    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Symulator regulatora PID
    Date: Fri, 21 Sep 2018 13:14:07 +0200

    dyskusyjnych:po27uj$56c$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 21.09.2018 o 09:09, J.F. pisze:
    >Trochę w ciemno. Obiekt jest mniej więcej taki:
    >piec elektryczny, który nagrzewa się do 800 stopni w 10 minut.
    >Wewnątrz

    Czyli mozna by rzec, ze szybki, w swiete tego co dalej napisales.

    >pieca wkładany jest metalowy pojemnik grubościenny, którego zawartość
    >mamy ogrzewać w tempie 10 st. min do 250 stopni i dalej w tempie 3
    >st. na minutę do końca. Transfer ciepła z pieca do pojemnika jest
    >słaby, bo pojemnik jest wstawiony do pieca tak, że góra wystaje, a
    >grzane jest głównie dno (musi tak być).

    ale metalowy ... powinien miec dobra przewodnosc.

    >Na dobranych PID tak, żeby w zakresie 250-800 stopni narost był
    >liniowy i bez oscylacji nagrzewanie trwa za długo. Jak zmienię
    >nastawy, aby nagrzewanie było wystarczająco szybkie, to potem mam
    >oscylacje.

    Oscylacje sie biora ze zbyt duzego wzmocnienia w petli, a na oko -
    mozesz to dobrac ustawieniami "punktow zerowych" a nie wzmocnienia.

    Z tego co piszesz - to prawdopodobnie piec musi byc cieplejszy od
    pojemnika o ile tam stopni, co powinno zapewnic stale tempo narostu w
    pojemniku ... i chyba, ze tam jakies cieplozerne wnetrze i np cos sie
    topi ..

    >Może dać dwa regulatory, z których jeden obsłuży zakres do 250 st. a
    >drugi resztę?

    IMO - potrafi byc tak, ze uklady sa nieliniowe, i np takie wzmocnienie
    w petli bedzie inne przy 200C a inne przy 800C.

    A wtedy grozi tak, ze albo bedzie w jednym koncu za wolno, a w drugim
    dobrze,
    albo przy innych nastawach - w jednym koncu dobrze, a w drugim sie
    wzbudzi ...
    A tu jeszcze dojdzie, ze piec sie grzeje szybko, ale chlodzi powoli.

    Tak czy inaczej - bez zdjecia ch-tyk pieca i pojemnika, to tego nie
    zasymulejsz.

    J.