  • 41. Data: 2022-04-09 17:52:45
    Temat: Re: Remont pomieszczenia - przenoszenie gniazd 230V
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W sobotę, 9.04.2022 o 16:42, PeJot napisał:

    > Bo jesteś fanbojem cyny. A słyszałeś o *spawaniu* przewodów miedzianych
    > ? Poszukaj na ruskim youtube.

    Gdybyś nie stawiał spacji przed pytajnikiem, to by ci Thunderbird
    nie przenosił pytajnika na początek następnej linii. Cymbale.

  • 42. Data: 2022-04-09 17:56:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 9 Apr 2022 17:35:37 +0200, heby napisał(a):

    > A w drugą stronę są jakieś?

    Nie ma a przynajmniej ja nie wiem. Pozostaje analiza rozumowa ale nie
    każdy do niej jest zdolny. Niektórzy się zachłystują nowością, racje
    rozumowe zostawiając na boku. W dodatku żeby przeprowadzić analizę
    trzeba mieć materiał doświadczalny. Skoro ktoś nie lutował i nie
    obserwował swoich poczynań przez parę dziesiątków lat to skąd ma się na
    tym znać?
    Co do Wago to przeciw przemawiają punktowe kontakty drutu z sprężyną.
    Tam się wydziela ciepło, tam w razie zawilgocenia będzie następowała
    korozja. Widziałem już Wago z których ktoś wyszarpał przewody a potem
    wetknął je z powrotem. Widziałem Wago w które ktoś wetknął przewód ale
    że za krótko zdjął izolację to przewód nie sięgnął nawet pierwszego
    ostrza. Przy jakiejś okazji się rozłączyło i szukaj przerwy. Albo Wago z
    wetkniętym "pędzlem" linki, nawet nie pocynowanej. Możliwości błędnej
    obsługi Wago są większe niż lutowania.
    Widziałem też zalaną instalację gdzie z gniazdek i wyłączników lała się
    strumieniem woda. Ciekawe jak złączki Wago reagują na zalanie puszki?
    Puszkę z polutowanymi przewodami możesz zatopić i parę godzin wytrzyma a
    jak woda wyleci będzie dalej działać. Za Wago nie dałbym złamanego
    grosza.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 43. Data: 2022-04-09 18:16:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/04/2022 17:56, Jacek Maciejewski wrote:
    > Nie ma a przynajmniej ja nie wiem.
    > Pozostaje analiza rozumowa

    Tutaj byłbym ostrożny.

    > ale nie
    > każdy do niej jest zdolny.

    Tym bardziej ostrożnie.

    > Niektórzy się zachłystują nowością

    Tak, wyobraź sobie, że przykręcano przewody i było dobrze, aż tu nagle
    jakies pustaki po II wojnie zaczynają je lutować. Nowości faktycznie nie
    nadają się do niczego.

> [...]
    > trzeba mieć materiał doświadczalny. Skoro ktoś nie lutował i nie
    > obserwował swoich poczynań przez parę dziesiątków lat to skąd ma się na

    No własnie. Skąd Wago może wiedzieć że ich złaczki są dobre? Przecież to
    obala byle Jacek z usenetu lutownicą 100W.

    > Co do Wago to przeciw przemawiają punktowe kontakty drutu z sprężyną.

    Ba. Wybraź sobie tych iditów z Wago, którzy na to nie wpadli i dopiero
    po tym poście w usenecie połowa inzynierów zeszła na zawał. Jak oni
    mogli to przeoczyć, no jak?

    > Tam się wydziela ciepło, tam w razie zawilgocenia będzie następowała
    > korozja.

    Wago używa się czasami z pastą chroniącą przed korozją. Tak, wiem,
    zaskoczony jesteś.

    > Widziałem już Wago z których ktoś wyszarpał przewody a potem
    > wetknął je z powrotem.

    Tam jest taki dzyndzek do otwierania.

    > Widziałem Wago w które ktoś wetknął przewód ale
    > że za krótko zdjął izolację to przewód nie sięgnął nawet pierwszego
    > ostrza.

    Ba, ja widziałem nawet ostatnio jakiegoś pustaka łaczącego 2.5mm2 z
    1.5mm2. Tak że nie ma się co dziwić, że jest pełno pustaków, nie kazdy
    powinien robić elektrykę.

    > Przy jakiejś okazji się rozłączyło i szukaj przerwy.

    Tu możesz mieć rację, lutowane złacza, bywa, że świecą na czerwono,
    nawet przez tynk, wiec mają od razu wbudowaną funkcję wyszukiwania
    awarii, nie to co głupie złaczki dla frajerów.

    > Albo Wago z
    > wetkniętym "pędzlem" linki, nawet nie pocynowanej. Możliwości błędnej
    > obsługi Wago są większe niż lutowania.

    Słusznie, dlatego istnieje coś takiego jak egazmin państwowy na którym
    weryfikuje się czy delikwent wie co robi. Nie, aby go nie zdawali
    kompletni debile, trafia się i tak, ale jakiś poziom kontroli jest.

    > Widziałem też zalaną instalację gdzie z gniazdek i wyłączników lała się
    > strumieniem woda.

    Z niedostatecznie wysuszonej złaczki Wago?

    > Ciekawe jak złączki Wago reagują na zalanie puszki?

    Mozliwe że podobnie jak lutownie. Wyrzuceniem wyłacznika
    róznocowoprądowego a w wielu wypadkach też namiarowo prądowego. O ile
    ktoś nie był debilem i nie podłaczyłc 1.5mm2 do obwodu 2.5mm2, wtedy
    róznie może być z tym nadmiarowoprądowym.

