  • 71. Data: 2014-03-19 09:50:35
    Temat: Re: Sterowanie załącz/wyłącz dużą pompą: czy przekaźnik czy triaki?
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    >Bez kozery powiem pincet.
    Smoleń niestety ma się Ÿle :-(

    >Przekaźnik odpowiadający temu sharpowi kosztuje z 6 zł.
    >Za dwadzieścia to już bardzo przyzwoity. Przekaźnik z prądem minimalnym
    >100uA kosztuje około 35 zł.
    Widać, że przekaŸniki dużo gorzej, jak już ceny lecš na łeb.
    Tak to już jest, jak coœ wychodzi z rynku.
    Pamiętam jak kupowałem w Berlinie w 1988 chyba kasety VHS.
    Kosztowały 1 DM, czyli jakieœ 2 zł.
    Dzisiaj nie wiem, ale chyba można to jeszcze kupić w cenie przekaŸnika.
    S.

  • 72. Data: 2014-03-19 19:31:44
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Kosztowały 1 DM, czyli jakieœ 2 zł.
    > Dzisiaj nie wiem, ale chyba można to jeszcze kupić w cenie przekaŸnika.

    Zabawny jesteś. Jak drogie to jest to argumentem za odejściem od nich bo
    stare i drogie. Jak tanie to argument za odejściem bo tanie dlatego, że
    stare i odchodzące w przeszłość. Czujesz jakąś silną wewnętrzną potrzebę
    uzasadniania dlaczego przekaźniki elektromechaniczne są złe

    A z argumentacją to coś ci nie wyszło. Coś co zalega magazyny i nie ma
    na to w ogóle popytu jest faktycznie tanie. Coś co nie jest produkowane
    a bywa używane jest z kolei nadmiernie drogie - jak stare modele pamięci
    czy procki. A przekaźniki póki co mają się dobrze i funkcjonują
    normalnie na rynku.

    Mario

  • 73. Data: 2014-03-19 21:16:20
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    "A przekaźniki póki co mają się dobrze i funkcjonują
    normalnie na rynku.
    Mario"
    Z tym się zgodzę.
    Z akcentem na "póki co" i "normalnie na rynku"
    W przemyœle to już coraz mniej, a w przyszłoœci nawet i z tego rynku będš
    znikać.
    Widać to chociażby tutaj, po coraz częœciej zadawanych pytaniach o triaki,
    mosfety na napięcie pozwalajšce załšczyć urzšdzenia na 230V,
    falownikach, IGBT itp.
    Problem jest też w szkole, w gazetach branżowych, stronach www itp.
    Większoœć układów podawanych jako przykłady, zawiera tranzystor bipolarny.
    Rysowane sš charakterystyki, obliczane punkty pracy, ale w 90% dla
    tranzystorów bipolarnych.
    Mówi się o MOSFETACH i zaletach, ale zadań jest dużo mniej.
    W pracach końcowych w Technikum i Politechnice używane sš w większoœci
    bipolarne i przekaŸniki.
    Tutaj niektórzy dajš się niemal zabić, za to że przekaŸnik będzie jeszcze
    długo królował
    i podajš jakieœ niszowe zastosowania, z trudem uzasadniajšce zastosowanie
    wyłacznie tychże.

    Może łatwiej będzie porównać do branży samochodowej.
    Dziœ już masowo zaczynajš się promocje samochodów elektrycznych.
    Ja osobiœcie nie widzę sensu stosowania wyłšcznie silników spalinowych w
    samochodach.
    Myœlę, że docelowo będš stosowane w większoœci silniki elektryczne lub inne,
    ale nie spalinowe.

    I teraz:
    W Polsce jest 37 mln mieszkańców i cišgle liczba ta spada,
    gdyż ludzie uwierzyli, że dzietnoœć 1,3 jest O.K., a emeryturę zapewni ZUS
    lepiej niż własne dzieci.
    ZUS się właœnie zwija, emeryturę Polacy majš obiecanš œrednio na 4 lata
    życia w wysokoœci podwójnej składki,
    jakš płacili miesięcznie przez 40 lat.
    Dodatkowo majš po jednym dziecku i... zostali na lodzie.
    To oznacza, że liczba samochodów musi spadać, czyli rynek się kurczy.
    W ten segment wchodzš od kilku lat zauważalnie samochody elektryczne.
    Jak myœlisz?
    Sprzedaż samochodów z silnikami wyłšcznie spalinowymi wzroœnie czy będzie
    się kurczyć z roku na rok?
    Czy rynek przemysłowy rozwija się burzliwie, czy raczej maleje?
    Czy konkurencja dla przekaŸników w postaci MOSFETÓW, IGBT, Triaców,
    falowników itd. wypiera je zrynku,
    czy przeciwnie - powoduje zwiększonš ich sprzedaż?

    Może i jestem œmieszny, ale cóż ... jak powiedział Bill:
    "It's the economy, stupid!"
    S.

    S.

  • 74. Data: 2014-03-19 23:47:23
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Mario"
    > Z tym się zgodzę.
    > Z akcentem na "póki co" i "normalnie na rynku"

    Na rynku to nie oznacza Rynek w Wąchocku tylko co się kupuje (także do
    zastosowań przemysłowych)

    a w przyszłoœci nawet i z tego rynku będš
    > znikać.

    W większości przypadków będą znikać. Ale pogłoski o zgonie przekaźników
    są trochę przedwczesne.

