    From: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Smartfon z USA w Polsce
    Date: Fri, 10 May 2019 15:05:09 +0200

    On 10.05.2019 13:01, Pszemol wrote:
    > W tym, że "działać" to one mogą działać również w powolnych,
    > starych technologiach np. 3G lub nawet Edge (2G) jak braknie LTE.
    > Ale nie po to kupujesz iPhone aby działał powoli jak stara Nokia?
    >
    > Gdzieś może być problem z zasięgiem jeśli jakiś BTS
    > pracuje w paśmie 7 lub 28 LTE którego Twój telefon nie ma.
    > Zamiast szybkiego LTE będzie się łączył tylko po 3G lub Edge/2G...
    >
    > Chcę się dowiedzieć czy któryś z polskich operatorów
    > wykorzystuje te pasma czy może one są gdzieś np. na
    > Bliskim Wschodzie lub Afryce - nie wiem tego więc pytam.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_i
    n_Europe
    Tabela jest aktualna. Przynajmniej dla Polski.
    Na rozwój LTE w "nowych" pasmach nie warto liczyć, bo:
    1. To wymaga koordynacji z państwami ościennymi, a o "burzliwym"
    przebiegu uzgadniania pasma 700MHz z Rosją można poczytać w portalach
    branżowych i nie tylko,
    2. W dobie nadchodzącego 5G raczej nikt nie będzie ryzykował z
    uruchamianiem "nowych", wcześniej nieobsługiwanych przez urządzenia
    pasm. Co najwyżej dochodzić będzie do tzw. refarmingu, czyli zmiany
    technologii z 2G lub 3G na 4G w aktualnie używanym paśmie (900 - z 2G i
    3G, 1800 - z 2G i 3G, 2100 - z 3G), bo obsługa LTE na tych pasmach z tak
    czy siak jest w większości urządzeń obsługujących LTE.

    Gorzej z VoLTE (rozmowami telefonicznymi z wykorzystaniem sieci opartej
    o technologię LTE).
    http://wificalling-volte.pl/
    Plus do dziś VoLTE w ogóle nie uruchomił, pozostała trójka - tak, ale...
    Brak standaryzacji VoLTE do stopnia znanego z 2G i 3G (jeśli telefon
    obsługuje 2G/3G, to obsługuje też rozmowy w 2G/3G) spowodował taki
    burdel, że mając telefon z 4G (LTE) nie musi on obsługiwać VoLTE, a
    nawet jeśli obsługuje, to musi mieć "zaszytą" w oprogramowaniu możliwość
    obsługi VoLTE danej sieci komórkowej.
    Czyli chcąc korzystać z rozmów telefonicznych z użyciem sieci LTE (bez
    tzw. fallbacku do 2G lub 3G) trzeba brać pod uwagę:
    1. Obsługę LTE w telefonie,
    2. Obsługę VoLTE przez telefon (jeśli nie będzie miał, to na czas
    rozmowy połączenie z siecią zostanie przełączone do standardu 2G lub 3G
    - tzw. fallback),
    3. Obsługę VoLTE w danej sieci komórkowej (i wiedzieć, czy VoLTE działa
    tylko z oprogramowaniem z dodatkami operatora - tzw. brandowanym, czy
    też w tych z "wolnego rynku").
    Z tym, że powyższy akapit, o ile się nie mylę, dotyczy sprzętu z
    systemem Android.
    Apple, jako, że ma większą kontrolę nad systemem i urządzeniami robi to
    jakoś "po swojemu".
    Nie wiem jak jest w przypadku Windows Phone/Windows Mobile.