    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Redukcja szumu z wielu klatek
    Date: Thu, 14 Jun 2018 10:08:49 +0200

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2018-06-13 o 23:11, Gil pisze:

    >Podejście ciekawe. Mam jednak pewne obiekcje co do metodyki dla
    >"zwykłych" zdjęć. Jeśli robimy 2, 3 ... N ujęć tej samej sceny, to na
    >logikę: nałożenie ich wszystkich powinno generować wspólną część.
    >Czyli to, co nie zmienia się. Z kolei to, co się zmienia (szum)
    >powinien zostać wyeliminowany. Jakoś tak to sobie wyobrażam.

    Jesli zrodlo szumu jest przypadkowe, to masz racje.
    Moze nie tyle wyeliminowany, co zmniejszony.

    Jesli jednak nie jest przypadkowe, bo jakis pixel w matrycy generuje
    staly prad ciemny - to usrednianie kilku obrazkow tego nie zmieni.

    Wydaje mi sie, ze GIMP ma odpowiednie filtry i potrafi z dwoch klatek
    zrobic jedną, ze srednia z obu.
    Tylko statyw musi byc solidny, a aparat najlepiej w trybie manualnym -
    bo autofocus moze zmienic rozmiar.

    W fotoszopie ... nie ma tam jakies opcji nalozenia dwoch zdjec ?
    Nawet jak nie uzywa slowa "srednia" to musi jakos sumowac.

    >Bazowanie na poziomach szumu ciemnego etc i potem jego uwzględnianie
    >w wyliczeniach wydaje mi się drogą przez kosmos trochę.

    Bo to w zdjeciach kosmosu istotne :-)

    J.