  • 1. Data: 2014-06-21 15:24:48
    Temat: Test na obecność ołowiu [crosspost]
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    hello,

    czy jest jakiś sensownie dostępny (za pomocą odczynników dostępnych w
    publicznym handlu) test na obecność ołowiu? Chodzi o sprawdzenie czy
    układ elektroniczny był lutowany lutem ołowiowym czy bezołowiowym.

    Google proponuje test roztworem siarczku sodu, ale piszą, że wykrywa
    również miedź, co nie jest pożądane. Pozostaje tylko sprawdzenie temp.
    topnienia?

    @

  • 2. Data: 2014-06-21 16:33:01
    Temat: Re: Test na obecność ołowiu [crosspost]
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 21.06.2014 15:24, Artur Miller wrote:
> [...]
    >
    > Google proponuje test roztworem siarczku sodu, ale piszą, że wykrywa
    > również miedź, co nie jest pożądane. Pozostaje tylko sprawdzenie temp.

    Jak urządzenie Ci się popsuje po 2 latach z powodu dziwnych lutów i
    wiskersów to znaczy że było lutowane rohsowo ;)

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2014-06-21 17:40:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Artur Miller" <n...@n...com> wrote in message
> [...]
    >
    > Google proponuje test roztworem siarczku sodu, ale piszą, że wykrywa
    > również miedź, co nie jest pożądane. Pozostaje tylko sprawdzenie temp.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Chemiczna_analiza_jako%
    C5%9Bciowa_zwi%C4%85zk%C3%B3w_nieorganicznych#O.C5.8
    2.C3.B3w_.28Pb2.2B.29

  • 4. Data: 2014-06-21 18:18:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Artur Miller" <n...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > publicznym handlu) test na obecność ołowiu? Chodzi o sprawdzenie czy układ
    > elektroniczny był lutowany lutem ołowiowym czy bezołowiowym.

    Jeśli chodzi o jakąś 100% wiarygodną metodę to nie wiem, ale tak normalnie
    to widać "na oko".
    Błyszczące luty = dobry sprzęt.
    Matowe = ekologiczny - szybko się zdegraduje.
    P.G.

  • 5. Data: 2014-06-21 18:47:04
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-21 16:33, Jakub Rakus pisze:

    > Jak urządzenie Ci się popsuje po 2 latach z powodu dziwnych lutów i
    > wiskersów to znaczy że było lutowane rohsowo ;)

    chyba nie mam czasu czekać na popsucie :)

    @

  • 6. Data: 2014-06-21 19:11:31
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-21 17:40, Pszemol pisze:
    > "Artur Miller" <n...@n...com> wrote in message

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Chemiczna_analiza_jako%
    C5%9Bciowa_zwi%C4%85zk%C3%B3w_nieorganicznych#O.C5.8
    2.C3.B3w_.28Pb2.2B.29

    no tak. w teorii ślicznie. tylko próbuje sobie wyobrazić jak w praktyce
    będzie wyglądać strącanie żółtego osadu jodku ołowiu z kilku miligramów
    lutowia, które uda mi się zeskrobać z płytki... hmm...

    @

  • 7. Data: 2014-06-21 19:26:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > będzie wyglądać strącanie żółtego osadu jodku ołowiu z kilku miligramów
    > lutowia, które uda mi się zeskrobać z płytki... hmm...

    Wbrew pozorom może się okazać że uda Ci się zeskrobać tego sporo.
    Zwłaszcza jak są gdzieś jakieś przewlekane połączenia do komponentów
    dużej mocy... Co to za płytka? BTW - Chcesz podkablować konkurencję? ;-)

  • 8. Data: 2014-06-21 19:53:11
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-21 19:26, Pszemol pisze:
> [...]
    > Zwłaszcza jak są gdzieś jakieś przewlekane połączenia do komponentów
    > dużej mocy... Co to za płytka? BTW - Chcesz podkablować konkurencję? ;-)

    przetwornice małej mocy, moduły Ethernetowe i niskomocowe moduły IGBT.
    głównie małe SMD, tylko gniazdo RJ przewlekane...
    i wprost przeciwnie, chcę mieć "blachę na dupę" i święty spokój, bo
    moduły chyba będzie robił podwykonawca, a ja nie chcę, żeby konkurencja
    miała powody się moimi rzeczami interesować :)

    @

  • 9. Data: 2014-06-21 22:28:15
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2014-06-21 19:53, Artur Miller pisze:
> [...]
    > moduły chyba będzie robił podwykonawca, a ja nie chcę, żeby konkurencja
    > miała powody się moimi rzeczami interesować :)

    Tylko ze urzadzenia telekomunikacyjne nie podlegaja pod ROHS na
    szczescier mozna je lutowac stopem olowiowym

  • 10. Data: 2014-06-21 23:09:29
    Temat: Re: Test na obecność ołowiu [już nie crosspost, rozważania o RoHS i WEEE]
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-21 22:28, LeonKame pisze:

    > Tylko ze urzadzenia telekomunikacyjne nie podlegaja pod ROHS na
    > szczescier mozna je lutowac stopem olowiowym

    to raczej "urządzenie do nadzoru i kontroli", jak nieudolnie tłumocz
    przełożył "Monitoring and control instruments", tyle, że mamy prezent w
    postaci RoHS II, która obowiązuje u nas od stycznia a właśnie ta grupa
    urządzeń przestaje czerpać korzyści z bycia wyłączoną z wymagań RoHS.

    A tak swoją drogą - pod którą grupę podpadają urządzenia składowe
    domowych instalacji elektrycznych? Np sterowniki czasowe albo proste PLC
    do sterowania czymś-tam (u mnie np steruje taki jeden pompami w
    studzienkach drenażowych) Bo przecież nie do "małogabarytowe urządzenia
    gospodarstwa domowego" ani do "sprzęt powszechnego użytku"? Narzędzia to
    też nie są, a grupa 9 to "Sprzęt pomiarowy ważący lub nastawu używany w
    gospodarstwie domowym jako sprzęt laboratoryjny. Pozostałe przyrządy
    nadzoru i kontroli używane w _obiektach_przemysłowych_ - w panelach
    sterowniczych." a może jest częścią "large scale fixed installation"...
    też nie, bo jest dostępny jako "single functional and commercial unit"

    @

    PS. sobota 23:00 ... pojebało mnie chyba... meh