  • 61. Data: 2020-09-11 16:37:26
    Temat: Re: Quiz UPSowy - ktoś zna odpowiedź?
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-11 o 13:33 +0000, Queequeg napisał:
    > Tu mamy jeden akumulator, rozsądnie byłoby sprawdzić, czy (średnio)
    > prąd do niego wpływa, czy z niego wypływa. Założyłbym, że jednak
    > wpływał nie będzie.

    Wydaje mi się to równie rozsądne, co stwierdzenie że moje panele na
    dachu dziś nie produkują prądu, bo sąsiad zużywa go więcej niż jestem w
    stanie wygenerować.

    Nasuwa się poniekąd pytanie, czy UPS jest tworem atomowym? Wg mnie nie:
    składa się z przeddzidzia, śróddzidzia... nie, wróć - pomyłka. Składa
    się co najmniej z układu ładującego (akumulator) oraz układu
    generującego (napięcie wyjścia). Układ ładujący działa? Działa.
    Czyli ładuje. No to gdzie problem? :)

    Mateusz

  • 62. Data: 2020-09-11 17:51:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jestes pewien ?
    [...patenty...]
    > No dobrze, niech bedzie, ze Fleming swiadomie uzyl znanego przyrzadu

    Całkowicie pewien.

    > Potem byla kolejna lampa, trioda, tez odkryta troche przez przypadek,
    > do tego stopnia, ze Lee de Forest napisal w patencie ze ma byc
    > rozrzedzony gaz w srodku ... a wiec prozniowe nie byly chronione.

    Wręcz przeciwnie. Gdyby napisał, że musi byś próżnia, to realne
    lampy by nie były chronione, bo co to za próżnia, co pozoztaje po
    odpompowaniu powietrza z bańki. Jestem (prawie) pewnien, że zapis
    o rozrzedzonym gazie umieszczono w opisie patentowym świadomie.

    > Tak czy inaczej - ponad 100 lat.

    A po drodze działy się różne rzeczy. Technika pomp próżniowych zdaje
    się największe postępy poczyniła w okresie międzywojennym. Ale nigdy,
    do samego końca ery lamp, nie udało się uzyskać próżni dorównującej
    tej kosmicznej. Zawsze się zastanawiałem, czy ktoś wpadł na pomysł, by
    w aparaturze sztucznych satelitów w ogóle zrezygnować z baniek lamp.

    --
    Jarek

  • 63. Data: 2020-09-11 19:05:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    [...patenty...]

    >Całkowicie pewien.

    Jak widac Edison wynalazl to wczesniej, ale chyba nie wdrozyl do
    produkcji, bo i zastosowan nie bylo ...

> [...]
    >odpompowaniu powietrza z bańki. Jestem (prawie) pewnien, że zapis
    >o rozrzedzonym gazie umieszczono w opisie patentowym świadomie.

    To mial kiepskiego rzecznika, bo potem na tej podstawie mu odmowiono
    pieniedzy.

> [...]
    >by
    >w aparaturze sztucznych satelitów w ogóle zrezygnować z baniek lamp.

    W tej "kosmicznej prozni" jest sporo jonow, protonow i elektronow z
    wiatru slonecznego.

    Co dla mnie ciekawe - np
    https://en.wikipedia.org/wiki/Electronics_World#Hist
    ory

    ~1913 i juz bylo "zainteresowanie spoleczne". Ale moze sie nie ma co
    dziwic - kazdy elektrotechnik pewnie chcial wiedziec o co w tym radiu
    piszczy

    Gdzies od 1920 przyszla era publicznych nadawcow i kazdy chcial miec
    radioodbiornik ..

    Zasobna strona
    https://worldradiohistory.com/Early-Radio-Hobbyist.h
    tm

    najwczesniejsza tam znalazlem z 1916
    https://worldradiohistory.com/BOOKSHELF-ARH/Bookshel
    f-Gernsback/Experimental-Electricity-Course-Gernsbac
    k-1916.pdf

    O lampach nic tam jeszcze nie ma.

    Cos mi chodzi po glowie, ze kiedys trafilem na jakies wczesniejsze
    opisy radia ... i cos mi sie zdaje, ze to byl Popular Mechanic.

    O - okladka jakas malo mechaniczna
    https://www.popularmechanics.com/technology/gadgets/
    a3840/4295218/

    J.

  • 64. Data: 2020-09-11 19:17:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup

    >Wydaje mi się to równie rozsądne, co stwierdzenie że moje panele na
    >dachu dziś nie produkują prądu, bo sąsiad zużywa go więcej niż jestem
    >stanie wygenerować.

    Raczej pomysl o sobie samym - panele prad produkuja, ale zuzywasz go
    dwa razy wiecej.
    Produkujesz wiec, czy zuzywasz ?

> [...]
    >się co najmniej z układu ładującego (akumulator) oraz układu
    >generującego (napięcie wyjścia). Układ ładujący działa? Działa.

    Na przeszkodzie stoi uklad zasilajacy generator.
    Gdyby sie zechcial wylaczyc, to by bylo jak piszesz.
    Ale pewnie sie nie zechce, wiec co sie stanie - prad bedzie rosl az
    przeciazony generator sie wylaczy ?

    J.

  • 65. Data: 2020-09-11 21:09:52
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 11.09.2020 o 12:30, Queequeg pisze:

    > Zgodnie z fizyką klasyczną, perpetuum mobile nie ma prawa istnieć.

    Nie tylko z klasyczną.
    Raczej z każdą.

