    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 16 Oct 2019 05:55:09 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Pożegnanie.
    From: g...@g...com

    W dniu środa, 16 października 2019 13:50:24 UTC+2 użytkownik Queequeg napisał:

> [...]
    Facebooka, więc ma dobrze obcykane mechanizmy uzależnień.

    > Quora nigdy mnie nie uzależniła, za to na FB muszę się pilnować i samemu
    > zakładać sobie kaganiec (m.in. żadnych fejsbooków ani messengerów na
    > komórce). Quorę mam na telefonie, ale mam nad nią kontrolę i poświęcam tam
    > tyle czasu, ile chcę. Na FB miałem z tym problem.

    FB to syf i zaraza.
    Kiedyś miałem, i odkąd usunąłem, moje życie się zmieniło wyłącznie na lepsze.
    [Tylko teraz nie mam znajomych :d]

    > Pytanie, co ci daje pisanie tam. Które Twoje potrzeby zaspokaja lub
    > napędza, i czy nie są to aby potrzeby narcystyczne.

    Co to są "potrzeby narcystyczne"?

    Quora ma napisane
    "Our mission is to share and grow the world's knowledge"
    Do mnie to przemawia.
    Swego czasu, w pierwszej połowie pierwszej dekady XXI wieku, Wikipedia była dla mnie
    objawieniem. Masa wiedzy, zgromadzonej w jednym miejscu.

    Quora mi się podoba o tyle, że trochę jednak oddala się od tego ideału "wiedzy
    encyklopedycznej" na rzecz "wiedzy eseistycznej" - tzn. oprócz "samej wiedzy" jest w
    niej miejsce również na "subiektywny punkt widzenia".

    Mi osobiście Quora pomaga w rozwijaniu swojej wiedzy.
    Na przykład, haskelowe monady zrozumiałem dopiero wtedy, kiedy napisałem tę
    odpowiedź:
    https://www.quora.com/How-would-you-explain-a-concep
    t-of-monads-to-a-non-CS-person/answer/Panicz-Godek
    Może odpowiedź jest średnio udana, ale dzięki temu, że postanowiłem ją napisać,
    miałem motywację do tego, żeby intelektualnie rozpracować temat.

    > To nie jest kwestia tej grupy, tylko Usenetu ogólnie. Mam wrażenie, że tak
    > naprawdę nic nie wiemy o ludziach, którzy tu piszą.

    Raczej bym śmiał sugerować, że to kwestia kultury, którą albo się ma, albo nie.
    Mogę sobie spokojnie wyobrazić (może nawet kiedyś doświadczyłem?) dyskusje na
    usenecie, których uczestnicy działają produktywnie i wypowiadają się ze wzajemnym
    szacunkiem do siebie.

    > Nic poza tym, co się
    > gdzieś między słowami wychwyci. Na Quorze masz avatary, na Facebooku też,
    > jest publiczny feed.

    Na Quorze masz jawną politykę moderacji, tzw. BNBR, tj. "Be Nice, Be Respectful". Sam
    dostałem kilka upomnień od moderatorów (i uważam, że słusznie).
    I kilka razy zgłosiłem nieodpowiednie zachowanie.

    W każdym razie tam hasła w rodzaju "ale ty jesteś głupi" raczej by nie przeszły.

    [A dyskusje na facebooku to taki sam syf jak tu. Przynajmniej tak było jak te 5 lat
    temu ostatni raz z niego korzystałem]

    > Tu jest tylko ksywka i tekstowa treść, do tego treść
    > nakierowana na fakty i konkretne problemy, a nie na ogólne poznanie kogoś.
    > Brakuje "profilu" użytkownika, na którym widziałbyś to, co ten ktoś
    > udostępnia.

    Z tym się zgadzam, że profil pomaga zintegrować czyjąś działalność i zbudować
    przynajmniej jakiś pobieżny obraz osoby, z którą się rozmawia.