eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaRegulacja jasności podświetlenia ekranu w nowych telefonach › Re: Regulacja jasności podświetlenia ekranu w nowych telefonach
    From: "Marek" <t...@f...kuku.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Regulacja jasności podświetlenia ekranu w nowych telefonach
    Date: Wed, 17 Dec 2014 08:48:07 +0100

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:1mj4e55lfida0.1p5ohl3zb3w8n$.dlg@40tude.net...

    współczynnik wypełnienia sygnału

    > 1. Oko reaguje na średnią wartość natężenia światła, więc źrenica nieco
    > się zwęży.

    Dokładnie.

    > 2. Oko reaguje wykładniczo, więc zmniejszenie natężenia światła o 80%
    > spowoduje dużo mniejsze zwężenie źrenicy, nie chce mi się liczyć ale na
    > oko :) bedzie to kilka procent.
    > 3. Stała czasowa oka to jakieś 20 ms, wiec średnica źrenicy nie będzie
    > się zmieniać w takt impulsów.

    Zgadza się. No więc jak sam wiesz, źrenica ustawi się jak do słabszego
    światła, a nie jak do (jaśniejszego) światła przy wypełnieniu impulsu 100%
    (bez wygaszania LED-ów), więc siatkówka w chwilach załączenia LED-ów
    dostanie większą moc światła niż powinna z powodu takiego ustawienia
    źrenicy. I to właśnie powoduje oślepienie i szybsze zmęczenie oka.
    Na rynku są dostępne matryce z LED-ami podświetlenia o większych
    lub mniejszych mocach. Im większa jest moc światła LED-ów podświetlenia,
    tym bardziej trzeba zmniejszać jasność (współczynnik wypełnienia), żeby
    mieć fizjologiczne odczucie mniejszej jasności, ale niestety za tym idzie
    większe niedostosowanie zwężenia źrenicy oka do padającego światła,
    a więc oślepienie jest tym większe. Lepszą dla oczu matrycą jest taka,
    w której moc LED-ów jest regulowana poprzez ustawienie prądu LED-ów
    (bez kluczowania), ale producenci wychodzą z tego, bo to nieoszczędne
    (energia), po zmianie prądu zmienia się temperatura barwy świecenia
    LED-a (dla zapewnienia wierności kolorów w obrazie trzeba robić ich
    korekcję w karcie graficznej w zależności od jasności) i nie ma takiego
    kontrastu jak przy PWM.

    --
    Pzdr.
    Marek