    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
    Subject: Re: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 15 Dec 2012 01:08:06 +0100

    Dnia Thu, 13 Dec 2012 20:10:38 +0100, uPemek napisał(a):

    > Cześć,
    >
    > Jestem użytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety sporą
    > wadę, a mianowicie bardzo długi czas rozgrzewania się silnika. Termostat
    > jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko również. Czy ktoś miałby może
    > jakieś sugestię co jeszcze sprawdzić? Lub może co jest bolączką tych
    > silników?

    Sprawdź jednak ten termostat.

    Uruchom samochód na mrozie, poczekaj aż silnik zacznie się rozgrzewać i
    sprawdź ręką temperaturę chłodnicy przy wlocie i wąż do niej prowadzący.
    Powinny być lodowate - jeżeli będą cieplejsze (czyli jakkolwiek letnie czy
    coś) to masz niesprawny termostat.

    Bo z mojego doświadczenia wynika że duże silniki rozgrzewają się znacznie
    szybciej niż małe, jak rozgrzewa się powoli, to nie ma raczej innej
    możliwości niż działająca chłodnica (czyli niedomknięty termostat).

    Potencjalnie też jest możliwość że jak masz klimę na 18C w czasie mrozu, to
    klima uruchamia Ci się od razu na maksymalne grzanie, mocno chodzi
    wentylator i wychładza Ci silnik ogrzewaniem.
    Dla eksperymentu wyłącz nawiew w kabinie.