    > Puszkę z polutowanymi przewodami możesz zatopić i parę godzin wytrzyma

    Czy sugerujesz, że połaczenie lutowane jest wodoszczelne i nie
    przekazuje potencjału na wodę ;) ?

    > jak woda wyleci będzie dalej działać. Za Wago nie dałbym złamanego
    > grosza.

    Całe szczęscie, zalewanie puszek wodą jest tematem do ogarnięcia przez
    inne urządzenie w obwodzie.

  • 44. Data: 2022-04-09 18:40:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 9 Apr 2022 18:16:34 +0200, heby napisał(a):

    > Czy sugerujesz, że połaczenie lutowane jest wodoszczelne i nie
    > przekazuje potencjału na wodę ;) ?

    Dokładnie. Oczywiście, zrobione z głową. A jak, to sam pogłówkuj, może
    ci się nada ta kulka co masz ją na karku.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 45. Data: 2022-04-09 18:59:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/04/2022 18:40, Jacek Maciejewski wrote:
    > Dokładnie. Oczywiście, zrobione z głową.
    Mowa o tym robionym lutownicą 100W? Czy jeszcze jakieś dodatkowe
    mechnizmy zakładasz, na przykład wodoszczelna koszulka termokurczliwa
    1mm obok zacięcia żyły nożem, przy zdejmowaniu izolacji...

    Ogólnie niewiele wiem o instalacjach na łodziach podwodnych i okrętach,
    wiec trudno mi wypowiadać się o tym jak ważna jest szczelność połączeń w
    zagrożeniu zalaniem i czy w ogóle ważne. Ktoś mi jednak wspomniał, że od
    tego są puszki hermetyczne. Pewnie gadał od rzeczy.

  • 46. Data: 2022-04-09 19:01:16
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 09.04.2022 17:03, Jacek Maciejewski wrote:
    [...]
    > Na dziadostwie się nie znam, to twoja domena. I proszę, wytłumacz mi
    > dlaczego przewód 1mm^2 z puszki do pojedynczego LED-a na suficie miałby
    > grozić pożarem? A oszczędność jest. I na cenie przewodu i na robociźnie.
    Obwody oświetleniowe mają mieć położone przewody co najmniej 1,5 mm2 i
    kropka. :-) Aczkolwiek z tymi ledami, a konkretnie tasiemkami zasilanymi
    z zasilacza to mam zagwozdkę, tzn. jakim przekrojem połączyć wyjście
    zasilacza z tasiemką. Np. dla tasiemki 12 V o mocy ~60 W prąd wyniesie 5
    A. Spoko, napięcie bezpieczne, a 5 A to i zgrabna, giętka linka 0,75 mm2
    wytrzyma. Ale zaraz, tu 5 A, a gdyby źródło swiatła było zasilane z 230,
    to prąd wynosiłby tylko ćwierć ampera. :-) A trzeba by było do niego
    doprowadzić 1,5 mm2. :-)

  • 47. Data: 2022-04-09 19:25:26
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2022-04-09 o 18:16, heby pisze:

    > No własnie. Skąd Wago może wiedzieć że ich złaczki są dobre? Przecież to
    > obala byle Jacek z usenetu lutownicą 100W.

    Pewnie w Wago nie czytają usenetu.

    > Ba. Wybraź sobie tych iditów z Wago, którzy na to nie wpadli i dopiero
    > po tym poście w usenecie połowa inzynierów zeszła na zawał. Jak oni
    > mogli to przeoczyć, no jak?

    A to wszystko przez ponad 70 lat stosowania, także w przemyśle.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 48. Data: 2022-04-09 19:37:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 9 Apr 2022 19:25:26 +0200, PeJot napisał(a):

    > Pewnie w Wago nie czytają usenetu.

    Nie wiem co czytają, ja natomiast przytoczyłem wam kilka argumentów
    przemawiających za lutowaniem. Od was usłyszałem o doskonałości
    inżynierów takich czy innych, przekrojach, różnicówkach i innych
    nebełyciach ale żadnego argumentu za Wago. No, chyba że przyjmujemy że
    doskonałość inżynierów od Wago jest bezdyskusyjna a kto sądzi inaczej to
    kula w łeb. No to mamy jeden argument :) Finito, panowie. Wasze
    twierdzenie o lepszości Wago nad lutowaniem okazuje się gołosłowne.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 49. Data: 2022-04-09 20:07:58
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 09.04.2022 19:37, Jacek Maciejewski wrote:
    [...]
    > kula w łeb. No to mamy jeden argument :) Finito, panowie. Wasze
    > twierdzenie o lepszości Wago nad lutowaniem okazuje się gołosłowne.
    No przecież łączenie za pomocą Wago jest zdecydowanie szybsze od
    skręcania i lutowania czy nawet zwykłego skręcania. To zaleta. :-)
    Połączenie skręcano-lutowane jest z pewnością lepsze pod względem
    mechanicznym i zapewne elektrycznym, ale hej, kto będzie szarpał za
    zatynkowane przewody? :-) Wago wystarczy. W tym moim starym budynku
    połączenia w rozetkach są zrobione na zwykłych kostkach i działają bez
    zarzutu od prawie 50 lat.

  • 50. Data: 2022-04-09 20:19:44
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2022-04-09 o 20:07, JDX pisze:

    > Połączenie skręcano-lutowane jest z pewnością lepsze pod względem
    > mechanicznym i zapewne elektrycznym,

    No paczpan, tutaj zamiast *lutować* tylko wtykają 6 x maks. 16 mm^2 i
    działa:

    https://www.se.com/pl/pl/product/04031/rozdzielnice-
    prisma-blok-rozdzielczy-polybloc-160a-1p/

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza