  • 51. Data: 2020-09-11 12:29:56
    Temat: Re: Quiz UPSowy - ktoś zna odpowiedź?
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-11 o 10:21 +0000, Queequeg napisał:

    > Ale jak może ładować, jak bilans energetyczny będzie ujemny? To nie
    > jest ładowanie tylko rozładowywanie.

    Idąc tym tropem dalej i patrząc szerzej, to bilans energetyczny
    ładowania czegokolwiek jest ujemny, zatem pojęcie ładowania... to
    zwyczajna fikcja.

    Mateusz

  • 52. Data: 2020-09-11 12:30:26
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > No i doszliśmy zatem do tego, że perpetuum mobile, do którego
    > żartobliwie odniósł się Jarek, to wcale nie taki oczywisty
    > temat do śmiechu.

    Zgodnie z fizyką klasyczną, perpetuum mobile nie ma prawa istnieć.
    Oczywiście rodzi to pytanie o to, skąd we wszechświecie wzięła się ta
    pierwotna energia (bo w świecie, z którym interaktujemy na co dzień,
    energia nie powstaje z niczego), i oczywiście fizyka, na której się
    opieramy, może kiedyś okazać się niekompletna lub błędna, ale myślę, że
    tak długo, jak rozważamy zamknięty obwód elektroniczny, możemy bezpiecznie
    założyć, że jego działanie jako perpetuum mobile jest niemożliwe. Tak
    podpowiada kolektywne doświadczenie i logika. Oczywiście wszystko to może
    być błędne, możemy żyć w wielkiej symulacji, w której stwórca stworzył
    reguły (a co stworzyło stwórcę?), ale czemuś trzeba ufać -- i myślę, że
    ufanie swoim zmysłom i doświadczenim to nie jest taki zły pomysł :)

    --
    - Dlaczego słoń nie może mieć dzieci z zebrą?
    - Bo nie potrafi z niej zdjąć tej cholernej piżamy w paski!

  • 53. Data: 2020-09-11 13:43:13
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-11 o 10:30 +0000, Queequeg napisał:
    > że tak długo, jak rozważamy zamknięty obwód elektroniczny, możemy
    > bezpiecznie założyć, że jego działanie jako perpetuum mobile jest
    > niemożliwe. Tak podpowiada kolektywne doświadczenie i logika.

    Elektronika to dziedzina, która nie ma nawet stu lat. W perspektywie
    ludzkości to jak dziś rano (a jest dopiero po 13:00) - przy czym
    sama ludzkość istnieje od przedwczoraj. I już wszystko wiemy? Szybko :)
    A przecież wystarczy spojrzeć w górę żeby stwierdzić, że tak właściwie
    to nic nie wiemy, bo nie potrafimy odpowiedzieć na wydawałoby się dość
    elementarne pytania. Wszystko przed nami.

    > myślę, że ufanie swoim zmysłom i doświadczenim to nie jest taki zły
    > pomysł :)

    Ludzkie zmysły to bardzo zawodna sprawa. Doświadczenia to i owszem, na
    pewno warto - stąd zresztą moja pierwotna uwaga: żeby nie zrażać się
    tym, że ktoś powiedział "nie da się" (np. perpetuum mobile). Nie to,
    żebym wierzył, że grzebiąc przy starym UPSie ktoś mógłby przypadkiem
    stworzyć p-m, ale co do zasady - próbować zawsze warto. Nieudane
    doświadczenia to też wartość.

    Mateusz

  • 54. Data: 2020-09-11 14:29:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Elektronika to dziedzina, która nie ma nawet stu lat.

    Diodę próżniową skonstruowano w 1904 roku. Przede wszystkim w celu
    stosowania jej jako detektor radiowy. To najbardziej ostrożne
    oszacowanie daty narodzin elektroniki, jako daty świadomego użycia
    wytworzonego w tym celu przyrządu elektronicznego. Wcześniejsze
    przyrządy półprzewodnikowe (detektor kryształkowy) można uznać za
    nie do końca świadomie użyte. Tak więc stulecie jakiś czas temu
    minęło.

    > A przecież wystarczy spojrzeć w górę żeby stwierdzić, że tak
    > właściwie to nic nie wiemy, bo nie potrafimy odpowiedzieć na
    > wydawałoby się dość elementarne pytania. Wszystko przed nami.

    Niedawno była tu dysusja na ten temat. Zauważyłem u wielu zdziwienie
    "jakt to, to my jeszcze wszystkiego nie wiemy?!".

    > Nieudane doświadczenia to też wartość.

    Zwłaszcza jeśli umie się wyciągnąć z tego wnioski.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2020-09-11 15:33:44
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > Idąc tym tropem dalej i patrząc szerzej, to bilans energetyczny
    > ładowania czegokolwiek jest ujemny, zatem pojęcie ładowania... to
    > zwyczajna fikcja.

    Bo to od kontekstu zależy. W kontekście wszechświata tak. Zresztą weźmy
    power banka i podłączmy do telefonu. Patrząc na sam telefon, to jest on
    ładowany, ale patrząc na całość -- cały układ jest rozładowywany.

    Tu mamy jeden akumulator, rozsądnie byłoby sprawdzić, czy (średnio) prąd
    do niego wpływa, czy z niego wypływa. Założyłbym, że jednak wpływał nie
    będzie.

    --
    Moja żona ostatnio upiekła ciasteczka i powiedziała:
    - Możesz być szczery, jestem otwarta na krytykę.

  • 56. Data: 2020-09-11 15:35:53
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Elektronika to dziedzina, która nie ma nawet stu lat. W perspektywie
    > ludzkości to jak dziś rano (a jest dopiero po 13:00) - przy czym
    > sama ludzkość istnieje od przedwczoraj. I już wszystko wiemy? Szybko :)

    Oczywiście że nie wiemy :) Ale fundamentalne prawa póki co nie zawiodły.

    > A przecież wystarczy spojrzeć w górę żeby stwierdzić, że tak właściwie
    > to nic nie wiemy, bo nie potrafimy odpowiedzieć na wydawałoby się dość
    > elementarne pytania. Wszystko przed nami.

    Oby za naszego życia.

> [...]
    > ktoś mógłby przypadkiem stworzyć p-m, ale co do zasady - próbować zawsze
    > warto. Nieudane doświadczenia to też wartość.

    Tak, co do zasady tak, natomiast w tym przypadku nastawianie się na
    odkrycie p-m byłoby dosyć naiwne.

    --
    Spotykają się dwa psy i jeden mówi:
    - Wiesz, szczekałem...

  • 57. Data: 2020-09-11 15:56:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    >oszacowanie daty narodzin elektroniki, jako daty świadomego użycia
    >wytworzonego w tym celu przyrządu elektronicznego.

    Jestes pewien ?
    Bo wydaje mi sie, ze ktos przypadkowo na ten efekt wpadl.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Diode#Vacuum_tube_diod
    es

    In 1873, Frederick Guthrie observed that a grounded, white hot metal
    ball brought in close proximity to an electroscope would discharge a
    positively charged electroscope, but not a negatively charged
    electroscope.[8][9]

    In 1880, Thomas Edison observed unidirectional current between heated
    and unheated elements in a bulb, later called Edison effect, and was
    granted a patent on application of the phenomenon for use in a DC
    voltmeter.[10][11]

    About 20 years later, John Ambrose Fleming (scientific adviser to the
    Marconi Company and former Edison employee) realized that the Edison
    effect could be used as a radio detector. Fleming patented the first
    true thermionic diode, the Fleming valve, in Britain on November 16,
    1904[12] (followed by U.S. Patent 803,684 in November 1905).

    Patenty 307031, 803684 US,

    https://patents.google.com/patent/US307031A/en
    https://patents.google.com/patent/US803684A/en

    http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?patentnumb
    er=307031
    http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?patentnumb
    er=803684

    No i mam watpliwosci ... nie powinni Flemingowi dac tego patentu, czy
    Edison mial kiepskiego rzecznika ?
    Zgodzic sie z Tobą, czy nie ?
    No dobrze, niech bedzie, ze Fleming swiadomie uzyl znanego przyrzadu

    >Wcześniejsze
    >przyrządy półprzewodnikowe (detektor kryształkowy) można uznać za
    >nie do końca świadomie użyte. Tak więc stulecie jakiś czas temu
    >minęło.

    Byly jeszcze prostowniki selenowe, kuprytowe i rteciowe.

    Potem byla kolejna lampa, trioda, tez odkryta troche przez przypadek,
    do tego stopnia, ze Lee de Forest napisal w patencie ze ma byc
    rozrzedzony gaz w srodku ... a wiec prozniowe nie byly chronione.

    Tak czy inaczej - ponad 100 lat.

    J.

  • 58. Data: 2020-09-11 16:04:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...

    >Ale jak może ładować, jak bilans energetyczny będzie ujemny? To nie
    >jest
    >ładowanie tylko rozładowywanie.

    Ale moze ładowac, tyle, ze rownoczesnie bedzie rozladowywac.
    Sumarycznie rozladowuje, ale układ ładujacy dziala.

    J.

  • 59. Data: 2020-09-11 16:16:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Thu, 10 Sep 2020 19:03:42 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Jesteś pewien?

    No tak normalnie dziala - jak jest napiecie w sieci, to jest z niej
    zasilana przetwornica i ładowany akumulator.

    Jak to technicznie zrobili to nie wiem - na chama polaczyli rownolegle
    wyjscie prostownika, akumulator i wejscie przetwornicy, czy zrobili
    jakies ambitniejsze przelaczanie.
    Obstawiam ambitniejsze.

    Podobny problem jest zreszta w kazdym laptopie i telefonie, co to moga
    pracowac z akumulatora lub na zasilaczu.

    Tak czy inaczej - bedzie chcial zasilac przetwornice z tejze
    przetwornicy.
    Jak to sie skonczy ... ekperyment pokaze :-)

    J.

  • 60. Data: 2020-09-11 16:26:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-10 o 16:12, Marek pisze:

    >A co ma przekaźnik do architektury UPS-a?

    Jak masz off-line, to przy zasilaniu sieciowym przetwornica UPS nie
    dziala.
    Wiec trzeba ją jakos odciac.

    Od biedy moglaby byc podlaczona caly czas, albo wytrzymujac napiecie
    wygenerowane z wyjscia, albo produkujac napiecie synchroniczne, tak
    aby prad nie plynąl.
    Ale i tak trzeba odciąc zasilanie z sieci od wyjscia, po inaczej UPS
    zasili caly dom i sąsiadów.
    No i najprosciej wstawic przekaznik.

    Line-interactive, na ile ja sie znam, to potrafily podbic napiecie
    sieci gdy bylo zbyt niskie. Byc moze obnizyc gdy bylo wysokie.
    Wiec troche wiecej wykorzystywano zasilanie z sieci.
    Podbijanie moglo byc przy pomocy przetwornicy, albo np przelaczaniem
    odczepow na transformatorze.
    Przekaznik tez sie tam przydawal.

    J.

    --