    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Smartfon z USA w Polsce
    Date: Sun, 12 May 2019 08:49:18 -0500

    "mrvtktjv" <m...@m...ct8.pl> wrote in message
    news:qb3su5$cs7$1@dont-email.me...

    > https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_i
    n_Europe
    > Tabela jest aktualna. Przynajmniej dla Polski.

    Dzięki! Tabelka nieco skopana i ciężko się ogląda, bo nagłówki
    się dostosowują do rozmiaru okna przeglądarki a reszta tabelki nie :-)
    Ale wygląda z tego, że tylko B1, B3, B7, B8 i B20 są używane w Polsce,
    za wyjątkiem Cyfrowy Polsat (Plus/Aero2) używającego pasma 38.
    No i pasmo/kanał 7 nie jest obsługiwany przez Amerykański A1662.
    Trzeba będzie kupić jednak A1723 i tego A1662 co mam się pozbyć :-)

    No i dziwne że żaden z tych dwu wersji iPhone nie obsługuje pasm
    31 i 32... jak widać z poniższej tabelki - używanych w Europie:
    https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands

> [...]
    > 1. To wymaga koordynacji z państwami ościennymi, a o "burzliwym" przebiegu
    > uzgadniania pasma 700MHz z Rosją można poczytać w portalach branżowych i
    > nie tylko,
    > 2. W dobie nadchodzącego 5G raczej nikt nie będzie ryzykował z
    > uruchamianiem "nowych", wcześniej nieobsługiwanych przez urządzenia pasm.
    > Co najwyżej dochodzić będzie do tzw. refarmingu, czyli zmiany technologii
    > z 2G lub 3G na 4G w aktualnie używanym paśmie (900 - z 2G i 3G, 1800 - z
    > 2G i 3G, 2100 - z 3G), bo obsługa LTE na tych pasmach z tak czy siak jest
    > w większości urządzeń obsługujących LTE.

    Czyli stare Nokie przestaną działać w 2G? :-)

> [...]
    > http://wificalling-volte.pl/
    > Plus do dziś VoLTE w ogóle nie uruchomił, pozostała trójka - tak, ale...
    > Brak standaryzacji VoLTE do stopnia znanego z 2G i 3G (jeśli telefon
    > obsługuje 2G/3G, to obsługuje też rozmowy w 2G/3G) spowodował taki burdel,
    > że mając telefon z 4G (LTE) nie musi on obsługiwać VoLTE, a nawet jeśli
    > obsługuje, to musi mieć "zaszytą" w oprogramowaniu możliwość obsługi VoLTE
    > danej sieci komórkowej.
    > Czyli chcąc korzystać z rozmów telefonicznych z użyciem sieci LTE (bez
    > tzw. fallbacku do 2G lub 3G) trzeba brać pod uwagę:

    Na na iPhone SE (A1662, ten amerykański) obserwuję przejście z LTE
    do jakigoś magicznego 4G, nie do 3G... Nie wiem czym się u Apple różni
    4G od LTE ale ikonka się czasem zmienia podczas połączenia rozmowy.

    > 1. Obsługę LTE w telefonie,
    > 2. Obsługę VoLTE przez telefon (jeśli nie będzie miał, to na czas rozmowy
    > połączenie z siecią zostanie przełączone do standardu 2G lub 3G - tzw.
    > fallback),
    > 3. Obsługę VoLTE w danej sieci komórkowej (i wiedzieć, czy VoLTE działa
    > tylko z oprogramowaniem z dodatkami operatora - tzw. brandowanym, czy też
    > w tych z "wolnego rynku").
    > Z tym, że powyższy akapit, o ile się nie mylę, dotyczy sprzętu z systemem
    > Android.
    > Apple, jako, że ma większą kontrolę nad systemem i urządzeniami robi to
> [...]

    No właśnie - poza tym Apple od dawna wykorzystuje VoIP do swojego
    iMessage i video calls nazwanych FaceTime. Może bezboleśnie przesiąść
    się z internetu na LTE i klient nawet nie zauważy - no, może zauważy
    mniejsze zużycie baterii, bo wszystkie aplikacje używające internetu
    zamiast warstwy podstawowej modemu komórkowego żrą baterię mocniej.

    > Nie wiem jak jest w przypadku Windows Phone/Windows Mobile.

    Nie wiesz? :-) Naprawdę nie wiesz? No to się dowiedz:
    https://www.redmondpie.com/switch-to-ios-or-android-
    says-microsoft-as-it-pulls-the-plug-on-windows-10-mo
    bile/