    From: t-1 <t...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej
    Date: Wed, 13 Jun 2018 11:47:27 +0200

    W dniu 2018-06-13 o 09:16, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Naszło mnie takie pytanie. W jaki sposób rezystor w fajce zapłonowej
    > wpływa na zmniejszenie zakłóceń generowanych przez zapłon?
    >
    > Domyślam się, że żeby zmniejszyć zakłócenia (czyli dU/dt) musi powstać
    > obwód RC, ale gdzie jest pojemność? Czy to pojemność przerwy w świecy?
    >
    > Co w ogóle promieniuje te zakłócenia? Przewód zapłonowy robi za antenę?
    >
    > Czemu montuje się te rezystory w fajkach (i świecach), a nie w cewce? Czy
    > bliskość rezystora do świecy ma jakieś znaczenie?
    >
    > Czemu producenci stosują różne wartości w zależności od pojazdu (widziałem
> [...]

    Błąd w założeniach.
    Pomyśl, że wszystko odbywa się w odwrotną stronę.
    Źródłem zakłóceń, co już znany radziecki uczony Popow jeszcze przed
    rewolucją dowiódł, jest iskra elektryczna w świecy.
    Gdyby to wszystko odbywało się w zamkniętej przestrzeni cylindra nic by
    nie promieniowało na zewnątrz.
    Niestety jest tam włożony drut, który wyprowadza zakłócenia na zewnątrz.
    Stąd rezystor jak najbliżej źródła zakłóceń w fajce a nawet w niektórych
    modelach w samej świecy.
    Filtr RC jaki się tworzy z tego rezystora i pojemności kabla oraz cewki
    ogranicza zakłócenia. Większa wartość rezystancji polepsza tłumienie
    jednak niewątpliwie pogarsza energię iskry. Konkretną wartość dobiera
    się dla całego systemu zapłonowego.