> [...]
    > bipolarne i przekaŸniki.
    > Tutaj niektórzy dajš się niemal zabić, za to że przekaŸnik będzie jeszcze

    No to podaj którzy dyskutanci tak twierdzą i wskaż w którym poscie.

    > i podajš jakieœ niszowe zastosowania, z trudem uzasadniajšce zastosowanie
    > wyłacznie tychże.

    Automatyka przemysłowa to nie niszowe zastosowanie.

    > Może i jestem œmieszny, ale cóż ... jak powiedział Bill:
    > "It's the economy, stupid!"

    I ta ekonomia powoduje że na razie rządzą przekaźniki elektromechaniczne.

  • 75. Data: 2014-03-24 23:19:49
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    ps.com...

    > Uważasz że używanie właściwych nazw jest zbędne?
    > Przekaźnik i stycznik pomimo tej samej zasady działania bardzo się
    > różnią budową i są do innych zastosowań. O ile bogatemu nikt nie
    > zabroni zastosować stycznika zamiast przekaźnika to w drugą stronę
    > się nie da.

    Tu przykład: http://userimg1.09635.com/before2009-3-30/2008530842
    785.jpg
    Czy to urządzenie na 30A to przekaźnik czy już stycznik? :-)
    Tu masz datasheet:
    http://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEContr
    oller?Action=showdoc&DocId=Data+Sheet%7F1308242_T92%
    7F1112%7Fpdf%7FEnglish%7FENG_DS_1308242_T92_1112.pdf
    Producent to swoje urządzenie nazywa "relay" a nie "contactor", jak by co...

  • 76. Data: 2014-03-24 23:23:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "janusz_k" <J...@o...pl> wrote in message news:op.xcnw8vqbn0u1o8@moj...

> [...]
    > Sam też się zastanawiałem nad zastępstwem przekaźników i okazuje się że
    > elektronika stwarza problemy:
    > 1.Wysokie nap przewodzenia, czy to będą triaki, tyrystory czy IGBT to jest
    > to od 1,5 do 2V przy 30A robi sie już sporo watów i nawet przyjmując tylko
    > 10A to te 15-20W już daje dość solidny radiator.
    > 2. Mała odporność na przepięcia, trzeba dawać układy gasikowe.
    > 3. Mała odporność na przeciążenia, nadal zwarcie jest krytycznym
    > momentem dla elektroniki.
    >
    > Z tego względu nadal pewniejsze są przekaźniki i styczniki niż

    I na to mi też wychodzi po dotychczasowych przemyśleniach...

    Dodatkowo zwolennicy SSR jakoś nie bronią tej opcji... co dodatkowo
    przemawia za jednak użyciem przekaźników, nawet w 2014 roku :-)

  • 77. Data: 2014-03-24 23:31:28
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sylwester Lazar" <i...@a...pl> wrote in message
    > Tutaj niektórzy dajš się niemal zabić, za to że przekaYnik będzie jeszcze
    > długo królował i podajš jakieo niszowe zastosowania, z trudem
    > uzasadniajšce zastosowanie wyłacznie tychże.

    Jakie niszowe? Sterowanie załącz/wyłącz silnikiem na 220V
    to jest niszowe zastosowanie przekaźnika? Raczej bardzo klasyczne :-)

    > Czy rynek przemysłowy rozwija się burzliwie, czy raczej maleje?
    > Czy konkurencja dla przekaYników w postaci MOSFETÓW, IGBT, Triaców,
    > falowników itd. wypiera je zrynku,
    > czy przeciwnie - powoduje zwiększonš ich sprzedaż?
    >
    > Może i jestem omieszny, ale cóż ... jak powiedział Bill:
    > "It's the economy, stupid!"

    Tylko że wciąż nie pokazałeś tu przewagi SSRów nad przekaźnikami...
    Mówisz ogólnikami lub w ogóle omijasz techniczne argumenty.

  • 78. Data: 2014-03-25 00:25:04
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 24 marca 2014 23:19:49 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:
> [...]
    7F1112%7Fpdf%7FEnglish%7FENG_DS_1308242_T92_1112.pdf

    > Producent to swoje urządzenie nazywa "relay" a nie "contactor", jak by co...

    W samochodach są przekaźniki 60A, 100A. I co z tego wynika? Nic.

  • 79. Data: 2014-03-25 02:02:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zachariasz Dorożyński" <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    ps.com...

    oller?Action=showdoc&DocId=Data+Sheet%7F1308242_T92%
    7F1112%7Fpdf%7FEnglish%7FENG_DS_1308242_T92_1112.pdf

    > W samochodach są przekaźniki 60A, 100A. I co z tego wynika? Nic.

    No zgadzam się z Tobą, ale zerknij na to co napisał kol. "kogutek444":

    "Przy takich prądach to stycznik a nie przekaźnik" i z tym polemizuję
    właśnie :-)

  • 80. Data: 2014-03-25 02:22:46
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 marca 2014 02:02:01 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:
> [...]
    >

    > No zgadzam się z Tobą, ale zerknij na to co napisał kol. "kogutek444":
    >

    > "Przy takich prądach to stycznik a nie przekaźnik" i z tym polemizuję

    Wyjątki potwierdzają reguły. W pewnych zastosowaniach możliwe są odstępstwa. Nie
    pozwala Ci ktoś używać przekaźników zamiast styczników? Tak że kolego sympatyczny nie
    zawracaj dupy. Dla mnie możesz tą pompę przekaźnikiem telefonicznym włączać.