    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 25 Mar 2019 01:46:05 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Programowanie wizualne
    From: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 25 marca 2019 08:02:13 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:
> [...]
    plik tekstowy to podstawowa jednostka przechowywania informacji.

    > Ale z praktycznego punktu widzenia (czyli w kontekście istniejącej infrastruktury
    do przetwarzania tych plików), tak właśnie jest.

    W sobotę miałem prezentację, której opowiadałem co nieco, i teraz mogę oficjalnie
    ujawnić linka do źródeł:
    https://github.com/panicz/sracket (plik 5.rkt)

    Do uruchomienia potrzebne jest środowisko Racket https://racket-lang.org/

    Oczywiście, konwersja z postaci wizualnej do "zwykłego tekstowego lispa"
    jest trywialna. (wystarczy wysłać komunikat "as-expression" do "głównego"
    obiektu)
    Ale poza tym nie ma fajerwerków: raczej trochę jeszcze temu brakuje
    do w pełni sprawnego edytora.

    > Zdumiewające, jak łatwo wszyscy obwiniają Uniksa o wszystko. Ludzie używają plików
    tekstowych od kilku tysięcy lat. To właśnie wcześniejszy zapis wizualny zamieniono na
    pliki tekstowe, czyli na sekwencje znaków, bo tak było praktyczniej. I to nawet na
    długo przed wynalezieniem czcionki drukarskiej, kiedy to praktyczna wartość takiego
    zapisu okazała się być nośnikiem cywilizacyjnego przyśpieszenia.

    Może masz rację.

    > Dzisiaj praktyczna wartość plików tekstowych nadal wynika z istniejącej
    infrastruktury i dostępnych metod przetwarzania, ale tym razem w postaci diffów i
    merge'ów.

    Temat jest ważny, ale zwróciłbym uwagę, że diffy i merge są mimo wszystko
    narzędziem awangardowym, nieznanym większości użytkowników komputerów.

    (włączając w to języki programowania) wymyśla swoje własne sposoby na reprezentowanie
    drzewiastych struktur.

    > A kto powiedział, że drzewiaste struktury są specjalne?

    Na przykład hinduski filozof Yaska z 4 wieku przed naszą erą.
    Albo Platon. Albo John Locke, George Boole, Gottlob Frege,
    John McCarthy, i właściwie każdy, kto używa w swoim projekcie
    takich formatów serializacji, jak XML, YML czy JSON,
    oraz każdy, kto definiuje gramatyki dla języków programowania.

    > Można nawet powiedzieć, że poza drzewami właściwie nie ma drzew, więc drzewo jako
    struktura nie zasługuje na specjalne traktowanie. Diagramy UML, schematy elektryczne,
    mapa drogowa, "Układ Kowalskiego", czy nawet drzewo (sic!) genealogiczne to w
    ogólności nie są drzewa. Więc po co je promować?

    Ja bym powiedział, że dlatego, że drzewa stanowią dla nas naturalną
    formę organizowania złożoności. W praktycznie każdej działalności
    człowieka możesz znaleźć schemat
    układ - podukłady
    albo
    wyrażenie - podwyrażenia
    albo
    katalog - podkatalogi (i pliki)

    W filozofii jest taki pomysł, który nazywa się "zasadą kompozycjonalności"
    https://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_compositi
    onality
    (jest tam też link do większego artykułu ze stanfordzkiej encyklopedii)

    różnice w strukturze, jesteśmy zmuszani do oglądania różnic w serializacjach
    struktur.

    > To prawda. Ale lepszego (tzn. bardziej praktycznego) pomysłu obecnie nie widzę.

    No, ja mimo wszystko będę dalej eksplorował poletko programów
    tworzonych poprzez zagnieżdżanie pudełek w pudełkach :)