  • 1. Data: 2016-09-06 09:25:00
    Temat: Projektowanie - źródło napięcia pull-up
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam jedno, szybkie pytanie. Chciałbym wiedzieć, czy dopuszczalna jest
    sytuacja, kiedy jakiś układ jest zasilany z własnego stabilizatora 3,3V
    ale rezystory podciągające na niektórych liniach danych są podłączone do
    3,3V branych z zupełnie innego źródła.

    Załóżmy np. że mam moduł współpracujący z Raspberry Pi, zasilany z
    własnego stabilizatora LDO 3,3V. Czy w celu uproszczenia projektu płytki
    mogę podciągnąć linie danych do 3,3V z przetwornicy wbudowanej w RPi?

  • 2. Data: 2016-09-06 09:47:44
    Temat: Re: Projektowanie - źródło napięcia pull-up
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-09-06 o 09:25, Atlantis pisze:
> [...]
    > własnego stabilizatora LDO 3,3V. Czy w celu uproszczenia projektu płytki
    > mogę podciągnąć linie danych do 3,3V z przetwornicy wbudowanej w RPi?

    Tylko musisz uwzględnić kolejność włączania napięć - nie jest dobrze
    kiedy napięcie na nogach układu pojawia się zanim układ zostanie
    zasilony. To nie musi zaraz oznaczać zniszczenia układu itp, bo jest to
    cecha danego typu układu i widziałem układy zasilone pasożytniczo z
    linii I/O, ale dobra praktyka inżynierska mówi, że należy takich
    sytuacji unikać. To nie zawsze się i czasem trzeba temat dobrze przemyśleć.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2016-09-06 10:20:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 09:47, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Tylko musisz uwzględnić kolejność włączania napięć - nie jest dobrze
    > kiedy napięcie na nogach układu pojawia się zanim układ zostanie

    Jakie opóźnienia są akceptowalne?
    Czy w opisanym wyżej przypadku zachodzi takie niebezpieczeństwo?
    Wydaje mi się, że jeśli już, to LDO podłączony bezpośrednio do gniazdka
    zasilania powinien rozpocząć pracę wcześniej, niż przetwornica impulsowa
    RPi. Chyba, że się mylę?

  • 4. Data: 2016-09-06 10:30:27
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    W dniu 06.09.2016 o 10:20, Atlantis pisze:

> [...]
    > Wydaje mi się, że jeśli już, to LDO podłączony bezpośrednio do gniazdka
    > zasilania powinien rozpocząć pracę wcześniej, niż przetwornica impulsowa

    Zanim Pi zaladuje system i zacznie cokolwiek robic to 1000x napiecie sie
    ustabilizuje na Twoim zasilaniu

  • 5. Data: 2016-09-06 10:43:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Wydaje mi się, że jeśli już, to LDO podłączony bezpośrednio do gniazdka
    > zasilania powinien rozpocząć pracę wcześniej, niż przetwornica impulsowa
    > RPi. Chyba, że się mylę?

    LDO zacznie pracę kiedy wetkniesz do gniazda zasilacz z którego jest on
    zasilany.
    Z tego, co do tej pory napisałeś nie wynika, że jest to ta sama wtyczka co
    do RPi.
    P.G.

  • 6. Data: 2016-09-06 11:15:40
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-09-06 o 10:20, Atlantis pisze:

    > Jakie opóźnienia są akceptowalne?

    Jakie opóźnienia? Jeżeli podasz napięcie na wejście układu a potem
    zasilisz układ to masz jakąś tam szansę na uwalenie układu. Z
    zastrzeżeniem że może być bardzo różnie - może nawet ładnie zadziałać, a
    potem producent zmieni projekt układu i następne wersje będą się
    uwalać... Albo odwrotnie. Raczej jak już, to właśnie odwrotnie, bo
    wszyscy starają się poprawiać projekty, ale może też być że będzie taniej.
    W ogóle możesz mieć ciekawą sytuację, bo jeżeli będziesz miał
    bezpośrednie połączenie nóg układów zasilanych z różnych źródeł, to
    pullupy będą Twoim mniejszym problemem.

> [...]
    > Wydaje mi się, że jeśli już, to LDO podłączony bezpośrednio do gniazdka
    > zasilania powinien rozpocząć pracę wcześniej, niż przetwornica impulsowa

    Możesz się mylić. Bardzo dużo zależy od pojemności, wydajności prądowych
    itd... W ogóle start urządzeń zasilanych z kilku źródeł zasilania to
    jest temat do rozważań i liczenia. Często liczenia na szczęście.

    Pozdrawiam

    DD

  • 7. Data: 2016-09-06 11:53:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 10:43, Piotr Gałka pisze:

    > LDO zacznie pracę kiedy wetkniesz do gniazda zasilacz z którego jest on
    > zasilany.
    > Z tego, co do tej pory napisałeś nie wynika, że jest to ta sama wtyczka
    > co do RPi.

    Dokładnie tak. Może trochę nieprecyzyjnie się tutaj wyraziłem. Cały
    układ będzie zasilany z pojedynczego źródła - zasilacza 5V. Pisząc o
    różnych źródłach miałem na myśli różne źródła napięcia 3,3V.
    Sterownik Etherentu będzie na pewno wymagał osobnego LDO, bo
    przetwornica wbudowana w RasPi nie będzie w stanie dostarczyć wymaganych
    200mA. Mogę ją jednak wykorzystać do zasilenia np. cyfrowej części
    kodeka audio albo układu RTC.

    Ponieważ w projekcie PCB najwygodniejszym rozwiązaniem jest
    podciągniecie kilku linii sygnałowych ENC28J60 do 3,3V z RasPi0 (podczas
    gdy sam układ jest zasilany z osobnego LDO) zastanawiam się na ile
    bezpieczne jest takie rozwiązanie. Podejrzewam, że raczej nie powinna
    wystąpić sytuacja, kiedy napięcie będzie występowało na przetwornicy,
    ale nie zdąży się pojawić na wyjściu LDO.

  • 8. Data: 2016-09-06 11:54:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 10:30, tomekp pisze:

    > Zanim Pi zaladuje system i zacznie cokolwiek robic to 1000x napiecie sie
    > ustabilizuje na Twoim zasilaniu

    Praca przetwornicy w RasPi nie jest przecież zależna od załadowania
    systemu...

  • 9. Data: 2016-09-06 12:11:48
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    W dniu 06.09.2016 o 11:54, Atlantis pisze:

    > Praca przetwornicy w RasPi nie jest przecież zależna od załadowania
    > systemu...

    No wiec zacznie dzialac zanim Pi sie obudzi z letargu

  • 10. Data: 2016-09-06 15:48:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > napięcie będzie występowało na przetwornicy, ale nie zdąży się pojawić na

    O jakim podciągnięciu piszesz. Nie podałeś nawet wartości rezystorów
    podciągających.
    Jeśli 10k+ to bym nie widział problemu, Jak mniej to można się zastanawiać.
    Po co te podciągające? Może tam są wyjścia OC, może odporne na napięcie
    powyżej zasilania (bez diod zabezpieczających).
    P.G.