  • 11. Data: 2010-03-29 18:54:38
    Temat: Re: Starzenie się benzyny - mieszanki
    Od: KJ Siła Słów <K...@n...com>

    Leszek Kowalski pisze:
    > Witam !!
    >
    > Mam w plastikowym pojemniku trochę gotowej mieszanki benzyny z olejem do
    > dwusówów (konkretnie do piły spalinowej). Zastanawia mnie, czy taka
    > mieszakna się starzeje i może mieć niekorzystny wpływ na silnik? Niby koszt
    > zrobienia nowej mieszanki jest znikomy, ale szkoda wylewać (nawet ciężko się
    > pozbyc takiej benzyny). Mieszanka jest zrobiona około rok temu.

    Producenci niektorych silnikow 2-suwowych zalecaja trzymanie mieszanki
    nie dluzej niz tydzien.
    Wg nich nawet dobry olej do dwusowow zmieszany z benzyna potrafi sie az
    tak szybko zdegradowac.

    Najlepiej to dolac do jakiegos prostego silnika czterosuwowego, wtedy z
    2 litrow mieszanki 1:50 zrobi sie 1:500 i po sprawie.

    KJ

  • 12. Data: 2010-03-29 19:29:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Mar 2010 18:54:38 +0200, KJ Siła Słów wrote:
    >Producenci niektorych silnikow 2-suwowych zalecaja trzymanie mieszanki
    >nie dluzej niz tydzien.
    >Wg nich nawet dobry olej do dwusowow zmieszany z benzyna potrafi sie az
    >tak szybko zdegradowac.

    Wydaje mi sie ze stare samochody i motocykle mogly rzadziej tankowac
    :-)

    >Najlepiej to dolac do jakiegos prostego silnika czterosuwowego, wtedy z
    >2 litrow mieszanki 1:50 zrobi sie 1:500 i po sprawie.

    Ale nie wiadomo czy te 1:500 nie zaszkodzi katalizatorowi .. choc to
    chyba inne oleje.

    A moze przed uzyciem dolac po prostu swiezego oleju ?

    J.

  • 13. Data: 2010-03-29 19:56:17
    Od: KJ Siła Słów <K...@n...com>

    J.F. pisze:

    > Wydaje mi sie ze stare samochody i motocykle mogly rzadziej tankowac
    > :-)

    zapewne, ale tez nie krecily sie nascie tysiecy obr/min.

    > Ale nie wiadomo czy te 1:500 nie zaszkodzi katalizatorowi ..

    tez nie wiem, ale mozna zalac na 2 raty i wyjdzie 1 na 1000, to juz
    chyba da rade spalic bez szkody dla katalizatora :-)

    > A moze przed uzyciem dolac po prostu swiezego oleju ?

    Z punktu widzenia smarowania OK, ale co robia te produktami rozkladu
    oleju w benzynie w trakcie spalania ?
    Nie znam sie, ale IMO jest szansa ze conajmniej beda zarzucac swiece.

    Tak czy inaczej 2 litry starej mieszanki dla pily lancuchowej to pewnie
    godzina pracy przy potencjalnie niepewnym smarowaniu - wystarczy zeby
    zatrzec lub mocno zuzyc tlok/cylinder.

    Byc moze jest tez tak ze raz na rok taki manewr nie ma wplywu, a
    producenci przestrzegaja przed permamentnym uzywaniem dlugo stojacej
    mieszanki.
    Bo w paktyce latwiej jest zatankowac kanister na stacji, dolac olej i
    niech czeka niz odmierzac male porcje benzyny przy tankowaniu i
    odmierzac olej wprost do baku.

    KJ

  • 14. Data: 2010-03-29 21:23:39
    Od: "Piotr Woszczyński" <p...@o...pl>

    > Wlac, aczkolwien nawet wikipedia pisze o starzeniu benzyny i ja to
    > czesciowo potwierdzam.

    hm.. tylko co się niby w tej benzynie starzeje??
    Benzyna to węglowodory nasycone (z reguły), trochę prostych, trochę
    rozgałęzionych, od heksanu począwszy na jakiś wyższych skończywszy. Olej..
    to też węglowodory nasycone tyle że wyższe.. I co się z nimi może stać od
    samego stania??

  • 15. Data: 2010-03-30 01:05:27
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    J.F. pisze:

    > Ale nie wiadomo czy te 1:500 nie zaszkodzi katalizatorowi .. choc to
    > chyba inne oleje.

    1:500 to by oznaczało 2l oleju na 10000km.
    Bardzo wiele czterosuwów chodzi na bardziej zaolejonym paliwie niż 1:500 ;)

  • 16. Data: 2010-03-30 02:03:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Mar 2010 21:23:39 +0200, Piotr Woszczyński wrote:

    >hm.. tylko co się niby w tej benzynie starzeje??
    >Benzyna to węglowodory nasycone (z reguły), trochę prostych, trochę
    >rozgałęzionych, od heksanu począwszy na jakiś wyższych skończywszy.

    A jednak pisza cos takiego:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline#Stability
    "Good quality gasoline should be stable almost indefinitely if stored
    properly. Such storage should be in an airtight container, to prevent
    oxidation or water vapors mixing, and at a stable cool temperature, to
    reduce the chance of the container leaking. When gasoline is not
    stored correctly and is left for a period of time, gums and varnishes
    may build up and precipitate in the gasoline, causing "stale fuel".
    This may cause gums to build up in the fuel tank, lines, and
    carburetor or fuel injection components making it harder to start the
    engine."

    I mnie sie filtr paliwowy zapchal takim smarem, aczkolwiek to bardzo
    zla benzyna byla .. wlasciwie to nawet nie jestem pewny czy benzyna.
    Zatankowana na stacji, a jak uslyszalem silnik tydzien pozniej to
    czegos takiego nie slyszalem nigdy wczesniej - takie cykanie jakby
    ktos szpilki rzucal garsciami.

    J.

  • 17. Data: 2010-03-30 09:18:54
    Od: krzysiek82 <s...@u...pl>

    LEPEK pisze:
    > Jeżeli skuter dłużej stał, a nie jest nowy,

    ma teraz prawie rok, nie jest chiński.

    lub jest produkcji chińskiej

    nie jest chiński, to PGO jak ktoś jest w temacie to wie, że to bardzo
    dobry producent.

    no właśnie nie dymił nadmiernie.

    --
    krzysiek82

  • 18. Data: 2010-03-30 10:56:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 30 Mar 2010 01:05:27 +0200, Tomasz Pyra wrote:
    >1:500 to by oznaczało 2l oleju na 10000km.
    >Bardzo wiele czterosuwów chodzi na bardziej zaolejonym paliwie niż 1:500 ;)

    Tylko te ktore tyle biora, to nie wiadomo jaki maja stan katalizatora
    :-)

    J.

  • 19. Data: 2010-03-30 19:02:04
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    J.F. pisze:

    > Tylko te ktore tyle biora, to nie wiadomo jaki maja stan katalizatora
    > :-)

    Wiele samochodów ma kontrolę stanu katalizatora na dwóch lambdach i
    jakoś nie słychać żeby te katalizatory wołały o wymianę.

    A zużycie oleju na poziomie 1l/1000km to w Oplu bodaj norma przewidziana
    przez producenta, czyli to więcej oleju niż w niejednym dwusuwie.

  • 20. Data: 2010-03-30 22:31:03
    Od: "Piotr Woszczyński" <p...@o...pl>

> [...]
    > Zatankowana na stacji, a jak uslyszalem silnik tydzien pozniej to
    > czegos takiego nie slyszalem nigdy wczesniej - takie cykanie jakby

    Sądzę że to raczej był produkt benzynopodobny z "dodatkami" (albo celowo
    chrzczona jakimś syfem, albo zbiorniki zabrudzone jakimś szlamem)..
    Jako chemik nie raz puszczałem z definicji czyste chemicznie, ale wiekowe
    węglowodory typu heksan czy heptan na chromatografie gazowym i nie
    dostrzegałem anomalii, przynajmniej na jakimś znaczącym poziomie. Czysty
    heksan, czy heptan pozostawał czystym heksanem czy heptanem. Benzyna to
    oczywiście mieszanina ale w większości złożona z podobnych węglowodorów..
    Wątkotwórca wspominał coś o roku - tym bardziej nie sądzę by coś się mogło z
    tą mieszanką stać, no chyba że ją zdążył czymś zabrudzić