    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Pożegnanie.
    Date: Wed, 16 Oct 2019 13:45:06 +0000 (UTC)

    g...@g...com wrote:

    > FB to syf i zaraza.

    To prawda.

    > Kiedyś miałem, i odkąd usunąłem, moje życie się zmieniło wyłącznie na lepsze.

    Też kiedyś usunę. Może będę wtedy mniej wypalony i wykończony...

    > [Tylko teraz nie mam znajomych :d]

    Tak... to jest ten problem. Większość ludzi, z którymi nie jestem na tyle
    blisko, żeby mieć bezpośredni kontakt, ale też nie na tyle daleko, żeby
    nie mieć tego kontaktu wcale, mam na FB. Tam mogę sobie wejść, zobaczyć,
    co wrzucają, skomentować bez zbytniego angażowania się. Tam mam też grupy
    nietechniczne, i to są ludzie, którzy nie przejdą nawet na fora, bo na FB
    jest im wygodniej.

    Mam grupę, ok. 350 osób. Nietechnicznych. Założyłem im forum w ramach
    krzewienia wolności słowa. Był hype, było "o ja, jak w dawnych czasach",
    zarejestrowało się jakieś 50 osób, a potem... wrócili na FB. Forum jest
    martwe.

    Rezygnując z FB pozbawiłbym się kontaktu z tymi ludźmi. Kilka bliższych
    znajomych by zostało, ale nie oszukujmy się, nie będziemy pisali maili 1:1
    ze wszystkimi, bo z większością mam po prostu niezobowiązujące znajomości
    grupowe...

    > Co to są "potrzeby narcystyczne"?

    Wiążę to trochę z tym, co ciągnie ludzi do Instagrama. Potrzeba poczucia
    się lepiej, bycia zauważonym, docenionym. Ludzie głupi, ale ładni, robią
    sobie selfiki i zbierają lajki. Ludzie, których głównym atutem jest jakaś
    wiedza, inteligencja, wygadanie, mogą preferować formy, w których to te
    cechy mogą zostać zauważone, ale czy mechanizm jest na pewno inny?

    > Quora ma napisane
    > "Our mission is to share and grow the world's knowledge"
    > Do mnie to przemawia.

    Ok, ale piszesz na Quorze właśnie po to, dla społeczności, czy w jakiejś
    części także z własnych narcystycznych potrzeb? Nie ma w tym nic złego,
    ale warto być tego świadomym, żeby mieć to pod kontrolą.

    > Swego czasu, w pierwszej połowie pierwszej dekady XXI wieku, Wikipedia
    > była dla mnie objawieniem. Masa wiedzy, zgromadzonej w jednym miejscu.

    Dla mnie też, byłem aktywny na Wikipedii. Potem jakoś się to rozmyło.

    > Quora mi się podoba o tyle, że trochę jednak oddala się od tego ideału
    > "wiedzy encyklopedycznej" na rzecz "wiedzy eseistycznej" - tzn. oprócz
    > "samej wiedzy" jest w niej miejsce również na "subiektywny punkt
    > widzenia".

    Tak, to prawda. Quora umożliwia wyrażenie siebie, Wikipedia wprost tego
    zabrania.

    > Mi osobiście Quora pomaga w rozwijaniu swojej wiedzy.
    > Na przykład, haskelowe monady zrozumiałem dopiero wtedy, kiedy napisałem tę
    odpowiedź:
    > https://www.quora.com/How-would-you-explain-a-concep
    t-of-monads-to-a-non-CS-person/answer/Panicz-Godek
    > Może odpowiedź jest średnio udana, ale dzięki temu, że postanowiłem ją napisać,
    miałem motywację do tego, żeby intelektualnie rozpracować temat.

    Tak, wiadomo... trochę "metoda gumowej kaczuszki". Tłumaczysz coś komuś,
    aż stanie się to dla Ciebie jasne, i właśnie masz motywację, żeby samemu
    zgłębić temat.

    > Raczej bym śmiał sugerować, że to kwestia kultury, którą albo się ma,
    > albo nie.

    Lub priorytetów. Podoba mi się merytokracja na technicznych grupach.
    Merytoryczna poprawność jest dla mnie ważniejsza, niż subiektywnie
    pojmowana "grzeczność".

    > Na Quorze masz jawną politykę moderacji, tzw. BNBR, tj. "Be Nice, Be
    > Respectful". Sam dostałem kilka upomnień od moderatorów (i uważam, że
    > słusznie). I kilka razy zgłosiłem nieodpowiednie zachowanie.

    I właśnie dlatego lubię Usenet. Tu nie ma cenzora. Każdy może pisać to, co
    mu się podoba, ale też działa to w drugą stronę -- każdy może napisać mu
    wprost, co myśli o takim zachowaniu. Bez słodko-pierdzącego doboru słów,
    które nie spodobają się cenzurze.

    > [A dyskusje na facebooku to taki sam syf jak tu. Przynajmniej tak było
    > jak te 5 lat temu ostatni raz z niego korzystałem]

    FB stosuje cenzurę polityczną i wcale się z tym nie kryje. Są doktryny,
    które są jawnie zwalczane, a użytkownicy banowani, niezależnie od tego,
    czy wypowiadają się z kulturą czy nie. I nie mówię o propagowaniu
    faszyzmu, popieraniu Hitlera, i podobnych ekstremizmach.

    > Z tym się zgadzam, że profil pomaga zintegrować czyjąś działalność i
    > zbudować przynajmniej jakiś pobieżny obraz osoby, z którą się rozmawia.

    Jakiś wniosek można wyciągnąć z tego, co ktoś publikuje. Wrzuciłeś linka
    do Quory, ktoś może zajrzeć, przejrzeć posty, zbudować sobie pełniejszy
    obraz. Inni wolą z różnych powodów rozgraniczyć te światy...