  • 31. Data: 2021-10-15 21:28:13
    Temat: Re: Transformator centralowy
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    dyskusyjnych:1pqihchvhpahi$.13idxp9jwhqq.dlg@40tude.
    net...

    Dnia Fri, 15 Oct 2021 19:04:58 +0200, Marek napisał(a):

    > Ps. Gdyby założyć, że ten pierwotny prąd jałowy 6,7 A jest prawidłowy,

    Nie można takiego założenia przyjąć. Źle podłączasz albo źle mierzysz,
    trzeciej możliwosci nie widzę.

    > Co do pomiarów raczej jestem przekonany, że są poprawne. Spróbuję jeszcze
    > różnych wariantów podłączenia odczepów na pierwotnej stronie, będę
    > próbował tak długo, aż znajdę najmniejszy możliwy prąd jałowy.
    Może tu jest pies pogrzebany...

  • 32. Data: 2021-10-16 12:15:01
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    > Ps. Gdyby założyć, że ten pierwotny prąd jałowy 6,7 A jest prawidłowy,

    Nie można takiego założenia przyjąć. Źle podłączasz albo źle mierzysz,
    trzeciej możliwosci nie widzę.

    Już się wyjaśniło, rozmawiałem ze znajomym elektrykiem, który pracuje przy
    konserwacji podstacji i wyjaśnił mi, że dobrze zmierzyłem i te 6,7 A na
    mierniku cęgowym i innym to prawidłowy pomiar tak ma być, trafo jest OK i ma
    gdzieś orientacyjnie około 1,2 kVA. Powiedział, że jest coś takiego jak moc
    czynna, bierna i pozorna i zaproponował podłączyć przez taki gniazdkowy
    licznik energii i będzie do 200 W.
    Podłączyłem, miernik gniazdkowy pokazuje 235 V, 6,7 A i 93 W czyli te 93 W
    to moc jałowa !
    Zamierzam nawinąć dwa wtórne uzwojenia po 16 V jałowo, wychodzi 0,7 V na
    zwój czyli 2 x 23 zwoje.
    Czy te 16 V jałowo wystarczy aby pod znamionowym obciążeniem było 12 V ?
    Proszę podpowiedzcie jeszcze średnicę / przekrój drutu nawojowego :)

  • 33. Data: 2021-10-16 13:01:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 12:15:01 +0200, Marek napisał(a):

    > Czy te 16 V jałowo wystarczy aby pod znamionowym obciążeniem było 12 V ?
    Zasady mówią żeby dawać 5% więcej napęcia biegu jałowego niż napięcia
    pracy. Ale jak zwykle, przesądza eksperyment.

    > Proszę podpowiedzcie jeszcze średnicę / przekrój drutu nawojowego :)
    Przyjmuje się 3 A/mm^2, policz sobie.

    I jeszcze raz powiem - to trafo nie ma 1,2 kVA. Nie ma takich materiałów
    magnetycznych żeby zrobić taką moc w tych gabarytach, jeszcze w dodatku
    w trafie z poprzedniej epoki i to przeznaczonym do pracy ciągłej. A
    przynajmniej ja nic takiego nie wiem.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 34. Data: 2021-10-16 13:19:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    magnetycznych żeby zrobić taką moc w tych gabarytach, jeszcze w dodatku
    w trafie z poprzedniej epoki i to przeznaczonym do pracy ciągłej. A

    PS. Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden test. Zmierz średnicę drutu
    uzwojenia wtórnego i podaj napięcie tego uzwojenia (spodziewam się że
    podasz jakieś 50 V). Z pomiaru średnicy drutu, napięcia i przyjmując
    typową gęstość prądu 3 A/mm^2 wyliczamy sobie ślicznie prawdopodobna moc
    trafa.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 35. Data: 2021-10-16 13:20:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    podasz jakieś 50 V). Z pomiaru średnicy drutu, napięcia i przyjmując
    typową gęstość prądu 3 A/mm^2 wyliczamy sobie ślicznie prawdopodobna moc

    PS2. Mógłbyś też powiedzieć z jakiej konkretnie centrali pochodzi trafo.
    Typ, producent.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 36. Data: 2021-10-16 14:45:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 13:20:59 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > trafa.
    >
    > PS2. Mógłbyś też powiedzieć z jakiej konkretnie centrali pochodzi trafo.

    Pewnie jakaś krzyżowka, bo strowgery nie miewały dużych traf.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 37. Data: 2021-10-16 15:00:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Saturday, October 16, 2021, 2:45:05 PM, you wrote:

    [...]

