  • 11. Data: 2022-04-08 23:15:51
    Temat: Re: Remont pomieszczenia - przenoszenie gniazd 230V
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/04/2022 22:25, Jacek Maciejewski wrote:
    > Bo albowiem?

    1) kiepska wytrzymałośc mechaniczna, jak pęknie, grozi pożarem. A kiedyś
    pęknie.
    2) topnik, który zazwyczaj jest korozyjny i którego nikt nie zmywa, bo
    nikt nie wie, że trzeba.
    3) cieżko uzyskać poprawne połaczenie z powodu szybkiego odprowadzenia
    ciepła, zimne luty to codzienność dla niedzielnego specjalisty w berecie
    z antenką.
    4) łatwo uszkodzić izolację, nawet nie widząc tego.
    5) są badania, nie mam pod ręką linku i nie chce mi się szukać, że
    zaciśnięcie jest bardziej trwałe niż lutowanie.

    Złączka Wago kosztuje grosze dla jednej puszki. Zbadana, sprawdzona,
    wygodniejsza.

  • 12. Data: 2022-04-09 07:35:08
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 08.04.2022 23:15, heby wrote:
    [...]
    > 5) są badania, nie mam pod ręką linku i nie chce mi się szukać, że
    > zaciśnięcie jest bardziej trwałe niż lutowanie.
    Wydaje mi się, że coś takiego obiło mi się kiedyś o oczy. Aczkolwiek ja
    miałem na myśli (porządne) skręcenie i dodatkowo ,,oblanie" cyną
    skręconej części przewodów. Więc tu problem z kiepska mechaniką ,,gołego
    lutowania" odpada, natomiast cyna zabezpiecza miedź przez utlenianiem się.

  • 13. Data: 2022-04-09 07:48:44
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 08.04.2022 15:37, yabba wrote:
    [...]
    > Wymienić cały kabel.
    Rzeczywiście, przynajmniej niektóre gniazda da się tak załatwić -
    instalacja jest podtynkowa - przewody idą w rurkach pod tynkiem, więc po
    prostu trzeba przepchać przewód przez rurkę, nie trzeba pruć tynku.

    > Są też dedykowane tulejki do łączenia przewodów w celu przedłużenia.
    > Tulejki się zaciska na obu przewodach.
    Masz na myśli takie zaciskane zaciskarką to tulejek/końcówek kablowych?
    Bo o ile mi wiadomo, one nadają się tylko do linek, a nie do drutów. BTW
    Są też takie (chińskie) tulejki z lutowiem w środku - wsadzasz końcówki
    przewodów i podgrzewasz. Jak na chiński produkt przystało - podobno gówno.

  • 14. Data: 2022-04-09 09:18:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 Apr 2022 23:15:51 +0200, heby napisał(a):

> [...]
    > zaciśnięcie jest bardziej trwałe niż lutowanie.
    >
    > Złączka Wago kosztuje grosze dla jednej puszki. Zbadana, sprawdzona,

    A uświadamiasz sobie że każdy ma w domu kilka połączeń lutowanych 220V?
    Są w radiach, TV, zasilaczach ATX i podobnym sprzęcie, nawet nie
    skręcone, jakoś nie pękają i działają dziesiątki lat.
    O topnikach bajki opowiadasz. Na kwas solny to tylko cyganie kotlarze z
    mojego dzieciństwa kotły cynowali :) Odprowadzanie ciepła - śmiech
    pusty. Kilka drutów 1,5 kwadrat skręconych razem da się znakomicie
    zlutować pistoletówką 100W tyle że to trochę trwa. Jak masz wiele złącz
    do zrobienia , używaj lutownicy grzałkowej 250W. Zimne luty to bajka dla
    przedszkolaków. Jak żyję, nie widziałem zimnego lutu, no chyba że go sam
    dla draki zrobiłem. Trzeba się w tym celu nieźle postarać i poruszyć
    lutowane złącze w krytycznym momencie.
    Uszkodzić izolację? Widzę że chyba nigdy nic nie lutowałeś. Oczywiście,
    winyl mięknie ale po ostygnięciu wraca do normy. Wago i badania...
    Podobno są ale ich nie widziałem. Zalecałbym ostrożność. Kiedyś w
    prehistorii, robiłem instalację dla atelier fotograficznego czyli dużo
    gniazd o dużym poborze mocy. Wago jeszcze nie wynaleźli. Więc zadałem
    sobie trud i całą polutowałem. Działa do dziś.
    I wreszcie co do złączek Wago. Owszem działają ale musisz mieć Wago w
    domu i to pod każdą średnicę drutu. A jak masz połączyć jedną złączką
    kilka drutów o różnej średnicy to robi ci się topologiczna zagadka :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 15. Data: 2022-04-09 11:13:24
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "heby" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ostrożnie. Aluminium pełza. "Prawidłowe" dokrecenie kostki na przewodzie
    > aluminiowym może być problemem po kilku miesiącach.
    >
    > Prędzej styki sprężynujące. Tylko że znowu aluminium się utlenia na
    > potęgę. Są jakieś złaczki tylko do tego celu, jakieś pasy itd. Ogólnie
    > druty aluminiowe to trudny temat.

