    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Router-router
    Date: Thu, 14 May 2020 00:55:32 +0200

    W dniu 2020-05-14 o 00:22, pueblo pisze:
    > Witaj Adam, 13 maj 2020 w news:r9ho8u$6kd$1$Adam@news.chmurka.net

    > Nie znam się na tym, próbuje coś na szybko wydumać i to pierwsze co
    > wydumałem - nie będe przedstawiał całego "procesu myślowego" he he. Ale
    > po prostu uznałem, że jak główny router przekazuje internet kablem do
    > innego routera(niezależnie w jakim ten jest trybie)to nie może już siać
    > wifi. Chcę komuś pomóc na zasadzie wiódł ślepy kulawego he he.

    Router bierze internet z czegoś (gniazda LAN, modemu LTE, światłowodu,
    itd), zmienia sieć na wewnętrzną i rozdziela sygnał dalej. Rozdziela go
    na złącza kablowe i/lub/albo na WiFi, oraz ewentualnie inne media.
    Kabel i WiFi to tylko medium - inny rodzaj przesyłania tego samego. A
    więc jedno drugiego nie blokuje ani mu nie przeszkadza.
    Czyli krótko: równolegle wysyła i w kabel i w WiFi.

    Oczywiście można skonfigurować inaczej.

    > Chodzi mi o zapewnienie zasięgu w domu ponieważ główny router(z modemem
    > LTE) musi być teraz na strychu i jego wifi nie sięga na parter. Są kable
    > enthernetowe ze strychu do pomieszczeń na dole i jest dostępny w domu
    > drugi router TL-WR841N no i zobaczyłem na obrazku, że może działać jako
    > AP. Ale jak zwał, tak zwał. Po prostu chciałem wiedzieć, czy da się to
    > tak skonfigurować, a jeśli tak, to pod jakimi hasłami googlować. Kilka
    > rzeczy równolegle próbuję poznać i nie wyrabiam.

    A po co szukać nie wiadomo gdzie?

    https://static.tp-link.com/2020/202003/20200310/1910
    012767_TL-WR841N_V14_UG.pdf

    punkt 2.2.4 Access Point Mode

    > Jak to rozumiesz? Tak, że ten drugi router nie ma trybu AP i działa jako
    > router(czyli jakby tworzy inną sieć)?

    Mamy sieć Internet, a w zasadzie jakiś-tam adres IP jako weyjście do
    Internetu.
    Ten IP wpychamy do routera 1 i on rozdziela sieć nr1, przykładowo
    192.168.1.n

    Czyli wszystkie urządzenia podpięte do tego routera będą przyjmować
    adresy 192.168.1.n

    Teraz bierzemy drugi router, który na wejściu (na złączu LAN) będzie
    miał przykładowo 192.168.1.254
    Ale na wyjściu (czyli gniazda LAN i WiFi) musi być już inna sieć,
    przykładowo 192.168.2.n

    Na piętrze mamy router nr1, na parterze nr2.

    Czyli ścieżka:

    [internet]----[router_nr1]----[router_nr2]

    Komp na piętrze ma adres 192.168.1.10
    komp na parterze ma adres 192.168.2.34

    Są to inne sieci (ważny trzeci tzw. oktet), więc (znów pewne
    uproszczenie) sieć nr1 nie widzi sieci nr2. W drugą stronę powinny się
    widzieć, czyli komp z sieci nr2 powinien widzieć wszystkie urządzenia z
    sieci nr1.

    Ale tak nie rób, spróbuj drugi router ustawić jako AP.
    Wtedy masz jedną sieć wszędzie, wszystkie urządzenia widzą się wzajemnie.

    > Czyli jak ten drugi router ma ten tryb AP, to będzie siał wifi i ten
    > pierwszy główny też nadal będzie siał?

    Tak, oba będą siały.
    Najlepiej ustawić ten sam SSID (czyli nazwę sieci), ten sam tryb (np
    WPA) oraz identyczne hasło. Dzięki temu urządzenie WiFi (laptop,
    smartfon, itp) będzie się łączył do Twojej wewnętrznej jednolitej sieci,
    ale korzystając z tego routera WiFi (czy też AP), od którego w danym
    momencie ma lepszy sygnał.

    > Czyli mam zasadniczo szukać pod hasłami "router jako AP" i znajdę jakieś
    > rozwiązanie?

    Rozwiązanie masz j.w. - instrukcja pkt 2.2.4

    > W tym wypadku zaczną się schody konfiguracyjne.
    >
    > Dzięki. Gdybyś coś chciał dodać, to chętenie przeczytam.

    Jak utkniesz, pytaj.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam