    From: LEPEK <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Szwajcaria - przejscie graniczne + duzy bus.
    Date: Tue, 11 Jan 2011 22:51:23 +0100

    W dniu 2011-01-11 22:40, s...@a...pl pisze:

    > A co to ma do rzeczy? Chyba nie jeździsz za granicę. Kontrole w
    > "okolicach" granicy są czymś zupełnie naturalnym. Cudzysłów celowo
    > postaiłem, bo te kontrole są często w obszarze dawnych przejść granicznych.

    Schengen dotyczy przepływu osób.
    W Schengen są generalnie: UE (bez GB), NO i CH, które to należą
    równocześnie do EFTA (Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu).
    Przepływu towarów dotyczy Wspólnota Europejska (WE), vel Unia Europejska
    (UE) w której to panuje unia celna, a jako WE mamy też wiele uproszczeń
    i preferencji wzajemnych w ramach EFTA.

    Podsumowując - do Szwajcarii możesz jechać bez wizy i paszportu.
    Ale na towar to trzeba mieć kwity, i to takie do objęcia odpowiednią
    procedurą celną (pot.: do odprawy), tj. (o ile teraz pamiętam) faktura
    (czasem proforma) i CMR. U nas w PL w urzędzie celnym załadunku pewnie
    trzeba by zgłosić chęć wywozu, a na granicy WE/CH potwierdzić wywóz, z
    WE (względnie uzyskać takie potwierdzenie na miejscu, w CH).

    A najlepiej zadzwonić do jakiejś agencji celnej, to powiedzą. Po co
    nerwy i strata czasu na granicy?

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański