  • 1. Data: 2017-11-18 21:01:12
    Temat: Re: Telefony bez slotów SIM...
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 18.11.2017 o 08:35, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > Są już telefony, które nie mają slotów SIM. Zatem powstaje
    > pytanie: ,,Na Ile numerów są przeznaczone te telefony?''. Czy
    > można tam uruchomić dowolną liczbę numerów telefonicznych?...

    Tak powinno być, ale czy będzie? nie wiadomo, bo nie słyszałem zeby
    takie telefony już były w handlu (daj linka jeśli gdzieś widziałeś).
    dawno, dawno temu, w początkach sim, można było kupić pustą kartę sim i
    na nią przenieść kilka nawet numerów. Ale potem operatorzy zablokowali
    taką możliwość i biznes upadł.

    ToMasz

  • 2. Data: 2017-11-19 22:36:02
    Od: jcvdh <j...@g...com>

    Dnia Sat, 18 Nov 2017 21:01:12 +0100, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > dawno, dawno temu, w początkach sim, można było kupić pustą kartę sim i
    > na nią przenieść kilka nawet numerów. Ale potem operatorzy zablokowali

    Operatorzy nic nie zablokowali... raczej producenci kart... ale trochę
    historii.
    Karta SIM to defacto IMSI oraz klucz Ki...(i troche softu oczywiście).
    O ile IMSI, który zawiera kod operatora sieci jest zapisany na karcie
    jawnie i można go odczytać bez problemu, to z kluczem Ki nie było tak
    prosto.Do 2002/2003 dostępne na rynku SIM wykorzystywały algorytm COMP128v1
    i można było ten klucz KI wyciągnąć.
    Już uspokajam. Po pojawieniu się COMP128v2 i v3 "domowym sposobem" tego
    zrobić nie można.
    Teraz musimy cofnąć się 20 lat do tyłu... by pokazać jak historia ładnie
    zatoczy koło.
    Pewien gościu napisał program emulujący SIM... w Turbo Pascalu... ;)
    W programie tym na odpowiedniej zakładce wpisywało się wydobyte klucze IMSI
    oraz KI. W telefonie instalowało się kawałek płytki PCB o kształcie karty
    sim z kontaktami jak sim. Z tej płytki wychodziły przewody, które
    podłączało się do portu RS232 w komputerze. Po uruchomieniu, program
    (wykorzystując IMSI oraz KI) emulował pracę karty SIM, a telefon logował
    się do sieci numerem przypisanym do SIM-a. Proste.
    Program nazywał się.... Android... nie mylić z zielonym ludzikiem.... ;)

    No ale ciężko tak ganiać z telefonem podpiętym do PC/laptopa. No chyba, że
    było się posiadaczem Vaio C1... to wówczas na taki "zestaw" można było
    wyrwać połowę autobusu...sekretarek... z "silikon łolej" ;).
    No i co z tym zrobić?
    Ano trzeba było wykorzystać jeszcze starszy język programowania... asembler
    i pojawiające się na rynku GoldCard zawierające w sobie mikrokontroler PIC.
    Tak powstał w asemblerze SIM-PIC, pierwszy emulator wgrywany na kartę.
    SIM-PIC'a można było również odpalić na... bardzo zmodyfikowanej
    ,,zielonce" ;) i pewnym modelu telefonu.
    Potem pojawiły się SilverCard i GreenCard na które można było pisać
    "obszerniejszy soft". Skończyło się to na SIM-EMU 16in1.
    Na karcie GreenCard2 można było mieć 16 różnych simów tj par IMSI+KI
    wyciągniętych z 16 różnych kart... tylko po co ;).
    Po odpaleniu takiego "sima" pojawiała się w menu telefonu kolejna zakładka
    o nazwie SIM-EMU, a w niej dostęp do poszczególnych numerów (SIM-ów),
    pomiędzy którymi można było przełączać się bez wyłączania telefonu.
    To tak w skrócie.

    Jak już wiemy obecnie SIM to IMSI+Ki + troche softu.
    Obydwa klucze zapisywane są obecnie na karcie przez producenta karty, który
    generuje odpowiedni IMSI dla operatora. Operator GSM aktywując kartę
    przypisuje defacto parze IMSI+KI odpowiedni numer telefonu w swoim
    systemie (acha... Ki zna tylko producent).
    Dlatego po utracie karty SIM mamy możliwość wyrobienia nowej SIM "z tym
    samym numerem"... ale para IMSI i Ki są już inne ale o tym nie musimy
    wiedzieć.

    Czym ta eSIM być może (?) Ano chipem przechowujacym dwa klucze i soft
    albo tylko dwa klucze.
    Tylko jakoś te klucze Ki i IMSI do telefonu trzeba "przemycić"... zapewne
    w postaci tzw. "profilu".

    Zatem pogdybajmy...

    (1).Jesli aktywacja telefonu/numeru ma się odbywać na dzień dobry przez
    sieć GSM i pobierane mają być "profile" ... to chip powinien "posiadać
    miejsce" na co najmniej dwie pary KI+IMSI... #0 i #1, gdzie:
    #0 Ki+IMSI - to "techniczny" nadany przez producenta tel. dla konkretnego
    GSM, (lub "uniwersalny" umożliwiający wybór dowolnego operatora GSM)
    wykorzystywany tylko do zalogowania się w sieci operatora celem pobrania
    tzw. "profilu" od operatora GSM.
    #1 Ki+IMSI - to "wirtualny sim właściwy" z przyporządkowanym numerem
    telefonu pobrany z "profilem" od operatora GSM.
    To czy będą kolejne #2, #3, #4.... to zależy tylko od chciejstwa
    ustanawiających standardy.
    W powyższym przypadku nie trzeba by było produkować "starterów".

    No... ale ludziom trzeba coś sprzedawać... namacalnego... najlepiej jakiś
    "starter" ...

    (2). Jeśli aktywacja telefonu/numeru miała by odbywać się "manualnie" (bez
    dostępu do sieci) to kawałek plastiku z wydrukowanym kodem QR oraz PIN i
    PUK zwany starterem mógłby przemycać "fizycznie" odpowiednio zakodowany
    "profil". Skanujemy QR i gotowe.
    Wówczas w eSIM zbędny jest #0.

    Równie dobrze ten QR nie musi zawierać "fizycznie" odpowiednio zakodowanego
    "profilu" a li tylko adres+login do serwera operatora GSM, z którego to
    serwera "profil" będzie dopiero pobierany, ale wówczas do aktywacji
    niezbędny internet+wifi. Skanujemy QR, logujemy się, pobieramy "profil".
    Wówczas w eSIM również zbędny jest #0.

    (3). Tyle gdybania.... można gdybać dalej.

    jcvdh

  • 3. Data: 2017-11-20 00:31:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ToMasz" ouq3i8$r61$...@d...me

    > Tak powinno być, ale czy będzie?

    Są już ,,słuchawki'' z embedded SIM i OPy są już przygotowani.
    Po co marnować szmal na SIMki -- żyjące tak krótko jak pszczoły? ;)

    > nie wiadomo, bo nie słyszałem zeby takie telefony już były w handlu

    Ja też nie słyszałem -- jedynie czytałem o nich, i to raczej dawno...

> [...]

    > i na nią przenieść kilka nawet numerów. Ale potem operatorzy zablokowali taką

    Czytałem o ,,słuchawkach'' z 'embedded SIM' (lub 'eSIM') przed paroma miesiącami.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. danutac.oferty-kredytowe.pl .-.
    (,-.`._,'( 28393 |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://eneuel.w.duna.pl '.O_'

  • 4. Data: 2017-11-20 08:36:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Tak powinno być, ale czy będzie? nie wiadomo, bo nie słyszałem zeby
    > takie telefony już były w handlu (daj linka jeśli gdzieś widziałeś).

    Bedzie. Widać, ze jest pęd w roznych urządzeniach ... i samochodach.

    A na ile pozwola ... podejrzewam, ze niezbyt wiele, jeden, dwa, kilka
    - wiecej pewnie nie ma sensu z powodow technicznych :-)

    P.S. Czy taki telefon nie powinien miec kilka nr IMEI ?

    J.

  • 5. Data: 2017-11-20 11:39:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-11-19 o 22:36, jcvdh pisze:

    > Operatorzy nic nie zablokowali... raczej producenci kart... ale trochę
    > historii.
    > Karta SIM to defacto IMSI oraz klucz Ki...(i troche softu oczywiście).

    A jeszcze wcześniej były telefony analogowe NMT - nie miały kart SIM.
    Przy zmianie numeru lub przeniesieniu numeru do innego telefonu należało
    aparat oddać do serwisu.

    > O ile IMSI, który zawiera kod operatora sieci jest zapisany na karcie
    > (...)

    Tu pytanie:
    Sporo ludzi ma ten sam numer, ale co jakiś czas zmieniają operatora. Czy
    wtedy musi się wymienić kartę SIM?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2017-11-20 13:04:37
    Od: jcvdh <j...@g...com>

    Dnia Mon, 20 Nov 2017 11:39:40 +0100, Adam napisał(a):

    > A jeszcze wcześniej były telefony analogowe NMT - nie miały kart SIM.
    > Przy zmianie numeru lub przeniesieniu numeru do innego telefonu należało
    > aparat oddać do serwisu.

    i CDMA

    > Tu pytanie:
    > Sporo ludzi ma ten sam numer, ale co jakiś czas zmieniają operatora. Czy
    > wtedy musi się wymienić kartę SIM?
    Dotychczasowa sim jest dezaktywowana u dotychczasowego operatora.
    Od nowego operatora dostajesz nową SIM (inne Ki i IMSI)(z tymczasowym
    numerem), której przyporządkowany jest, w systemie operatora, "przenoszony
    numer tel".

  • 7. Data: 2017-11-20 17:24:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" ouubdb$hqg$...@u...news.interia.pl

    > Sporo ludzi ma ten sam numer, ale co jakiś czas zmieniają
    > operatora. Czy wtedy musi się wymienić kartę SIM?

    Tak -- dlatego napisałem, że SIMki żyją krótko jak pszczoły.

    -=-

    Google Pixel 2 i Pixel 2 XL

    Na razie mają i eSIM, i SIM.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. danutac.oferty-kredytowe.pl .-.
    (,-.`._,'( 29312 |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://eneuel.w.duna.pl '.O_'