    Subject: Re: Tapicerka skórzana vs jakakolwiek inna
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 19 Feb 2019 20:40:09 +0100

    W dniu 2019-02-16 o 17:56, Cavallino pisze:

    > A jesteś pewien, że naprawdę masz skórę?
    > A nie materiał skóropodobny jak obecnie nagminnie stosuję się w
    > samochodach?
    >
    > Ja mam wstawki perforowanej skóry na boczkach foteli od czerwca i
    > widzę dość duże jej zużycie.
    > Alcantara która jest na reszcie fotela, wygląda jak nowa, mimo że nie
    > była brana z najwyższej półki.

    Tutaj Tomasz ma rację. Wszystko zależy od jakości skóry, a w zasadzie od
    warstwy skóry.

    Prawdziwa skóra jest bardzo gruba i może mieć grubość nawet do 10mm.
    Skórę taką tnie się na 2 a nawet 3 warstwy. Są to tzw. dwoiny (od
    rozdwajania). Górna część dwoiny jest najmocniejsza i nazywa się dwoiną
    licową lub licówką, licą. Posiada ona też najbardziej gładką naturalnie
    powierzchnię, posiadającą oczywiście fakturę skóry. Wykonane z tej skóry
    elementy tapicerki są bardzo trwałe i mało podatne na zniszczenia czy
    nawet zabrudzenia. Ta część skóry jest najcenniejsza. Jest barwiona, a
    farba wnika w skórę i jest najbardziej trwała.

    Dolna część dwoiny nazywana dwoiną mizdrową lub welurową. Ponieważ ta
    dwoina posiada obie strony szorstkie to pokrywa się jej górną
    powierzchnię spoiwem z tworzywa sztucznego (folia poliuretanowa), a
    następnie poddaje się  procesowi tłoczenia, dzięki któremu uzyskuje się
    powierzchnię gładką oraz fakturę skóry. Faktura skóry jest odciskana
    przez tłoczenie. Nazywa się to dwoiną tłoczoną. Niestety te skóry są o
    wiele mniej trwałe od skór licowych. Spoiwa wierzchnie szybko ulegają
    uszkodzeniu, bardzo łatwo się brudzą i niszczą.

    Jeżeli skóra jest dzielona na 3 warstwy to ta najniższa warstwa jest
    najgorszej jakości.