    Przy przedłużce można przewody tak wygiąć/ułożyć by zminimalizować
    naprężenie aluminiowego - jest miejsce w puszce.
    Przy gniazdku w puszce większy problem bo miejsca zostaje mało.
    Ale może ma w ścianie miedziane.

    Arek

  • 16. Data: 2022-04-09 11:18:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/04/2022 09:18, Jacek Maciejewski wrote:
    > A uświadamiasz sobie że każdy ma w domu kilka połączeń lutowanych 220V?

    Prawie żadne nie przenosi kilowata mocy.

    > Są w radiach, TV, zasilaczach ATX i podobnym sprzęcie, nawet nie
    > skręcone, jakoś nie pękają i działają dziesiątki lat.

    Są zrobione lepiej niż wypociny Pana Janusza lutownicą z hipermarketu.

    Działaja dziesiątki lat? To może inaczej: trafiłem na kilkanascie
    przypadków lutów wykruszających się lutów w okolicy gniazd zasilajacych
    w sprzecie RTV. Niektóre z nich pracowały mechanicznie, inne nie.

    Może żyje w innej rzeczywostości.

    > O topnikach bajki opowiadasz.

    I pewnie dlatego główny podział topników to clean/noclean.

    > Na kwas solny to tylko cyganie kotlarze z
    > mojego dzieciństwa kotły cynowali :)

    Ten kocioł słuzył do zakuwania połaczeń 220V?

    > Odprowadzanie ciepła - śmiech
    > pusty. Kilka drutów 1,5 kwadrat skręconych razem da się znakomicie
    > zlutować pistoletówką 100W tyle że to trochę trwa.

    Jeśli troche trwa, to własnie gotujesz izolację.

> [...]
    > przedszkolaków. Jak żyję, nie widziałem zimnego lutu, no chyba że go sam
    > dla draki zrobiłem. Trzeba się w tym celu nieźle postarać i poruszyć

    Zimne luty w 230V rozbierałem wielokrotnie samodzielnie. Z zewnątrz
    wyglądało znakomicie, ale drut odklejał się od lutu po lekkim pociągnięciu.

    Zaryzykuje, że nie masz pojecia jak odróznić zimny lut od prawidłowego,
    uzywając w tym celu gównolutownicy, gównotopnika i własnego ego.

    > Uszkodzić izolację?

    Tak. Zdecydowana większosc współczenych i starych kabli, w zetknięciu z
    lutownicą, płynie. W skrajnym wypadku zanalazłem w takim lutownym
    złaczku zwarcie, wykonane w wyniku przegrzania kabli. Było je jednak
    widać: izolacja była zdeformowana. Autor tego połaczenia nie widział
    problemu.

    > Widzę że chyba nigdy nic nie lutowałeś.

    Lutuje biliardy rzeczy, ale w 230V głównie te lutowania do tej pory
    wyrzucałem za okno, bo były przyczyną problemów. Przypuszczalnie będę
    robił tak dalej.

