    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stary komputer nowy samolot - to tylko pozornie OT
    Date: Thu, 30 Apr 2020 00:28:31 +0000 (UTC)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Przeczyta?em ciekawy blog, autor widac wi o czym pisze wi?c przyjmuj? ?e
    > to nie fake_new. Wi?c do rzeczy
    >
    > Jest sobie w usa du?a firma samolotowa kt?rej g??wny konkurent w europie
    > w pewnym momencie zrobi? lepszy samolot, wi?c jest wielka panika i praca
    > na szybko, samolot nowy si? d?ugo robi i testuje wi?c bierzemy to co ju?
    > jest i poprawiamy, co si? mo?e nie uda??
    > okazuje si? ?e prawie wszystko.
    > Silniki za s?abe, no to dajemy mocniejsze,
    > nie mieszcz? si? w gondolach no to przesu?my je,
    > samolot straci? stateczno??, no to sztucznie j? naprawmy, dajmy komputer,
> [...]
    ja-naprawic-konstrukcyjne-bledy-boeinga-737-max-nie-
    wiem-jak-wy-ale-ja-do-takiego-samoloty-nie-wsiade/

    O B737MAX sporo napisano. Ten tytul wyraznie wskazuje ze autor
    malo wie o dostepnych informacjach (albo celowo chce propagowac
    swoje pomysly). Krotko:

    1) podstawowy problem to kierownictwo. System ktory spowodawal katastrofy
    zakwalifikowano jako "niekrytyczny", ot mala pomoc dla pilota, jak
    sie go wylaczy to samolot bez problemu dalej bedzie lecial
    2) bez korekty komputera B737MAX latal OK, ale inaczej niz B737. To
    wymagaloby przeszkolenia pilotow. Z korekta komputerowa B737MAX
    niby byl zgodny z B737...
    3) jedna (a moze nawat obie) katastrofy zaczely sie od awarii czujnika.
    Kazdy komputer mial swoj czujnik i nie mial dostepu do drugiego.
    Jak czujnik nawalil to komputer probowal korygowac "bledny" kat
    natarcia i rabnal w ziemie. Zaloga miala kilkadziesiat sekund
    by wylaczyc "korekte". Bylo doniesienie o przynajmniej jednym
    niedoszlym wypadku gdzie zaloga zdazyla... Wiekszosc zalog nie
    wiedziala jak sie wylacza "korekte".
    4) byla mowa o sporej ilosci decyzji kierownictwa gdzie probowano
    obnizac koszty i ktore sie przyczynialy do nizszej jakosci.

    Gdyby nie 1) to system wymagalby pelnej procedury dopuszczenia, z
    rozsadna szansa na wylapanie problemow. Wymagalby tez nadmiarowych
    czujnikow.

    Mozna powiedzic ze technicznie glownym problemem bylo oprogramowanie,
    np. korekta miala byc rzedu 2 stopni a oprogamowanie bez zastanowienia
    walilo 70.

    Ograniczona wydajnosc starych komputerow to tylko jeden czynnik,
    ja bym powiedzial ze najmniej istotny.

    --
    Waldek Hebisch