    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Slave i2c blokuje magistralę....
    Date: Mon, 5 Nov 2018 11:18:54 +0100

    W dniu 2018-11-04 o 11:17, Marek pisze:

    > 2.2k. Zmniejszenie ich pomoże na twardy latchup?

    > Zdaje się że  jest już w strukturze ds2482, w końcu to 1w master.

    W strukturze jeśli jest zabezpieczenie to tylko ESD, chyba, że scalak
    jest odpowiednio duży - na każdą linię 1w trzeba by dodać objętości jak
    SMB (transil 600W).

    W latach 90-tych ubiegłego wieku myślałem, że jak zamiast 'normalnego'
    scalaka RS485 użyłem takiego z wbudowanym zabezpieczeniem ESD 16kV to
    jestem zabezpieczony. To się sprawdzało wtedy w ponad 100 instalacjach
    naszego systemu, ale w jednej się nie sprawdziło. Instalacja była na
    szczycie płaskowyżu. Raz, dwa razy do roku (zawsze po jakiejś burzy)
    system się zawieszał.
    Umówiłem się, aby nie resetowali tylko dali cynk. Rozebrałem urządzenie
    bez zdejmowania mu zasilania i mierząc mV spadki napięcia na GND
    odkryłem, że driver RS485 zwiera zasilanie.
    Potem doczytałem (w różnych papierach bo Googla jeszcze nie było) co to
    jest latchup i czym się różni ESD od surge i jak się od tego
    zabezpieczać. Po odpowiednich zmianach problemy już się nie powtórzyły.
    Trzeba tylko przy kolejnych projektach pamiętać, aby kiedyś nie
    zrezygnować ze szczepienia, bo skoro zachorowań nie ma to po co się
    zabezpieczać :)

    Kilka lat później miałem do czynienia z urządzeniem (jakiejś brytyjskiej
    firmy), które czasem "się przegrzewa i zawiesza".
    Obejrzałem schemat i stwierdziłem, że ono na pewno się nie "przegrzewa i
    zwiesza" tylko "zawiesza i grzeje".
    Miało czytnik pastylek Dallasa (1w) podłączony bezpośrednio do nogi
    procesora, a już wtedy wiedziałem, że człowiek może z palca walnąć ESD
    nawet 25kV. Spotkałem też informację, że kobieta to nawet 30kV, ale bez
    uzasadnienia skąd różnica (może kobiety w jakiejś statystycznej próbie
    częściej miały jakieś elektryzujące się ciuchy).
    P.G.