  • 31. Data: 2020-09-24 12:24:02
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem terenu
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Czyli od xx lat nic się nie zmieniło w temacie.
    nie wiem skąd to "czyli". W kilku postach wyżej masz rozwiązanie swoich
    kłopotów. filtrowanie zasilania, i fotodiody lub baterie słoneczne
    zamiast fotorezystowów.

    > OK, przyjmuję opcję sterownika astronomicznego.

    ale chcesz czy są jakieś argumenty? Bo brak fotoelementu, nie spowoduje
    odporności na wspomniane wcześniej problemy z "udarem na zasilaniu".
    Pytanie czy będziesz to robił, wytwarzał sam? Bo jeśli tak, to
    sterownika astronomiczny tanio chyba dałoby się zrobić na arduino.
    sterownik zmierzchowy, na bazie zmierzchowych lampek ogrodowych. tyle że
    zamiast diodki będa załączały przekaźnik, a doładowywanie ich
    akumulatorka można zrobić z 230 przez kondensator diodę i rezystor. i to
    paradoksalnie (biorąc pod uwagę cene!) będzie najstabilniejsze zasilanie.

    ToMasz

  • 32. Data: 2020-09-24 14:46:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    PeJot napisał:

    >W okolicach okołorównikowych ma małe znaczenie. Tam słońce daje
    >pionowo
    >nura pod horyzont i błyskawicznie z jasnego dnia robi się czarna noc.
    >U nas w lecie ten proces jest bardzo długi, zachodzące słońce wolno
    >pogrąża się pod horyzontem, za to szybko podąża ku północy, by po
    >niedługim czasie wynurzyć się trochę dalej po wschodniej stronie. Nad
    >Bałtykiem w okolicach św. Jana przez całą noc widać nad wodą jakąś
    >poświatę słoneczną.

    Swego czasu w okolicach Wilhelmshaven (niedaleko Hamburg, Brema) bylem
    mocno zdziwiony, bo po polnocy dalo sie na plazy cos zobaczyc.
    Niebo jakies swiecace.
    Szerokosc geograficzna z grubsza Szczecina, dlugosc ok 8E ... czyli
    sloneczko spoznione ok pol godziny - to nie tlumaczy.

    Az sie zastanawialem, czy to nie jest jakies odbicie slonca od wody w
    Atlantyku, ale jakby Anglia przeszkadza

    https://www.google.com/maps/@53.5033314,8.2846212,8z

    A moze nie przeszkadza ?

    >Zmierzch i świty są trojakiego rodzaju. Cywilny jest wtedy, gdy
    >słońce
    >chowa się 5° pod horyzontem. Żeglarski, to 10° (na morzu jest zwykle
    >jaśniej niż na lądzie). Astronomiczny wymaga schowania się słońca
    >przynajmniej 15° -- dopiero wtedy światło rozproszone w atmosferze
    >nie
    >oświetla tego, co mamy nad głową i nie mąci światła gwiazd. W Polsce
    >w lecie zmierzch astronomiczny nigdy nie nastaje, w okolicach
    >Warszawy
    >gdzieś od 19 maja do 24 lipca są astronomiczne białe noce.

    Ja tam nie wiem, ale w okolicach Warszawy to jest chyba miejska łuna

    J.

  • 33. Data: 2020-09-24 16:00:40
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-23 o 22:10, Marek pisze:

    > Nie rozumiem, jak to padają? Co się z nimi dzieje?

    Pisałem już w wątku - ulegają zabrudzeniu, a okolica przemysłowa.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 34. Data: 2020-09-24 16:09:06
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-23 o 21:54, Uzytkownik pisze:

    > Ale te tańsze też mają wady. Zegary nie są zbyt dokładne i potrafią się
    > "rozjechać" nawet pół godziny w ciągu roku.

    No cóż, pół godziny na rok to *nie* kantują najprostsze sterowniki
    on/off z podlinkowanej wcześniej firmy.

    > Co prawda niektóre z nich
    > posiadają możliwość wprowadzania korekty.

    A mają, i to przez NFC. Natomiast do znudzenia powtarzam, że widziałem
    trochę za dużo wybuchniętych urządzeń z tej podlinkowanej firmy i to
    mnie trochę wstrzymuje. Do tego obawa o przepięcia w przemysłowej sieci,
    może jakoś tanio dało by się to załagodzić. No i na koniec, nawet przy
    sterownikach astronomicznych *nie widzę szans* aby był to projekt Z&Z,
    czyli Zamontuj i Zapomnij - co jakiś czas trzeba będzie sprawdzić czy
    sterowniki żyją, albo czy nie zostały rozkradzione.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 35. Data: 2020-09-24 16:14:06
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    >
    > W praktyce oświetleniowej znaczenie ma świt i zmierzch cywilny. Na
    > północy Polski w lecie następuje on godzinę po zachodzie (a świt

    OK, dzięki za wiedzę w pigułce, ale jak konkretnie ustawić czasy on/off
    dla oświetlenia ? Na razie przyjęto taki algorytm on/off:
    - czas letni
    on: zachód astronomiczny + 15 min
    off: wschód astronomiczny - 15 min
    - czas zimowy:
    on: zachód astronomiczny
    off: wschód astronomiczny

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 36. Data: 2020-09-24 16:51:24
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 22-09-2020 o 18:33, PeJot pisze:
> [...]
    > kilkunastu km^2. Obecnie to zadanie realizuje kilka sterowników
    > czasowych ON/OFF z regularnie zmienianymi nastawami wg wschodów i
    > zachodów Słońca. Nie jest to rozwiązanie hi-tech, ale działa. Sterowniki
    > zmierzchowe nie sprawdziły się - szybko padają fotoelementy zewnętrzne.
    > Pierwszy pomysł to zamiana sterowników na astronomiczne, ale w grę
    > wchodzi kilka sztuk, stąd myśl czy nie dało by się tego jakoś
    > *bezprzewodowo* pospinać. A drugi pomysł, to czy nie dało by się
    > wykorzystać faktu że miasto jakoś steruje oświetleniem ulic ?

    Jeśli sterowniki zmierzchowe się zużywają, to może najtańsza zewnętrzna
    kamera CCTV z wyprowadzonym sygnałem Day/Night, który steruje
    przekaźnikiem/stycznikiem. Powinno wytrzymać spokojnie kilka lat.

    yabba

  • 37. Data: 2020-09-24 19:10:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

    > OK, dzięki za wiedzę w pigułce, ale jak konkretnie ustawić czasy
    > on/off dla oświetlenia ? Na razie przyjęto taki algorytm on/off:
> [...]

    Nie ma co kombinować z jakimiś szacunkowymi poprawkami -- dokładny
    czas wystąpienia świtu i zmierzchu liczy się ze wzoru równie dobrze
    jak czas wschodu i zachodu słońca. Literaturę przedmiotu oraz kod
    w pythonie czy czymś takim da się wyguglać. Można też skorzystać
    z kalkulatora on-line, pierwszy jaki mi się nawinął:

    https://jekophoto.eu/tools/twilight-calculator-blue-
    hour-golden-hour/

    Nie generuje tabeli dla całego roku, tylko dla jednego miesiąca,
    więc trzeba 12 razy kliknąć i skopiować dane, ale da się przeżyć.

    Żeby sobie popatrzeć jak te wschody, świty i zmierzchy wyglądają
    w różnych miejscach na ziemi, można zajrzeć na http://suncalc.net

    Jarek

    --
    Jeden przypada na dzień
    Świt jeden i jeden zmrok

  • 38. Data: 2020-09-24 19:10:58
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-09-24 16:00, PeJot wrote:

    > Pisałem już w wątku - ulegają zabrudzeniu, a okolica przemysłowa.

    I dokładnie dlatego zmieniliśmy na astronomiczne.
    Właściciela wielce ucieszyła możliwość
    zaprogramowania przerwy w oświetleniu nocnym
    (taniej bedzie).

  • 39. Data: 2020-09-24 19:13:55
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-09-24 16:09, PeJot wrote:
    >, że widziałem
    > trochę za dużo wybuchniętych urządzeń z tej podlinkowanej firmy i to
    > mnie trochę wstrzymuje.

    Ja to dałem jako przykład istnienia (gotowego) urządzenia,
    nie miałem zamiaru wskazywać konkretnej firmy.

    Włodek

  • 40. Data: 2020-09-25 11:39:19
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > w pythonie czy czymś takim da się wyguglać. Można też skorzystać
    > z kalkulatora on-line, pierwszy jaki mi się nawinął:

    Naprawdę wyłącznik zmierzchowy to jest rocket science? Chyba tak, bo
    miasto Warszawa kiedyś z tego zrezygnowało na rzecz zegarowych, do tego
    włączanych grubo za późno. A jeszcze na domiar złego cały jeden sektor
    koło mnie przez 10 lat zapalał się prawie pół godziny później niż inne.

    MJ