    > ufanie swoim zmysłom i doświadczenim to nie jest taki zły pomysł :)

    W życiu codziennym to owszem, może się przydać.
    W fizyce to już różnie.
    Właściwie z historia fizyki mówi nam, że zazwyczaj zasady natury są
    zupełnie inne niż nam się wydaje.

  • 66. Data: 2020-09-11 21:10:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > To mial kiepskiego rzecznika, bo potem na tej podstawie mu
    > odmowiono pieniedzy.

    Nie znam historii. Ale jeśli tak, to bardziej może kiepskiego prawnika
    reprezentującego go w sporze. Choć rzecznik też mógł napisać "próżni
    lub rozrzedzonego gazu". Tak jak pisze się "wykonany z trudnotopliwego
    materiału, zwłaszcza wolframu". Język opisów patentowych jest specyficzny,
    ale ma to swoje przyczyny.

    > W tej "kosmicznej prozni" jest sporo jonow, protonow i elektronow
    > z wiatru slonecznego.

    Wiatrołap nie musi być szczelnym pomieszczeniem.

> [...]
    >
    > ~1913 i juz bylo "zainteresowanie spoleczne". Ale moze sie nie ma
    > co dziwic - kazdy elektrotechnik pewnie chcial wiedziec o co w tym

    Anglojęzyczna Wiki niewiadomo z perspektywy którego kraju jest pisana.
    Myśmy tu dokładnie od 1914 mieli inne rzeczy na głowie.

    > Gdzies od 1920 przyszla era publicznych nadawcow i kazdy chcial miec
    > radioodbiornik ..

    W Polsce po wojnie tworzyły się społeczne komitety wsparcia prące
    do wybudowania krajowych nadajników. Nie było to tylko uniesienie
    patroityczne (w każdym razie nie tylko) -- chodziło o lepszą
    słyszalność bliskiego nadajnika, zwłaszcza na radiu kryształkowym.
    Trzeba sobie uzmysłowić, że dla większości ówczesnych ludzi radio
    było jedyna szansą usłyszenia muzyki.

    Jarek

    --
    Lecz radio, jak wiecie,
    Bardzo trzeszczy w lecie.

  • 67. Data: 2020-09-11 22:06:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-11 o 16:26, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Od biedy moglaby byc podlaczona caly czas, albo wytrzymujac napiecie
    > wygenerowane z wyjscia, albo produkujac napiecie synchroniczne, tak aby
    > prad nie plynąl.
    > Ale i tak trzeba odciąc zasilanie z sieci od wyjscia, po inaczej UPS
    > zasili caly dom i sąsiadów.
    > No i najprosciej wstawic przekaznik.
    >
    > Line-interactive, na ile ja sie znam, to potrafily podbic napiecie sieci
    > gdy bylo zbyt niskie. Byc moze obnizyc gdy bylo wysokie.
    > Wiec troche wiecej wykorzystywano zasilanie z sieci.
    > Podbijanie moglo byc przy pomocy przetwornicy, albo np przelaczaniem

    No i o to mi chodzi - "przekaźnik też się tam przydawał".
    Więc istnienie przekaźnika nie determinuje architektury UPSa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 68. Data: 2020-09-11 22:56:24
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > Wydaje mi się to równie rozsądne, co stwierdzenie że moje panele na
    > dachu dziś nie produkują prądu, bo sąsiad zużywa go więcej niż jestem w
    > stanie wygenerować.

    To inny przykład -- zresztą UPS też produkuje tutaj prąd. Lepszy byłby
    przykład z żarówką podłączoną do akumulatora, ładowanego przez panel
    słoneczny i oświetlającą ten panel. Akumulator nie będzie ładowany, bo
    prąd będzie z niego wypływał. Po prostu wolniej, niż gdyby panelu nie
    było.

> [...]
    > się co najmniej z układu ładującego (akumulator) oraz układu
    > generującego (napięcie wyjścia). Układ ładujący działa? Działa.

    Nie, ja mówię tylko o akumulatorze. Zakładam, że układ ładujący całą
    energię pobraną z układu generującego zużyje na jego zasilenie (a resztę
    potrzebną do zasilenia zapewni akumulator).

    --
    Po 12-godzinej operacji ginekolog wychodzi ze szpitala i mówi:
    - Nareszcie jakieś twarze!

  • 69. Data: 2020-09-11 22:58:23
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Raczej pomysl o sobie samym - panele prad produkuja, ale zuzywasz go
    > dwa razy wiecej.
    > Produkujesz wiec, czy zuzywasz ?

    I produkuje i zużywa, ale nie ładuje nic.

    Wpuść do akumulatora 1A, ale pobierz jednocześnie 2A. Ładujesz akumulator,
    czy nie?

    > Na przeszkodzie stoi uklad zasilajacy generator.
    > Gdyby sie zechcial wylaczyc, to by bylo jak piszesz.

    Tzn. generator zasilany z akumulatora i zasilający ładowarkę, ładującą ten
    akumulator? Nadal bilans prądu będzie ujemny. Musi taki być.

    --
    W poczekalni u psychiatry wariaci wyzywają się wzajemnie:
    - Świr, świr.

  • 70. Data: 2020-09-11 22:59:08
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale moze ładowac, tyle, ze rownoczesnie bedzie rozladowywac.
    > Sumarycznie rozladowuje, ale układ ładujacy dziala.

    No to się o terminologię rozbija. Dla mnie ten układ przestaje być wtedy
    układem ładującym, a staje się układem zasilającym.

    --
    Na egzaminie na uczelnie o profilu informatycznym pytaja się nowego
    kandydata jakie zna komedy jakiegos jezyka programowania.