    > Wago i badania...
    > Podobno są ale ich nie widziałem.

    A badania *swojego* lutowania widziałeś?

    > Zalecałbym ostrożność.

    Najlepiej zalecaj ją tam, gdzie ma sens. Na przykłąd przy lutowaniu.

    > gniazd o dużym poborze mocy. Wago jeszcze nie wynaleźli. Więc zadałem
    > sobie trud i całą polutowałem. Działa do dziś.

    Gratuluję.

    Ja kiedyś szybko jechałem autostradą, pękła opona i żyję. Polecam szybką
    jazdę, nic się nie stanie, to bezpieczne. Wiem bo sprawdziłem.

    > I wreszcie co do złączek Wago. Owszem działają ale musisz mieć Wago w
    > domu i to pod każdą średnicę drutu.

    Gdyby jeszcze ktoś wymyślił takie miejsce, gdzie za pieniądze można
    dostać złaczki i można to zrobić bez wychodzenia z domu. Wiem, futurystyka.

    > A jak masz połączyć jedną złączką
    > kilka drutów o różnej średnicy to robi ci się topologiczna zagadka :)

    Wyjaśnij nam najpierw, a po co?

  • 17. Data: 2022-04-09 11:24:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/04/2022 11:13, Arek wrote:
    > Przy przedłużce można przewody tak wygiąć/ułożyć by zminimalizować
    > naprężenie aluminiowego - jest miejsce w puszce.

    Chodzi o naprężenie *pod* śrubką. Alu po jaimś czasie trwale się
    odkształci niwelując to wstępne naprężenie, zacznie tracić jakość styku
    i w końcu zacznie świecić na czerwono.

    Sam wyrywałem przewody aluminiowe ręką z zacisków (złych, dodam), które
    kiedyś były przykręcone "na chama" kilka lat wcześniej. Wtedy byś ich
    młotkiem nie wyciągnął z zacisku. Wiem bo sam dokręcałem ;)

    Wygięcie przewodu nic na to nie pomoże. Alu jest do dupy jako przewód do
    zastosowań domowych, wymaga voodoo, magicznych złaczek, modlitwy i ch
    wie co jeszcze.

  • 18. Data: 2022-04-09 13:25:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 9 Apr 2022 11:18:32 +0200, heby napisał(a):

    > Może żyje w innej rzeczywostości.

    Na to wygląda :) Rozejrzyj sie uważnie :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 19. Data: 2022-04-09 13:36:48
    Od: JDX <j...@o...pl>

> [...]
    > domu i to pod każdą średnicę drutu. A jak masz połączyć jedną złączką
    > kilka drutów o różnej średnicy to robi ci się topologiczna zagadka :)
    Co ty wygadujesz?! Wago 2273 (np.
    https://www.wago.com/pl/z%C5%82%C4%85czki-instalacyj
    ne/z%C5%82%C4%85czka-compact-do-puszek-instalacyjnyc
    h/p/2273-205)
    załatwia przewody typu ,,drut" od 0,5 do 2,5 mm2, a 221 (np.
    https://www.wago.com/pl/z%C5%82%C4%85czki-instalacyj
    ne/z%C5%82%C4%85czka-instalacyjna-compact/p/221-415)
    od 0,2 do 4 mm2. Można na tym ,,obskoczyć" praktycznie całą instalację
    w domu jednorodzinnym bądź mieszkaniu. Tymi drugimi można też łączyć
    przewody typu ,,linka", ale są przez to trochę droższe (w ,,mojej"
    hurtownie te pierwsze pięciostykowe są po zecie, a te drugie
    pięciostykowe po 1,20). Złączki na większe przekroje też są oczywiście
    dostępne.

    Co do ,,mania", to ja mam w przydasiach po kilka sztuk różnych złączek
    Wago. Tak jak mam kilka szpulek cyny o różnych przekrojach. No i
    oczywiście kilka lutownic. :-)

  • 20. Data: 2022-04-09 13:40:30
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > A jak masz połączyć jedną złączką
    > kilka drutów o różnej średnicy to robi ci się topologiczna zagadka :)

    Ty tak serio ? :|

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza