    From: "Myjk" <m...@n...op.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Skrzyżowanie - pytanie
    Date: Fri, 25 Mar 2011 09:36:11 +0000 (UTC)

    2011-03-24 23:38:13 Tomasz Pyra

    > Ale nie ma w PoRD czegoś takiego jak "sensownie podzielić".

    Jest definicja pasa ruchu i to jest właśnie ten sensowny podział
    zdefiniowany w PoRD. Jeśli przed skrzyżownaiem są wyznaczone pasy
    znakami poziomymi (a i zazwyczaj pionowymi też), to na skrzyżowaniu są
    one kontynuowane -- nie zaczyna nagle panować wolna amerykanka. Z dwóch
    pasów nie robi się przede wszystkim jeden pas. Ergo, auto ze skrajnie
    prawego pasa nie może sobie bezkarnie zacząć skręcać w lewo, tylko
    dlatego że jest z prawej. To co tutaj promujecie wraz Krzysiem, jest po
    prostu chore.

    > Przepis normujący jaki pas trzeba zająć po skręcie
    > zniknął już dawno (a w sumie taki głupi nie był).

    Też piętnuję, bo jak widać niektórym trzeba wszystko
    dokładnie wykładać, bez cienia wątpliowści.

    > Zostały jedynie przepisy ogólne regulujące pierwszeństwo.

    Dokładnie. Przejeżdżając przez skrzyżowanie, ten z prawej nie ma
    pierwszeństwa przed autem jadącym z lewej. Każdy ma swój pas ruchu
    (najczęściej nie oznaczony poziomymi znakami) i należy je respektować.
    Kto chce zmienić pas ruchu, musi się zastosować do PoRD Art 22. gdzie
    stoi jak byk:

    "Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany
    ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który
    zamierza wjechać"

    Jeśli auto startujące z prawego pasa zamierza wjechać na pas ruchu
    zajmowany przez auto startujące z lewego pasa, ma mu ustąpić
    pierwszeństwa, koniec i kropka.

    > No a tak przy okazji to z jakiego paragrafu przydzieliłeś
    > środkowy akurat jemu, a nie lewemu?

    Gdzie ma się podziać auto z lewego pasa? Przed skrzyżowaniem miało swój
    pas, wjeżdża na skrzyżowanie i dalej porusza się po swoim pasie ruchu,
    wymuszonym przed skrzyżowaniem znakami poziomymi (i często pionowymi).
    Auto z prawego pasa jest z prawej, więc ma większe prawa i możliwość
    wybrania sobie jednego z dwóch pasów. Ten z lewego ma tylko swój jeden
    pas do zajęcia, skrajnie lewy, ale MA.

    > A co by było gdyby dwa pasy przechodziły w cztery itp. itd.

    Zasada byłaby identyczna jak wyżej. Ten z lewego ma dla siebie swój
    pas, skrajnie lewy. Ten z prawej ma trzy do wyboru itp., itd.

    > PoRD nie reguluje tego w żaden sposób.

    Reguluje co to jest pas ruchu i jak należy go bezpiecznie zmieniać.
    To wystarczy. Osoby które tego nie przyswoją, powodują kolizje na
    prostych nawet skrzyżowaniach.

    > Zresztą tu jest inna sprawa - domyślnie jadąc w lewo, trzeba zająć
    > skrajny lewy pas. Kwestia skręcania dwóch pasów w jakąś stronę
    > pojawia się dopiero tam gdzie skrzyżowanie ma wyznaczone strzałkami
    > inne pasy do skrętu. I w takiej sytuacji oznakowanie poziome
    > skrzyżowania powinno prowadzić skręcających na swoje pasy żeby nie
    > było nieporozumień.

    Jak dla mnie wszystko jest jasne tak jak jest.

    > No takie już przepisy, że na skrzyżowaniach ten z prawej bogiem :)

    Który konkretnie? Końcówka Art. 22. 4 ?

    [...]oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.[...]

    To chcesz tutaj stosować? Wiesz, że ten zapis stosuje się jedynie w
    przypadku, gdy są wyznaczone trzy pasy ruchu, lub szeroka jezdnia, pasy
    nieoznaczone, zwężenie do jednego pasa i obydwa auta chcą się zmieścić?
    Tutaj nie możesz tego zastosować, ponieważ auto jadące lewym pasem NIE
    ZMIENIA swojego pasa ruchu! Za skrzyżowaniem każdy możę spokojnie
    kontynuować jazdę. Jeśli ten z lewego zechce pojechać na środkowy pas
    za skrzyżowaniem, podczas gdy będzie chciał go zając ten z prawego --
    to owszem, tak, ma pierwszeństwo.

    Art. 22. konkretnie punkty 4 i 5 ?
    Nie, nie mówią o tym.

    --