    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sklejanie się styków w przekaźniku kontaktronowym
    Date: Mon, 13 May 2019 10:56:03 +0200

    W dniu 2019-05-13 o 09:27, Atlantis pisze:
    > Mam w układzie przekaźnik kontaktronowy, sterujący niewielkim silnikiem
    > elektrycznym 230V. Silnik podczas pracy pobiera około 300 mA prądu
    > (przynajmniej tyle wskazuje prosty multimetr). Silnik włączany
    > kilkanaście-kilkadziesiąt razy dziennie na czas od kilkunastu sekund do
    > kilku minut. Równolegle do styków wpięty gasik z rezystora 62 omów i
    > kondensatora 15nF/2000V.
    >
    > Przekaźnik to konkretnie ten typ:
    > https://www.tme.eu/pl/details/li05-1a85/przekazniki-
    elektromagn-kontaktronowe/meder/

    > Pozostaje więc spory zapas parametrów...
    > Po około miesiącu takiej pracy zaczęły się problemy ze sklejaniem
    > styków. Po pewnym czasie układ nie był już w stanie wyłączyć silnika.
    > Chwilowo pomogło delikatne uderzenie w przekaźnik końcówką śrubokręta,
    > po tym zadziałał prawidłowo parę razy, po czym problemy znów wróciły.
    >
    > Ktoś ma jakiś pomysł co do możliwej przyczyny? Trafił mi się wadliwy
    > egzemplarz czy popełniłem jakiś błąd projektowy (np. źle dobrane
    > elementy w gasiku)?

    Tak przypuszczam, choć nie znam się na gasikach. Według mnie
    najistotniejszym parametrem będzie maksymalna energia zgromadzona w
    indukcyjności silnika (czyli w szczycie prądu zmiennego (300mA *SQRT(2)).
    W momencie wyłączenia ta energia przeniesie się do kondensatora. Można
    oszacować maksymalne napięcie jakie się pojawi wg I?L=U?C (faktycznie
    będzie niższe (ale chyba tylko nieco) bo straty w R) i ustalić czy
    mieści się w parametrach styków (chyba nie powinno przekroczyć 1kV).
    Dokładniej to zrobiłbym symulację Spice przerwania tego prądu gdy
    obciążeniem jest gasik. Oprócz Umax dostałbym też dU/dt.
    Wydaje mi się, że kiedyś czytałem, że napięcie do 10V nie powoduje
    powstania iskry nawet przy minimalnej odległości styków (czyli na
    początku odchodzenia styków od siebie). Jeśli prąd maksymalny jest około
    420mA to w momencie otwarcia styków powstanie na nich od razu 420mA*62om
    = 26V - już więcej, a dalej to kwestia jak szybko narasta napięcie i jak
    szybko oddalają się styki.

    Poszukałbym jakichś danych na temat jak szybko odchodzą od siebie styki
    w kontaktronach i jakie w związku z tym maksymalne dU/dt można dopuścić,
    aby nie powstawał łuk elektryczny (jak powstaje to styki nie pożyją
    długo). Może producent kontaktrona ma jakieś noty aplikacyjne, a jak nie
    on to może inni mają (coś na ten temat widziałem kiedyś na stronie
    Relpolu, ale to chyba było o zwykłych przekaźnikach).

    Po sprawdzeniu wszystkiego w Spice, obejrzałbym to też na oscyloskopie.
    W przebiegu napięcia na stykach powinno chyba być widać, czy na stykach
    powstaje iskra (napięcie nie będzie wyglądało jak w Spice).

    I zrobiłbym to wszystko przed zastosowaniem tego kontaktronu w
    konkretnym układzie!
    P.G.

    P.S.
    Przypuszczam, że cewkę kontaktrona zablokowałeś diodą. W tym przypadku
    to błąd. Domyśl się dlaczego.