    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Transformator oparty na potencjale wektorowym
    Date: Thu, 23 Jul 2020 20:32:43 +0000 (UTC)

    Piotr Ga?ka <p...@c...pl> wrote:

    > Mia?em.
    > To czego nie wiedzia?em to jak on na to wpad?. I wygl?da?o, ?e z tego
    > opisu powinno to wynika?, ale jako? brakowa?o mi jednego kroku rozumowania.

    To ze rownania rozniczkowe sa rownowazne z odpowiednimi calkowymi
    bylo wiadome mniej wiecej od czasow Gaussa. Dosc ogolne to bylo
    juz po Maxwellu, ale juz Maxwell mial wskazowke co robic.
    W postaci calkowej w miare widac jak zmienic prawo Ampler'a.
    Dokladniej, biorac obwod z kondensatorem, calka z pola
    magnetyczngo po krzywej ma dac prad przez _dowolna_
    powierzchnie ktorej brzegiem jest ta krzywa. Jak powierzchnia
    przecina przewod to prawo Ampler'a dziala OK. Jak przeprowadzimy
    ja miedzy okladkami kondensatora, to nie ma pradu, a jest
    zmiana pola, ktora jest scisle zwiazana z pradem. No to
    dodajemy czlon ze zmiana pola. Po przeksztalceniu do wersji
    rozniczkowej mamy klasyczne rownania Maxwella...

    Co do fal, to chyba najprosciej wymyslec to nastepujaco.
    Przynajmniej od Fouriera bylo wiadomo ze naturalne jest
    szykanie rozwiazan w postaci eksponenty, tzn. proporcjonalnych
    do

    exp(x_1*v_1 + x_2*v_2 + x_3*v_3 + l*t)

    Pochodne sa takiej samej postaci, tyle ze pomnozone
    przez stala. Szukamy parametrow tak by rownania byly
    spelnione. Biorac

    E = E_0*exp(x_1*v_1 + x_2*v_2 + x_3*v_3 + l*t)

    H = H_0*exp(x_1*v_1 + x_2*v_2 + x_3*v_3 + l*t)

    w prozni z jednego rownania Maxwella widac ze pochodna H
    po t jest prostopadla do E_0 i v = (v_1, v_2, v_3), czyli
    H_0 jest prostopadle do v i E_0 (ta prostopadlosc to
    dlatego ze w rownaniach mamy iloczyn wektorowy). Podobnie,
    z drugiego rownania wychodzi ze E_0 jest prostopadle do
    v i H_0.

    Liczac druga pochodna E po to z dwu rownan dostajemy
    zaleznosc

    mu0*e0*l^2 = v^2

    gdzie v^2 = v_1^2+v_2^2 + v_3^3. Jak ta zaleznosc
    jest spelniona to mamy rozwiazanie rownan (dwa
    pozostale rownania sa spelnione dzieki prostopadlosci).

    By miec ograniczone rozwiazanie l i v musza byc czysto
    urojone. Wtedy mamy fale rozchodzaca sie z predkoscia
    1/sqrt(mu0*e0). Z analizy Fouriera wynika ze dla
    rozsadnych danych poczatkowych przy ustalonym t0 (ograniczonych
    czy o skonczonej energii) dostaniemy rozwiazanie ktore jest
    superpozycja fal. Pozostaje problem czy te rozwiazania
    sa jedyne, szczegolnie jak sie nie chce nic zakladac
    o tym co sie dzieje bardzo daleko. Fizycy czesto sie
    nie przejmuja jedynoscia rozwniazan, argumentujac
    ze z doswiadczenia wiadomo ze natura wybiera tylko
    jedno rozwiazanie. Ale naprawde to problem jest
    w tym czy mamy dosc rownan, czy moze potrzeba jeszcze
    dodatkowe rownania? Na szczescie dla rownan Maxwella
    mozna pokazac ze rozwiazanie zalezy tylko od danych
    w punktach ktore mozna osiagnac z predkoscia swiatla
    i przy tym jest jednoznaczne (np. mozna je wyliczyc
    z analizy Fouriera).

    Powyzsze rozumowanie pokazuje tez ze jest przesuniecie
    fazy miedzy E i H, tak ze gestosc energii jest stala.

    --
    Waldek Hebisch