  • 11. Data: 2013-11-02 16:11:29
    Temat: Re: Problem (chyba) ze ścieżka rf do anteny
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 02-11-2013 15:31, Marek wrote:

    > Nie ma przerwy.
    > Ten pad to nie pad scalaka ale modułu smd jak na tym obrazku (antena rf
    > out to pierwszy pad z lewej-dół):
    >
    > http://jeelabs.net/attachments/download/60/RFM12B_me
    dium.jpg

> [...]
    > Zresztą większość używających te moduły wykorzystuje właśnie z
    > powodzeniem kabelek zamiat anteny PCB. W moim testowym układzie kabelek
    > "antenowy" od razu przylutowałem do pada modułu, w układzie z docelowym
    > PCB jest owa ścieżka "oblana masą". Na razie zrobię test odlutowując (a
    > raczej wydmuchując lut z) pada madułu od pada PCB i przylutuje kabelek
    > od razu do modułu, obawiam się jedynie, że przerwa powietrzna między
    > padem modułu a padem na pcb i tak zrobi kondensator, który będzie nadal
    > niekorzystnie wpływał na dopasowanie. Jak ja nie lubię rf...

    Trzeba było od razu pisać, że to chińskie dziadowstwo, to nawet bym nie
    odpowiadał.
    Miałem trochę "z tym czymś" do czynienia, chinole testują swoją
    produkcję tylko przy pierwszej dostawie, później już nie. Liczba
    braków sięga kilku-kilkudziesięciu procent, czyli montują, ale później
    nie sprawdzają czy i jak to działa.
    Zrezygnowałem, koszt robocizny w Polsce ciągle jest wyższy niż
    w Chinach.
    Kupuję droższe firmowe elementy, które w ostatecznym rozrachunku są
    tańsze od "chińczyka". Pies by oszczał te ich produkty.
    K.
    P.S. Jak chcesz się dalej bawić, to kup jeszcze kilka modułów i wybierz
    najlepsze, co oczywiście wygeneruje kolejny popyt, i tu leży sukces
    gospodarczy Chin, nie sposób się oderwać od _taniej_ tandety.

  • 12. Data: 2013-11-02 17:49:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 02 Nov 2013 16:11:29 +0100, John Smith <d...@b...pl>
    wrote:
    > Trzeba było od razu pisać, że to chińskie dziadowstwo, to nawet bym
    nie
    > odpowiadał.

    No wiem, że mają opinię kiepskich ale kiedyś je kupiłem i chciałem je
    wykorzystać żeby tak nie zalegały w szufladzie.
    A jaką alternatywę proponujesz? Coś co by było prostsze w
    konfiguracji niż te. Osobiście nie jestem zwolennikiem modułów, które
    wymagają doktoratu, żeby prawidłowo skonfigurować 100 (nie)zbędnych
    parametrów. Moduł powinien mieć prosty interfejs (spi), irq do
    sygnalizacji odebrania/wysyłania i konkretną prędkość (może być do
    wyboru ale nie koniecznie).

    --
    Marek

  • 13. Data: 2013-11-02 20:16:05
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 02-11-2013 17:49, Marek wrote:
> [...]
    > Moduł powinien mieć prosty interfejs (spi), irq do sygnalizacji
    > odebrania/wysyłania i konkretną prędkość (może być do wyboru ale nie

    Ja zawodowo używam rodziny CC1xxx Texasa i chwalę sobie, choć są
    już nowsze scalaki. Jest kreator do ustawiania parametrów, także
    nie trzeba robić doktoratu ze scalaka.
    Są też projekty przykładowe, które wystarczy skopiować.
    Można też kupić zmontowane moduły, tak Texasa jak niezależnych dostawców.
    Po zrobieniu prototypu później produkcja jest bardzo stabilna. Kontrola
    produkcyjna uwzględnia badanie siły sygnału i jak jest za niski lub
    nie działa, to wiem, że to ja coś źle zmontowałem.
    K.

