    From: the_foe <t...@c...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Szyfrowanie sprzętowe SSD
    Date: Fri, 9 Nov 2018 18:45:42 +0100

    > Podałem wyżej - jeśli BIOS wspiera tzw. ATA password to nie ma problemu.
    > Jeśli nie wspiera, to z zahasłowanego dysku nie da się wystartować,
    > trzeba go odhasłować już z poziomu systemu operacyjnego (w Linuksie np.
    > via hdparm, w DOS za pomocą ATAPWD, a dla Windows zapewne też coś
    > istnieje ale jeśli chodzi o Windows to nie wiem, nie znam się, nie
    > orientuję się i w ogóle zarobiony jestem).

    Wielkie dzięki.
    W BIOSie nie widze takiej opcji jak ATA password, ale może pojawi się
    jak będzie odpowiedni dysk? Tyle co wiem, ze MB (MSI) ma moduł TPM -
    jesli to coś daje.
    W intrernetach coś tam bredzą ze ATA password jest do obejścia. Czy to
    ględzenie tylko?
    Poza tym czytam coś takiego na wykopie:

    ===================== CYTAT =======================================
    Kupiłem MX200, jako że szyfruję zawsze wszystkie dyski i ten
    zaszyfrowałem VeraCrypt.

    Niestety spadek prędkości był o 50% na odczycie i zapisie sekwencyjnym.
    I ponad 10x razy wolniej na 4k-64thrd.

    Po małym research-u okazało się że ten SSD wspiera standard Opal 2.0.
    Czyli SED - "Self-Encrypting Drive", czyli samo szyfrujące się dyski.

    Tak wiec zamiast używać szyfrowania programowego lepiej włączyć
    sprzętowe. Nie tracimy nic na wydajności, szyfrowanie jest przezroczyste
    dla systemu itp. Można używać programów do partycjonowania, klonowania
    itp bez żadnego problemu. Jak również instalować dowolny system na dysku.

    Standardowo wszystkie dyski obsługujące Opal 2.0 maja włączone
    szyfrowanie domyślnie. Jedynie nie pytają o hasło przy uruchomieniu
    komputera.

    Programem sedutil ustawiamy własne hasło, i włączamy szyfrowanie tym
    naszym kluczem. Cała operacja trwa 2-3 sekundy, sedutil zainstaluje
    program rozruchowy w specjalnym miejscu na dysku zwanym Shadow MBR.
    Które to nie jest dostępne dla systemu. Komputer po uruchomieniu
    załaduję ten program zwany "PBA - pre-boot authorization". W którym to
    podajemy swoje hasło, po poprawnym podaniu hasła, komputer się zresetuje
    i dysk będzie normalnie dostępny.
    Rozpocznie się ładowanie systemu, napęd będzie odblokowany do momentu
    odcięcia zasilania. Tak wiec możemy kompa resetować itp, i cały czas
    dysk będzie odblokowany. Po wyłączeniu komputera dysk dopiero się
    zablokuję.

    Opal 2.0 dostępny jest dla większości dysków Crucial, Samsung np 840/850
    oraz kilku Intela, czy twój obsługuje musisz sprawdzić sam.

    --
    @foe_pl