  • 1. Data: 2011-07-07 13:41:37
    Temat: Silnik jednofazowy - rozpoznanie fazy głównej i pomocniczej
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Witam

    Mam mały silnik jednofazowy (właściwie to dwufazowy) polskiej
    produkcji, niestety typu nie znam bo napisy nastemplowano na nim tak
    niechlujnie że zrobiła się z nich jedna plama. Silnik mam tak na oko
    moc ok. 100W. Niestety nie wiem jak rozróżnić która z jego faz jest
    główną a która pomocniczą.

    Wychodzą z niego cztery przewody - żółty, zielony, czerwony,
    niebieski. Pomiary wykazują:

    żółty - zielony - 128 ohm (DC), 284,5mH (1kHz)
    niebieski - czerwony - 126 ohm (DC), 334,7mH (1kHz)

    Kondensator rozruchowy z jakim ma to pracować ma 16uF.

    Wychodzi że impedacje cewek przy 50Hz (będę używał R zamiast "ohm"):

    Z1=128R + j89R
    Z2=126R + j105R

    Jeżeli zastosujemy kondensator 16uF (200R przy 50Hz, przyjąłem
    rezystancję kondensatora równą zero) w szereg z pierwszą cewką to
    mamy:

    Z1=128R + j89R - j200R = 128R - j111R = 169e^-j41 R
    Z2=126R + j105R = 164e^j40 R

    Zatem przesunięcie fazowe między impedancjami (a zatem również
    prądami) w obu gałęziach wychodzi:
    40 -(-41) = 81 stopni

    Kondensator w szereg z drugą cewką:

    Z1=128R + j89R = 156e^j35 R
    Z2=126R + j105R - j200R = 126R -j95R = 158e^-j37 R

    Przesunięcie fazowe:
    35 - (-37) = 72 stopnie

    A więc cholera wie, w obu przypadkach wychodzi podobnie i tak może być
    dobrze i tak (zresztą przy obu połączeniach silnik się oczywiście
    kręci).

    A może inaczej - cewka 126R, 334,7mH ma większą indukcyjność (a więc
    więcej zwojów) a ma nieco mniejszą rezystację, z czego możnaby
    wnioskować ze jest nawinięta grubszym drutem, czyli to faza główna -
    dobrze kombinuję?

    Z tych dwóch powyższych przesłanek (prawdopodobna grubość drutu oraz
    większe przes. fazowe (bliższe 90 stopni)) wnioskowałbym że
    kondensator należy dać w szereg z cewką 284,5mH 128R.

    Macie jakieś pomysły jak to prawidłowo rozpoznać? Może jakieś "stare
    babcine" ;-) sposoby?

  • 2. Data: 2011-07-07 20:56:16
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 07 Jul 2011 15:41:37 +0200 __Maciek <i...@c...org>
    napisał:

    >niechlujnie że zrobiła się z nich jedna plama. Silnik mam tak na oko
    >moc ok. 100W. Niestety nie wiem jak rozróżnić która z jego faz jest
    >główną a która pomocniczą.

    Wszystko się wyjaśniło - do silnika potrzebny jest kondensator 1,5uF,
    a nie 16uF który otrzymałem wraz z silnikiem do podłączenia - możliwe
    że uzwojenia są po prostu nawinięte z odpowiednim przesunięciem.
    Zresztą właściwe nie wiem jakie jest odpowiednie przesunięcie między
    polami wytwarzanym przez uzwojenia w silniku indukcyjnym jednofazowym.
    Z niemal nieczytelnych plam (a właściwie ledwie widocznych śladów po
    stemplu wśród plamy tuszu) udało mi się odczytać właściwą wartość
    pojemności (była podana na silniku). Moc silnika wynosi nie 100W jak
    oceniałem ale jest dwucyfrowa, ale jaka to niestety nie udało mi się
    odczytać.