale nie podpinam pod zapalniczkę ;)

    No to i zasilacz do lapka tak podpiąc :-)

    J.

  • 55. Data: 2022-11-30 18:10:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Nov 2022 08:16:20 -0800 (PST), Zenek Kapelinder wrote:

    > Oczywiście że nie wymieniano co dwa lata ale w książce obsługi w
    > określonych w instrukcji obsługi okresach czasu pojawiał się wpis
    > że były ładowane. A jak producent napisał że co trzy lata trzeba
    > wymienić to nawet jak raz nie był użyty to szedł na złom.

    W PRL?
    Mowisz, ze akumulatora obywatel nie mogl kupic, bo wiekszosc produkcji
    szla do wojska? Ja tam mysle, ze wojsko tez mialo potrzebnej ilosci
    :-)

    A nieuzywany aku ołowiowy dosc szybko sie psuje.

    J.

  • 56. Data: 2022-11-30 18:18:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Nov 2022 17:14:33 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nie mam jak spróbować.

    podlacz do laptopa zasilacz USB od od komorki

    > Ale odłączyłem wtyczkę. Napięcie spadło do 5.0 V.

    Chyba tak powinno byc.

    > Po ponownym podłaczeniu nie wzrosło. A to dlatego, że bateria naładowana
    > i nie chce już więcej prądu. Nie wiem z czym ten laptop teraz się żywi,
    > z w pełni naładowanego akumulatora, czy z tych 5V przez USB.

    A to istotnie ciekawe.

    Nie podejrzewam, aby bral mniej niz 15W w czasie pracy ... to tak
    nawet nieprzecietny zasilacz USB 5V przeciazy ...

    > Na dłużej
    > trudno mi wyciągnąć wtyczkę, bo tamtędy idzie też obraz do monitorów
    > i cała reszta.

    I stacja szybko nie wynegocjuje i nie podniesie napiecia?
    Dziwne.

    > Bateria pokazuje w tej chwili 12,251 V.

    > Ja tu niczego nie jestem pewien, bo nigdy się tym nie zajmowałem. Ale
    > mnie to wygląda na rzecz dobrze zaprojektowaną.

    No i dlatego nie wiem czy sobie poradzi np z 22V,
    albo czy mozna mu podlaczyc na chama 20V bez wstepnych negocjacji.

    > Zdaje się, że przez ten
    > kabelek może iść moc do 100 W (przy 20 woltach). Znaczy przy tym samym
    > prądzie 5 A i napięciu 5 V będzie 25 W. Całkiem znośnie.

    Niby tak, ale po co taki duzy prąd - lepiej podniesc napiecie.

    No i zasilacz musi byc taki, ze napiecie podniesie ..

    > O, napięcie baterii wzrosło do 12,253, czyli chyba ładuje. A na USBC
    > wciąż 5 V.

    pradu gdzies tam nie masz?
    Moze i faktycznie 5A plynie ..

    J.

  • 57. Data: 2022-11-30 18:52:55
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 30.11.2022 o 17:27, Adam pisze:
    > Moje doświadczenia przeczą temu.
    > Tak, jak pisałem obok - Dell nominalnie ma 19.5, natomiast już przy 18
    > zgłasza niemożność ładowania akumulatora.

    układ ładowania rządzi się swoimi prawami, ale baterię można ładować z sieci

    ja z takimi problemami poszedłbym chyba w ładowarki i baterie z elektronarzędzi -
    górę
    można kupić za grosze, np.
    https://allegro.pl/oferta/makita-dtd152-terminal-gni
    azdo-baterii-oryginal-9351706771
    dolutować dwa kabelki i będzie śmigać

    dla mniej technicznych trzeba by dołożyć układ zabezpieczający
    https://allegro.pl/oferta/zabezpieczenie-rozladowani
    a-akumulatora-12v-24v-12324437219

    wystarczy to do zasilenia zwykłego (czyt. nie 'gamingowego') laptopa przez dłuższy
    czas i
    oferuje naprawdę sporą elastyczność zastosowań, łącznie z dedykowanymi latarkami,
    ekspresami do kawy czy radioodbiornikami z bluetooth

  • 58. Data: 2022-11-30 18:59:29
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > W pojazdach jak pojazdach.

    Nie pisałem o wszystkich zastosowaniach, tylko o niektórych zastosowaniach.
    Toć nikt nie oczekuje 30 letniej sprawności akumulatora kwasowego
    w każdym zastosowaniu.

    > Pojazdy w wojsku duzo stoją,
    > czesto latami w magazynie.

    Stoją, ale mają odpalić w razie czego. Coby odpaliły musi być na aku napięcie:)
    Od tego żeby było na nich napięcie była akumulatornia i jakiś pan Zdzisław albo
    Ryszard.

  • 59. Data: 2022-11-30 19:02:42
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    m4rkiz napisał(a):

    > nic nie 'gada', rezystorek jest, i tyle
    > https://www.youtube.com/watch?v=qJZUP18k3UM

    W dell`ach jest gadaczka. Bez komunikacji z zasilaczem nie ma ładowania baterii.
    Po to jest 3 pin. Logiczne.

  • 60. Data: 2022-11-30 19:03:55
    Temat: Re: Re:Powerbank vs akumulator motocyklowy
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Yerine Ictimai <i...@y...ru> wrote:

    > Inwertera 12V->220V a od niego zasilacz sieciowy, to chyba glupie
    > rozwiazanie?

    Głupie jak głupie. Niewydajne. Testowałem.

    Są przetwornice samochodowe do laptopów, wydajność miałem 2x większą.

    --
    Po upojnej nocy ze słonicą mrówek idzie spać. Rano wstaje i widzi,
    ze zamęczył nocnymi igraszkami ukochana. Wiec wściekły wziął się do