  • 14. Data: 2013-11-03 13:38:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 02 Nov 2013 15:43:22 +0100, Marek napisał(a):
    > On Sat, 2 Nov 2013 15:14:04 +0100, "J.F."
    >
    > No bo raczej kabel jest pod jakiś konkretny (bliski) zakres f

    Nie taki konkretny, bo taki RG58 dziala od kilku MHz do kilkuset
    chyba, a gorna granica raczej z kiepskiego dielekryka.

    > robiony, przecież taki układ ścieżek będzie miał inną impedancje
    > przy1Mhz i 1GHz.

    1GHz to ciagle 30cm dlugosci fali (w dielektryku mniej), i ciagle sie
    to miesci w "znacznie wiecej niz wymiary". Impedancja kabla zalezy od
    indukcyjnosci i pojemnosci na metr - a to niezalezne od
    czestotliwosci.

    J.

  • 15. Data: 2013-11-03 20:41:23
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > to miesci w "znacznie wiecej niz wymiary". Impedancja kabla zalezy od
    > indukcyjnosci i pojemnosci na metr - a to niezalezne od

    I od stratności dielektrycznej, i od rezystancji rzeczywistej (zmiennej
    z częstotliwością) - w efekcie nie ma bezdyspersyjnych prowadnic falowych...

    --
    Darek

  • 16. Data: 2013-11-04 00:47:23
    Od: l...@g...com

    W dniu piątek, 1 listopada 2013 21:14:15 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    >
    > jako testowy nadajnik na płytce stykowej, trzeci to ten sam układ co
    >
    > drugi tylko już na docelowej PCB. Wszystkie mają antenki z kawałka
    >
    > przewodu (1/2 fali dla 868Mhz) O ile ten testowy (z pierwszym jako
    >
    > odbiornik) działa bez zarzutu i zasięgi są na kilkadziesiąt metrów,
    >
    > ten na PCB przestaje być odbierany po kilku metrach.Podejrzewam, że
    >
    > problemem jest nieprawidłowa ścieżka rf feed do anteny jaką
    >
    > wyprowadziłem z rfm (dość bezmyślnie bo na szybko), ścieżka i
    >
    > (zielony) pad do którego przylutowany jest kabel anteny wygląda taki:

    A ten trzeci modul nie ma czasem przestawionej programowo mocy?

  • 17. Data: 2013-11-04 09:17:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 3 Nov 2013 13:38:24 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > to miesci w "znacznie wiecej niz wymiary". Impedancja kabla zalezy
    od
    > indukcyjnosci i pojemnosci na metr - a to niezalezne od
    > czestotliwosci.

    Nie rozumiem, przecież impedancja kondensatora (nawet zastępczego w
    przypadku kabla/lini) C zależy od f (dla f=0 z=inf). W tym przypadku
    bliskie oblanie masy będzie równoważne z pewnym C do masy to dla
    pewnych f taki C może być wręcz zwarciem do masy, w efekcie brak
    "zasilania" anteny.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2013-11-04 09:23:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 3 Nov 2013 15:47:23 -0800 (PST), l...@g...com wrote:
    > A ten trzeci modul nie ma czasem przestawionej programowo mocy?

    Oba nadawcze moduły (testowy na stykowej i docelowy na pcb) pracują
    na tym samym sofcie (w sensie softu mcu który nimi steruje).
    Inicjalizacja/parametry są identyczne.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2013-11-04 09:43:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Monday, November 4, 2013, 9:17:50 AM, you wrote:

    > Nie rozumiem,

    Widać.

> [...]
    > oblanie masy będzie równoważne z pewnym C do masy to dla pewnych f
    > taki C może być wręcz zwarciem do masy, w efekcie brak "zasilania"

    Mylisz impedancję z tłumiennością. Na dokładkę mylisz elementy
    dyskretne z elementami o stałych rozłożonych.

    Jest oczywiste, że każdy linia tłumi tym mocniej im wyższą
    częstotliwość przenosi. Ma się to nijak do niezależności impedancji od
    częstotliwości.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2013-11-04 09:51:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 3 Nov 2013 13:38:24 +0100, "J.F."

    >Nie rozumiem, przecież impedancja kondensatora (nawet zastępczego w
    >przypadku kabla/lini) C zależy od f (dla f=0 z=inf).

    Kondensatora tak, a linii transmisyjnej nie ..

    J.