    > Pewnie jakaś krzyżowka, bo strowgery nie miewały dużych traf.

    Pojęcie względne. Pracowałem dawno temu w siłowni telekomunikacyjnej,
    zasilającej m.in. Strowgera 32AA/AB 8400 NN. 50V 1.5kA szczytowo,
    rzeczywiste obciążenie na poziomie 700-800A.
    Do zasilania służył szereg prostowników o prądzie znamionowym 200A
    każdy, sterowanych na poziomie AC transduktorami (wzmacniaczami
    magnetycznymi). Zarówno transformatory trójfazowe jak i transduktory
    to były naprawdę spore żelastwa, ważące po kilkadziesiąt kg.

    Ciekawostką był sterownik do transduktorów oparty o kilka tranzystorów
    TG72 pracujących szeregowo. Proponowałem zmianę na jeden 2N3055 +
    tranzystor PNP w układzie Sziklaiego ale nie chcieli. Psuło to się na
    potęgę - praktycznie po każdej burzy ciężko było z utrzymaniem choć
    jednego sterownika w pełnej sprawności dla prostownika podstawowego
    (wiodącego) - pomocnicze leciały na sterowaniu ręcznym - potężny potencjometr
    drutowy regulujący wydajność prądową.

    Jak sobie pomyślę, że obecnie te 10 kW daje się uzyskać na dwóch
    złożonych ze sobą rdzeniach E80 a cały zasilacz zajmuje wielkość
    teczki-dyplomatki...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 38. Data: 2021-10-16 15:08:46
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

[...]

    Suwmiarka pokazuje 2,1 mm, napięcie jałowe całego uzwojenia 54,5 V

  • 39. Data: 2021-10-16 15:24:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 15:08:46 +0200, Marek napisał(a):

    > Suwmiarka pokazuje 2,1 mm, napięcie jałowe całego uzwojenia 54,5 V

    No to mi wychodzi 570 VA. Trochę się różni od 1,2 kVA :) I jest mniej
    wiecej tyle ile chcą Lewińscy oraz Mandziejewicz. Dalej mamy rozbieżność
    prawdopodobnej mocy trafa oraz jego oczekiwanego prądu biegu jałowego
    (który przypomnę ma być kilkadziesiąt-góra 200 mA)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 40. Data: 2021-10-16 17:59:23
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

> [...]

    wiecej tyle ile chcą Lewińscy oraz Mandziejewicz.

    > Chyba, żeby przyjąć większą gęstość prądu na mm^2, gdzieś w googlach
    > wyczytałem, że nawet do 5 A / mm^2 to by wychodziło nawet koło 1000 VA ale
    > to chyba tylko teoria.

    > Czyli przyjmując te 600 VA, przy średnicy drutu 2,1 mm czyli 3,5 mm^2 daje
    > prąd ok. 10 A przy tych 54 V. Jeśli chcę mieć razem 27 V jałowo (połowę
    > mniej niż jest) przy tej mocy trafa powinienem użyć drutu 7,1 mm^2 (dwa
    > razy większy przekrój niż jest) czyli z tablic wychodzi średnica 3 mm (dwa
    Czyli jest 54 V / 10 A a ma być 27 V / 20 A bilans mocy będzie ten sam.
    Podsumowując 40 zwoi drutu średnicy 3 mm = 27 V / 20 A - czy dobrze rozumuję
    z tą średnicą drutu ? Bo chyba grubszy drut nie ma sensu bo więcej z trafa
    nie wycisnę ?

    Dalej mamy rozbieżność
    prawdopodobnej mocy trafa oraz jego oczekiwanego prądu biegu jałowego
    (który przypomnę ma być kilkadziesiąt-góra 200 mA)

    > Watomierz gniazdkowy pokazał mi 95 W, czyli prąd jałowy to będzie: 95 /
    > 230 = 413 mA. Elektryk z którym wcześniej rozmawiałem tłumaczył mi, że
    > przy elementach indukcyjnych bierze się pod uwagę moc czynną, bierną i
    > pozorną i że z tego to wynika.
    Nie wydaje mi się by trafo miało jakieś zwarcia na pierwotnym, jest tylko
    letnie jałowo i przemierzyłem omomierzem wszystkie odczepy i włączam go na
    najwyższą oporność czyli na całym możliwym uzwojeniu na stronie pierwotnej.
    Przy trafie 600 VA te 413 mA trochę dużo, ale jakby miało koło 1000 VA to
    chyba znośnie, nie wiem ?